NFT ها و تاریخ آینده هنر | اولین بازار NFT ایران
NFT ها و تاریخ آینده هنر …
اعتبار تصویر: PixelChoice (در یک پنجره جدید باز می شود)/ گتی ایماژ
مایکل مایزلز …
من یک مورخ هنر هستم که تحقیقات گسترده ای در مورد تحولات بازار «هنر اخیر» انجام داده ام. و من می توانم به شما بگویم که در حال حاضر یک اتفاق نسلی با NFT ها در حال رخ دادن است.
بهعنوان یک مورخ، این بسیار هیجانانگیز است – تقریباً برابر است با یک ستارهشناس که تولد یک کهکشان جدید را تماشا کند. نتایج چند میلیون دلاری بهدستآمده توسط کریپتوپانکها، Bored Ape و Beeple، سابقههای طولانی در تاریخ حراجهای هنری را شکسته است و نشان میدهد که ممکن است به نقطه اوج تکتونیکی پیرامون فرهنگ دیجیتال و ارز مجازی نزدیک شویم.
این نقطه اوج ممکن است در قرن آینده اجتناب ناپذیر باشد، اما سرنوشت قابل مشاهده ترین چهره های امروزی به طور قابل توجهی نامشخص است. با مطالعه نزدیک چندین مورد از این چرخهها، میتوانم با اطمینان بگویم که عواملی که تعیین میکنند آیا روندهای هنری به تاریخ هنر تبدیل میشوند، در بحبوحه نگارش NFT امروزی توجه کمی به خود جلب میکنند.
یعنی جنبشهایی که در درازمدت ارزش انتقادی (و همچنین ارزش بازار) خود را حفظ کردهاند، آنهایی هستند که توانستهاند خود را به مؤسساتی مانند موزهها و دانشگاهها متصل کنند که هم اعتبار و هم ایجاد دانش دارند.
به گونهای دیگر، دنیای NFT.NYC که اکنون در میدان تایمز اتفاق میافتد، چگونه نه تنها به مرکز شهر ساتبیز، بلکه در بالای شهر – با MoMA مرتبط است؟ یا به دپارتمان تاریخ هنر و باستان شناسی دانشگاه کلمبیا، که به طور گسترده به عنوان برنامه برجسته مدرن و معاصر در جهان شناخته می شود؟
جهان NFT ممکن است به طور جمعی تصمیم بگیرد که از این سؤالات چشم پوشی کند. هیچ کس فکر نمی کند که به دنبال گلدن گلوب یا مدرسه فیلم NYU باشد تا ارزش ویروسی بودن TikTok را داوری کند.
با این حال، من شک دارم که هیچ تلاش جدی برای پرورش ارزش NFT برای مدت طولانی انجام نشود. اکوسیستم چند میلیارد دلاری امروزی خیلی در خطر است که تلاشی برای سازماندهی و مرتب کردن خود نداشته باشد. دروازه بان ها و ذائقه سازان به طور ارگانیک به وجود می آیند، و افراد قدرتمند در حال حاضر در بازار هنری 60 میلیارد دلاری که صدها سال قبل از جهان NFT است، وجود دارند.
در واقع، روابط بین هنرمندان، مجموعهداران، متصدیان و دانشگاهیان خطوط گسلی را تشکیل داده است که تاریخ هنر در طول قرنهای گذشته حول آن شکسته شده است – دستهبندی برندگان از بازندهها، رویاپردازان از مقلدها، میراث گرانبها از گذر زمان. و من مطمئن هستم که برای دنیای NFT، این تلاقی ارزش فکری و مالی پتانسیل زیادی دارد. بیشتر از چیزی که تقریباً هر کسی متوجه می شود.
احتمالاً نزدیکترین آنالوگ تاریخی هنر به شور فعلی NFT، ظهور چشمگیر هنر پاپ در اوایل دهه 1960 بود. هنرمندانی مانند جاسپر جانز و اندی وارهول به طور ناگهانی و جدی به تصاویر رنگارنگ و قابل تشخیصی روی آوردند که در رسانههای فنآوری و غیرکلاسی در چندین چاپ مانند چاپ صفحه و لیتوگرافی تولید میشدند.
عمدا یا ناخواسته، این حجم بیسابقهای از اجناس را برای فروش به افراد تازهکار که از مدار Old Master قفل شده بودند، ایجاد کرد. پنجاه قوطی سوپ نسبت به یک ورمیر، از اقدامات بازار بسیار بیشتری پشتیبانی می کند.
جدا از ارزش ناخالص بازار، ماندگاری موفقیت جانز و وارهول به دلیل تلاش های فروشنده ای به نام لئو کاستلی است، که مسلماً تأثیرگذارترین شخصیت تاریخ هنر مدرن است که نامش فراتر از این رشته به طور گسترده شناخته شده نیست.
تحقیقات من نشان داد که چگونه کاستلی مشتاقانه تلاش میکرد تا اطمینان حاصل کند که خانهاش به دیوار موزهها و به عنوان موضوع تک نگاریهای دانشگاهی میافتد، تلاشهایی که او را ملزم میکرد گهگاهی هنجارهای اخلاقی و قانونی را زیر پا بگذارد. مهمتر از همه، تلاشهای او برای موجی از صداهای مهم جدید شکست: نه فقط اولین جوانان آمریکایی که از آستانه ی قدیسشدن عبور کردند، بلکه بسیاری از اولین چهرههای آشکارا دگرباش نیز. به ندرت اجازه رنگ آمیزی در خطوط را می دهد، اما نوشتن تاریخ در زمان واقعی می تواند در را به روی تغییرات ضروری باز کند.
طرح اولیه اکوسیستم موزه توسط پاپ در تضاد با اپیزود اخیر دموکراسیسازی است. «بازگشت به نقاشی» در دهه 1980 نشان دهنده پویایی حراج NFTها بود، زیرا فروشنده مری بون و مدیرعامل ساتبی، آلفرد تاوبمن، تکنیکهایی شبیه به معاملات آتی و خرید حاشیهای – آخرین نوآوریهای بزرگ در فضای حراج هنر قبل از بلاک چین – پیشگام شدند. آنها عملاً بنزین را روی آتش بازار ثانویه ریختند، اما، بدون توجه قابل توجه به ماتریس دانشگاهی یا نهادی برای حمایت از کار، احساسات یک شبه آنها عمدتاً به فراموشی سپرده شد.
این چیزها در دراز مدت عمیقاً اهمیت خواهند داشت. با گذشت چندین دهه و قرن ها، استفاده از ارزهای دیجیتال تقریباً ناگزیر رشد خواهد کرد. تقریباً هر تعاملی در سیاره زمین امروز به نحوی با واسطههای فناوری انجام میشود، و ارز ثبت شده هر چه بیشتر به چیزی تبدیل میشود که بومی رسانه است. این پتانسیل بلندمدت فرصت بزرگی را برای بازنگری نه تنها در مورد قابلیتهای بیانی NFT بلکه ابزارهای اساسی ایجاد دانش دانشگاهی فراهم میکند.
مجموعه فوقالعاده غنی از پتانسیلها در اینجا کمین کرده است که با توجه به موجهای آشکار بحران در آموزش عالی، بیش از پیش ضروریتر شده است. تصور کنید یک دانشمند علوم سیاسی به عنوان بخشی از یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) فرصتی به دست می آورد تا با یک مکانیک رای گیری تجربی ارتباط برقرار کند. یا یک مورخ تلاش می کند تا شکاف های موجود در پرونده بایگانی را از طریق تخیل مجدد هنری از بین ببرد.
از تحقیقات دوردست، گاهی اوقات اکتشافات متحول کننده جهان جعل می شوند. مکانیکهای رایگیری ممکن است از حاشیه تجربی به مرکز دولتی حرکت کنند – شاید در نهایت اصلاحات جامع آب و هوا یا سایر نیازهای قانونی آسمان آبی را رفع کنند. دنیای NFT که این ایدهها در آن انکوبه شدند، از طریق همکاری با آکادمی، چیزی با اهمیت عمیق ایجاد میکرد. چیزی که ارزش حفظ موزه (و ارزش گذاری بازار) را به عنوان یک مصنوع تاریخی دارد.
در حال حاضر، احتمالات باز در اتر غیرمتمرکز باقی مانده است. چگونه عمل به تاریخ تبدیل میشود که در حالت ایدهآل بهترین اثر خالص را برای جامعه در کل داشته باشد؟
*******************************
منبع : بازارNFT ایران
دیسکورد : انجمن متاورس ایران
*******************************
بسیار جذاب است موضوع
NFT ها و تاریخ آینده هنر | اولین بازار NFT ایران
و در صورتی که هنرمندان بتوانند از فرصت بدست آمده نهایت استفاده را ببرند میتوانند خروجی بالایی را کسب کنند .
ممنون از حسن توجه شما جناب قدیری …