مشخصه ها در زبان پایتون چیست ؟
مشخصه ها در زبان پایتون چیست ؟
ما میتوانیم با استفاده از نمادگذاري نقطهاي دادة جدیدي را به یک وهله اضافه کنیم:
>>> blank.x = 3.0
>>> blank.y = 4.0
ایــن نح ـوة نگــارش شــبیه بــه انتخ ـاب یــک متغیــر از مــاژول اس ـت، مثــل pi.math و uppercase.string . در این مثال ما یک قلم داده را از یک وهله انتخاب کردهایم. بـه ایـن قلـم دادههاي داراي نام، مشخصه گفته میشود. نمودار حالت زیر نتیجۀ این انتسابها را نشان میدهد: متغیر blank به شیء Point اشاره میکند که شامل دو مشخصه است. هر مشخصه به یـک عدد اعشاري اشاره میکند. ما میتوانیم یک مشخصه را با استفاده از نحوة نگارش مشابهی بخوانیم:
>> print blank.y
4.0
>>> x = blank.x
>>> print x
3.0
عبارت x.blank یعنی «به شیء blank برو و مقدار x را بگیـر.» در ایـن مثـال، مـا مقـدار بدست آمده را به متغیر x نسبت میدهیم. هیچ برخوردي بین x و مشخصۀ x به وجود نمیآید. هـدف نمادگذاري نقطه مشخص کردن متغیري است که شما دقیقاً به آن اشاره کردهاید. میتوانید از نمادگذاري نقطه به عنوان بخشی از هر عبارت استفاده کنید، بنابراین این دستورات قانونی هستند:
print ‘(‘ + str(blank.x) + ‘, ‘ + str(blank.y) + ‘)’
distanceSquared = blank.x * blank.x + blank.y * blank.y
اولین خط (0.4, 0.3 (را چاپ میکند و دومین خط مجموع مربعات مختصات نقطه یعنی 0.25 را محاسبه مینماید. شاید وسوسه شوید مقدار خود blank را هم چاپ کنید که در این صورت خواهید داشت:
>>> print blank
<__main__.Point instance at 80f8e70>
نتیجه مشخص میکند blank وهلهاي از کلاس Point اسـت کـه در __main __تعریـف شده است. 80f8e70 شناسۀ منحصربهفردي براي این شیء است کـه در هگزادسـیمال (مبنـاي 16 ) نوشته شده است. شاید این راه چندان آموزندهاي براي نمایش شیء Point نباشد اما بـه زودي نحـوة تغییر آن را خواهید دید.
تمرین 12-1 :یک شیء Point بسازید و چاپ کنید و سپس از تابع id براي مشخص کـردن
شناسۀ منحصربهفرد شیء استفاده کنید.
برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید