مستطیل در زبان پایتون چیست ؟
مستطیل در زبان پایتون چیست ؟
در اینجا ما به کلاسی براي نمایش مستطیل نیاز داریم. سؤال ایـن اسـت کـه چـه اطلاعـاتی را مجبوریم براي مشخص کردن یک مستطیل فراهم کنیم. براي ساده کردن کار فرض کنید که مستطیل تنها در جهت عمودي یا افقی است و زاویهدار نمیباشد. چند امکان وجود دارد: ما میتوانستیم وسط مستطیل (دو مختصات) و انـدازة (طـول و عـرض) آن را مشخص کنیم یا میتوانستیم یکی از رأسها و اندازه را تعیین کنـیم. همچنـین مـیتوانسـتیم دو رأس مقابل هم را مشخص کنیم. یک انتخاب قراردادي هـم مشـخص کـردن رأس سـمت چـپ-بـالاي مستطیل و اندازه است. پس ما یک کلاس جدید تعریف میکنیم:
class Rectangle:
pass
و آن را وهله سازي مینماییم:
box = Rectangle()
box.width = 100.0
box.height = 200.0
ایـن کـد یـک شـیء Rectangle جدیـد بـا دو مشخصـۀ اعشـاري ایجـاد مـیکنـد. بـراي مشخصکردن رأس سمت چپ-بالا میتوانیم یک شیء را درون یک شیء جاسازي کنیم!
box.corner = Point()
box.corner.x = 0.0
box.corner.y = 0.0
عملگر نقطه، عمل جاسازي را انجام میدهد. عبارت x.corner.box یعنی «به شـیء box برو و به مشخصهاي به نام corner اشاره کن و سپس به شیء corner برو و مشخصهاي به نام x را انتخاب کن.»
برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید