متدهای min و max را شرح دهید
متدهای min و max را شرح دهید
از این توابع براي پیداکردن کوچکترین و بزرگترین مقادیر از بین چند عدد استفاده می شود. این متد ها هر تعداد پارامتر را می توانند بپذیرند
var iMax = Math.max(3, 54, 32, 16);
alert(iMax); //outputs “54”
var iMin = Math.min(3, 54, 32, 16);
alert(iMin); //outputs “3”
این توابع براي جلوگیري از نوشتن برنامه هاي اضافی براي پیداکردن max و min اعداد می تواند استفاده شود. یکی از متد ها abs()است که قدر مطلق اعداد گرفته شده را بر می گرداند.
گروهی دیگر از متد ها که براي گرد کردن اعداد اعشاري به صحیح مورد استفاده قرار می گیرند. این توابع شامل ceil() round() و .floor() هستند.
- تابعround()این تابع عدد گرفته شده را به عدد صحیح بالاتر گرد می کند اگر قسمت اعشاري ا زنصف بیشتر یا مساوي باشد و در غیر این صورت آن را به عدد صحیح پایین تر گرد می کند.
- تابع ceil() این تابع بدون در نظر گرفتن قسمت اعشاري آن را به کوچکترین عدد صحیح بعدي گرد می کند.
- تابع floor() این تابع بدون در نظر گرفتن قسمت اعشاري آن را به بزرگترین عدد صحیح قبلی گرد می کند.
به مثال هاي زیر توجه کنید:
alert(Math.ceil(25.5)); //outputs “26”
alert(Math.round(25.5)); //outputs “26”
alert(Math.floor(25.5)); //outputs “25”
گروه دیگري از متد ها براي کار با مقادیر توانی وجود دارد
log()براي محاسبه لگاریتم طبیعی عدد گرفته شده به کار می رود.
pow() براي محاسبه توان یک عدد به کار می رود که دو آرگومان می گیرد:
var iNum = Math.pow(2, 10);
sqrt() جذر یک عدد را حساب می کند:
var iNum = Math.sqrt(4);
alert(iNum); //outputs “2”
شیMathشامل متد هاي زیر نیز می باشد:
acos(x) , asin(x) , atan(x) , atan2(x, y) , cos(x) , sin(x) , tan(x)
یکی دیگر از متد هاي مربوط به شی Math که کاربرد زیادي هم دارد random() است که براي تولید اعداد تصادفی بین 0و 1 (البته نه خود 0 و 1) مورد استفاده قرار می گیرد. البته براي تولید اعداد تصادفی در یک محدوده خاص از فرمول زیر استفاده می شود:
number = Math.floor(Math.random() * total_number_of_choices +
first_possible_value)
به عنوان مثال یراي ایجاد مقادیر تصادفی بین 1 و 10 به صورت زیر عمل می شود:
var iNum = Math.floor(Math.random() * 10 + 1);
بهترین راه براي ایجاد مقادیر تصادفی استفاده از یک تابع است که به صورت زیر نوشته می شود:
function selectFrom(iFirstValue, iLastValue) {
var iChoices = iLastValue – iFirstValue + 1;
return Math.floor(Math.random() * iChoices + iFirstValue);
}
//select from between 2 and 10
var iNum = selectFrom(2, 10);
استفاده از این تابع براي انتخاب یک عنصر تصادفی از آرایه بسیار آسان است. براي مثال:
var aColors = [“red”, “green”, “blue”, “yellow”, “black”, “purple”,
“brown”];
var sColor = aColors[selectFrom(0, aColors.length-1)];
در اینجا آرگومان دوم تابع ، طول آرایه منهاي 1 است که در واقع موقعیت آخرین عنصر می باشد.
منبع : انجمن علمی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه پیام تور مرکز اران و بید گل
برای اموزش های ویدیویی زبان جاوا اسکیریپت به بستر ویدیو های اموزشی بروید