زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟
زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟
پایتون نمونه ای از یک زبان سطح بالا است . از دیگر زبان های سطح بالا که ممکن است تا به حال شنیده ﺑﺎﺷﯿﺪ، ﻣﯽﺗﻮان ﺑﯿﺴﯿﮏ، ﭘﺎﺳﮑﺎل، ﻓﻮرﺗﺮن و C را ﻧﺎم ﺑﺮد.
ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﯿﺪ، در ﻣﻘﺎﺑـﻞ واژه (زﺑـﺎن ﺳـﻄﺢ ﺑـﺎﻻ)،
(زﺑﺎن ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ) ﻫﻢ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮان زﺑﺎن اﺳﻤﺒﻠﯽ را ﻧﺎم ﺑﺮد.
ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ را ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ اﺟﺮا ﮐﻨﻨﺪ، ﮐـﻪ ﺑـﻪ زﺑـﺎن ﻣﺎﺷـﯿﻦ ﺗﺒـﺪﯾﻞ ﺷـﺪه ﺑﺎﺷـﻨﺪ.
ﺑﺪﯾﻦﺳﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﯾﮏ زﺑﺎن ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪهاﻧﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از اﺟﺮا ﭘﺮدازش ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﭘﺮدازش اﺿﺎﻓﻪ ﻣﺪﺗﯽ زﻣﺎن ﻣﯽﺑﺮد، ﮐﻪ اﯾﻦ اﺷﮑﺎل ﮐﻮﭼﮏ زﺑﺎنﻫﺎي ﺳـﻄﺢ ﺑـﺎﻻ اﺳﺖ.
اﻣﺎ ﻣﺰاﯾﺎي اﯾﻦ ﻧﻮع زﺑﺎنﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎرﻧﺪ :
اول اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﯾﺴﯽ در زﺑـﺎنﻫـﺎي ﺳـﻄﺢﺑـﺎﻻ ﺑـﻪ ﻣﺮاﺗـﺐ ﺳﺎدهﺗﺮ اﺳﺖ. در ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪ زﺑﺎنﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ وﻗﺖ ﮐﻤﺘﺮي ﻣﺼـﺮف ﻣـﯽﺷـﻮد و ﺧﻮاﻧـﺪن آﻧﻬـﺎ ﺳﺎدهﺗﺮ و ﺳﺮﯾﻊﺗﺮ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﮔﯿﺮد. اﺷﮑﺎلزداﯾﯽ آﻧﻬﺎ راﺣﺖﺗﺮ اﺳﺖ و ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺤﺎوره ﻫﻢ ﻧﺰدﯾـﮏﺗﺮﻧـﺪ.
دوم اﯾﻨﮑﻪ، زﺑﺎنﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ روي اﻧﻮاع ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﻫﺎ اﺟـﺮا ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﻧﯿﺎزي ﺑﻪ وﯾﺮاﯾﺶ و ﺗﻐﯿﯿﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ روي ﻧﻮع ﺧﺎﺻﯽ از ﻣﺎﺷﯿﻦﻫﺎ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺮاي اﺟﺮا ﺷﺪن روي اﻧﻮاع دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺎزﻧﻮﯾﺴﯽ دارﻧﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺰاﯾﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﻤﮥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ در زﺑﺎنﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. زﺑﺎنﻫﺎي ﺳـﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﻮارد ﺧﺎﺻﯽ ﮐﺎرﺑﺮد دارﻧﺪ. دو دﺳﺘﻪ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﮐﻪ زﺑﺎنﻫﺎي ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ را ﺑـﻪ زﺑـﺎنﻫـﺎي ﺳـﻄﺢ ﭘـﺎﯾﯿﻦ ﭘـﺮدازش ﻣـﯽﮐﻨﻨـﺪ ﻣﻔﺴﺮﻫﺎ و ﮐﺎﻣﭙﺎﯾﻠﺮﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﯾﮏ ﻣﻔﺴﺮ، ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ را ﻣﯽﺧﻮاﻧﺪ و اﺟﺮا ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐـﻪ ﻣﻔﺴﺮ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ. ﻣﻔﺴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ را ﺧﻂ ﺑـﻪ ﺧـﻂ ﻣـﯽﺧﻮاﻧـﺪ و ﻣﺤﺎﺳـﺒﺎت را اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ.
ﯾﮏ ﮐﺎﻣﭙﺎﯾﻠﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ را ﻣﯽﺧﻮاﻧﺪ و ﻗﺒﻞ از اﯾﻨﮑﻪ اﺟﺮا ﮐﻨﺪ آن را ﺑـﻪﻃـﻮر ﮐﺎﻣـﻞ ﺑـﻪ زﺑـﺎن ﻣﺎﺷـﯿﻦ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﮐﺪ ﻣﺒﺪأ و ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪه را ﮐﺪ ﻣﻘﺼﺪ ﯾﺎ ﻗﺎﺑﻞ اﺟـﺮا ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ. ﯾﮏ ﺑﺎر ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎﻣﭙﺎﯾﻞ ﺷﻮد، ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ آن را ﺑﺪون ﺗﺮﺟﻤﮥ ﻣﺠﺪد ﺑﻪ دﻓﻌﺎت اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ.
ﭘﺎﯾﺘﻮن ﯾﮏ زﺑﺎن ﺗﻔﺴﯿﺮي ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳـﺖ، زﯾـﺮا ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎي ﭘـﺎﯾﺘﻮن ﺑـﻪوﺳـﯿﻠﮥ ﻣﻔﺴـﺮ اﺟـﺮا
ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. دو راه ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻔﺴﺮ وﺟﻮد دارد: ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻂ ﻓﺮﻣﺎن و ﺣﺎﻟﺖ اﺳﮑﺮﯾﭙﺖ .
در ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻂ ﻓﺮﻣﺎن، ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﭘﺎﯾﺘﻮن را ﺗﺎﯾﭗ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ و ﻣﻔﺴﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ را ﭼﺎپ ﻣﯽﮐﻨﺪ :
Python 2.3 (#46, Jul 29 2003, 18:54:32)
[MSC v.1200 32 bit (Intel)] on win32
Type “copyright”, “credits” or “license()” for more information IDLE 1.0
>>> print 1+1
2
دو ﺧﻂ اول اﯾﻦ ﻣﺜﺎل ، ﻓﺮﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻔﺴﺮ ﭘﺎﯾﺘﻮن را اﺟﺮا ﻣﯽﮐﻨﺪ. دو ﺧﻂ ﺑﻌﺪ ﭘﯿﻐـﺎمﻫـﺎﯾﯽ از ﺳﻮي ﻣﻔﺴﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺧﻂ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺎ ﻋﻼﻣﺖ >>> ﺷﺮوع ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﻔﺴﺮ ﭘﺎﯾﺘﻮن از اﯾﻦ ﻋﻼﻣﺖ ﺑـﻪﻋﻨـﻮان اﻋﻼن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﺎ دﺳﺘﻮر 1+1 print را ﺗﺎﯾﭗ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ و ﭘﺲ از ﻓﺸﺮدن ﮐﻠﯿﺪ Enter ﻣﻔﺴﺮ2 را ﺟﻮاب ﻣﯽدﻫﺪ. دﯾﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ را در ﯾﮏ ﻓﺎﯾﻞ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ و از ﻣﻔﺴﺮ ﺑﺮاي اﺟﺮاي ﻣﺤﺘﻮﯾﺎت ﻓﺎﯾـﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺎﯾﻠﯽ را اﺳﮑﺮﯾﭙﺖ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ. ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل ﻣﺎ از ﯾﮏ وﯾﺮاﯾﺸـﮕﺮ ﻣﺘﻨـﯽ ﺟﻬـﺖ ﺳـﺎﺧﺘﻦ ﻓﺎﯾﻠﯽ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان latoya.py و ﻣﻀﻤﻮن زﯾﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ :
print 1+1
ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻗﺮارداد، ﻓﺎﯾﻞﻫﺎي ﭘﺎﯾﺘﻮن ﭘﺴﻮﻧﺪ .py دارﻧﺪ. ﺑﺮاي اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺎم اﺳﮑﺮﯾﭙﺖ را ﺑﻪ ﻣﻔﺴﺮ اﻋﻼن ﮐﻨﯿﻢ :
python latoya.py $
2
در دﯾﮕﺮ ﻣﺤﯿﻂﻫﺎي ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺟﺰﺋﯿﺎت اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻏﻠﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ
ﺟﺬابﺗﺮ از اﯾﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻏﻠﺐ ﻣﺜﺎلﻫﺎي اﯾﻦ ﮐﺘﺎب در ﺧﻂ ﻓﺮﻣﺎن اﺟﺮا ﺷﺪه اﻧﺪ. ﮐﺎر ﮐﺮدن در ﺧﻂ ﻓﺮﻣﺎن ﺟﻬﺖ آزﻣﺎﯾﺶ و ﺗﻮﺳـﻌﮥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ راﺣﺖﺗﺮ و ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮ اﺳﺖ، زﯾﺮا ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ را ﺗﺎﯾﭗ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ. وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺻﺤﯿﺢ را در ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻂ ﻓﺮﻣﺎن ﺑﻪدﺳﺖ آوردﯾﺪ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ آن را در ﯾﮏ اﺳﮑﺮﯾﭙﺖ ذﺧﯿﺮه ﮐﻨﯿﺪ و از اﯾﻦ ﭘﺲ آن را وﯾﺮاﯾﺶ ﯾﺎ اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ.