شی ء Card در زبان پایتون به چه معناست ؟
شی ء Card در زبان پایتون به چه معناست ؟
ما در اینجا قصد نداریم به شما نحوة استفاده از کارتهاي بازي را آموزش دهیم، بلکه مثالهاي این فصل تنها براي آشنایی بیشتر شما با مفهوم شیء و برنامهنویسی شیءگرا است. یک دسته ورق شامل پنجاه و دو کارت است. این کارتها به چهارگروه سیزدهتایی با چهار خال متفاوت تقسیم شدهاند. در برخی از بازيها ارزش هر خال نسبت به دیگر خالها متفاوت است. مثلاً بـه این صورت:
Clubs < Diamonds < Hearts < Spades
هر دستۀ سیزدهتایی از خالها به این ترتیب است:
Ace, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Jack, Queen, King
بسته به نوع بازي ممکن است امتیاز Ace از King بیشتر، یا از 2 کمتر باشد. اگر بخواهیم شیء جدیدي براي نمایش یک کارت بازي تعریف کنیم، واضح است که مشخصهها باید چه باشند: rank) رتبۀ کارت) و suit) خال کارت). اما چندان معلوم نیست که مشخصهها بایـد از چه نوع دادهاي باشند. یک راه، استفاده از رشته هایی شامل کلماتی نظیر “Spades “براي نوع خال و “Queen “براي رتبۀ کارت است. یکی از مشکلات این کار این است که مقایسـۀ کـارتهـا از لحـاظ رتبه (rank (و خال (suit (چندان آسان نیست. چارة دیگر، استفاده از اعداد صحیح براي به رمز درآوردن رتبهها و خالها است. منظـور مـا از به رمز در آوردن مطابق با آنچه مردم تصور میکنند، یعنی تبدیل به یک سري علائم نیست. آنچه یـک متخصص کامپیوتر از «به رمزدر آوردن» تعبیر میکند، «تعریف یک نگاشت میـان دنبالـهاي از اعـداد و عناصري که میخواهیم نمایش دهیم» است. براي مثال:
Spades à 3
Hearts à 2
Diamonds à 1
Clubs à 0
یک صورت آشکار این نگاشت آن است که خالها بهترتیب به اعداد صحیح اشاره کنند، بنابراین میتوانیم خالها را بهوسیلۀ مقیاس اعداد صحیح، با هم مقایسـه کنـیم. نگاشـت رتبـۀ خـالهـا نسـبتاً مشخص است؛ هر خال عددي به عدد صحیح نظیرش مرتبط است و براي کارتهاي صورتدار داریم:
Jack à 11
Queen à 12
King à 13
علت استفاده از نمادگذاري ریاضی (استفاده از پیکانها) براي نگاشتها ایـن اسـت کـه آنهـا بخشـی از برنامۀ پایتون نیستند بلکه قسمتی از طراحی برنامـهانـد و هرگـز بـهطـور صـریح در کـد برنامـه ظـاهر نمیشوند. تعریف کلاس براي نوع دادهاي Card به صورت زیر است:
class Card:
def __init__(self, suit=0, rank=0):
self.suit = suit
self.rank = rank
طبق معمول یک متد مقداردهی اولیه در نظر گرفتهایم که پارامترهاي اختیـاري را بـراي هـر مشخصـه دریافت میکند. براي ساختن شیئی که 3 از Clubs را نمایش دهد، از این فرمان استفاده کنید:
threeOfClubs = Card(0,3)
آرگومان اول، 0 ،خال Clubs را نمایش میدهد.
برای اموزش های ویدیویی زبان پایتون به بستر ویدیو های اموزشی بروید