از NFT ها خسته شده اید؟ | اولین بازار NFT ایران
از NFT ها خسته شده اید؟ خودی ها اصرار دارند که تازه شروع کرده اند.
بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، توکنهای غیرقابل تعویض یا آینده هنر و انقلابی در مفهوم مالکیت هستند، یا یک مد مخرب محیطی که برای تمسخر آماده است.
اما با دهها میلیارد دلار تراکنش ، شرکتهایی که در حال رشد در حال رشد هستند ، و یک کلمه از سال تمایز، غیرقابل انکار است که NFT ها نشان دادهاند. در حالی که آیا این چیز خوبی است یا خیر همچنان یک سوال باز باقی مانده است، به گفته هنرمندان، سازندگان و توسعه دهندگان متعددی که با آنها صحبت کردیم ، NFT ها – چه خوب و چه بد – تازه شروع شده اند.
این بدان معناست که هم اوجها و هم پایینهای سال 2021 مرتبط با NFT در سال آینده از بین میروند. دقیقاً آنچه این شکست به نظر می رسد هنوز قابل درک است – اما اگر نظر داخلی نشانه ای باشد، در سال 2022 نادیده گرفتن NFT ها حتی سخت تر خواهد بود.
تنظیم صحنه …
اما ابتدا، اصول اولیه: حتی یک NFT چیست؟
توکنهای غیرقابل تعویض از نظر فنی به سال 2014 بازمیگردند ، با این حال CryptoPunks و CryptoKitties در سال 2017 بهتر نشاندهنده آغاز انفجار فعلی هستند. در حالی که این پروژه ها به ترتیب شامل هنر، “پانک های پیکسلی” و نقاشی بچه گربه ها هستند، یک NFT بیش از هر هنر یا شیئی است که با آن مرتبط است. همانطور که توسط Lee Azzarello ، حسابرس و هنرمند سابق امنیت قراردادهای هوشمند اتریوم ، در مارس 2021 توضیح داده شد، یک توکن غیرقابل تعویض معمولاً “یک قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم است که دارای برخی فراداده ها است.” این ابرداده، که به معنای واقعی کلمه میتواند چند خط متن باشد، هنر یا آیتم مورد نظر را توصیف میکند یا به شکل دیگری اشاره میکند.
(بعضی از بازارهای NFT، مانند Rarible، از NFT های ساخته شده در سایر بلاک چین ها پشتیبانی می کنند.)
در اینجا نمونهای از ظاهر این ابرداده در مورد Grumpy Cat NFT است که در بهار 2021 به قیمت 44.20 اتر فروخته شد.
مردم گاهی اوقات توسط NFT ها گیج می شوند زیرا تصور می کنند باید چیزهای بیشتری برای آنها وجود داشته باشد. با برخی استثناهای نادر مانند CryptoPunks ، که از آگوست 2021 در واقع هنر مرتبط را در بلاک چین ذخیره می کرد، اغلب وجود ندارد.
با این حال، عمل نسبتاً ساده مرتبط کردن دادههای زنجیرهای با یک شی در دنیای واقعی، خود را به عنوان یک ایده قدرتمند و محبوب ثابت کرده است. طبق گزارش Chainalysis که در گزارش NFT 2021 خود استفاده از بازارهای NFT را تجزیه و تحلیل کرد، ترافیک وب به بازارهایی مانند OpenSea از سراسر جهان با تمرکز در آسیای مرکزی و جنوبی، آمریکای شمالی، اروپای غربی و آمریکای لاتین میآید.
دنیا دلیلی برای توجه دارد، و نه فقط به دلیل تراکنشهایی مانند «Everydays: The First 5000 Days» بیپل، یک NFT که در مارس 2021 به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد . اینکه این همه پول در حال تغییر است، افرادی مانند کلاهبرداران ، اینفلوئنسرهای پنهان و افرادی را در پشت صحنه که مایل به شرکت در معاملات ادعایی خودی هستند، به خود جلب کرده است.
همچنین به وعده های نسبتاً بزرگی منجر شده است.
مشتاقانه منتظر است …
اگر سال 2021 سالی بود که عموم مردم به توکن های غیرقابل تعویض توجه کردند، کسانی که عمیقاً درگیر NFT هستند می گویند سال 2022 سالی خواهد بود که جهان نمی تواند از آن چشم پوشی کند.
دقیقا چه معنی میدهد؟ به گفته الکس سالنیکوف، یکی از بنیانگذاران و رئیس محصول در بازار NFT Rarible ، برای شروع به معنای مشارکت بیشتر و بیشتر برند است.
پذیرش جریان اصلی در مسیر صعودی قرار دارد زیرا به سال 2022 می رویم زیرا قبلاً شاهد بودیم سازمان های جهانی مانند ویزا و توییتر NFT ها را منتشر کردند یا آنها را به عنوان اقلام سرمایه گذاری خریداری کردند، در حالی که آدیداس آخرین کمپین بازاریابی خود را حول روند متاورس ساخته است که شامل مشارکت با انجمنها و چهرههای NFT،” او از طریق ایمیل توضیح داد. “این برندها نمونه ای برای سازمان هایی در همه جا هستند که به دنبال راه های جدیدی برای ارتباط با طرفداران وفادار هستند و آنها را درگیر می کنند و ثابت می کند که NFT ها روشی موثر برای انجام این کار هستند.”
در حالی که ممکن است انتظار داشته باشیم که یکی از بنیانگذاران یک بازار توکن غیرقابل تعویض نسبت به NFT ها صعودی باشد، سالنیکوف تنها کسی نیست که این صنعت را در مرحله نوپای خود توصیف می کند. دیلن رودز ، یک هنرمند ضبط که در سال 2019 آلبومی با مضمون ارزهای دیجیتال به نام Crypto Rich منتشر کرد، توضیح داد که در حالی که سال 2021 نشان دادن آنچه ممکن است بود، اما سال 2022 در مورد دویدن با آن بود.
او توضیح داد: «بیشتر سرمایه هنوز در حال تلاش برای درک NFTها در حاشیه است – اما سال 2021 سرمایه گذاران را وادار به هماهنگی کرد. ما در سال 2022 شاهد ظهور دستههایی مانند موسیقی خواهیم بود – زیرا میلیاردها دلار دارایی دیجیتال بر روی صنعت موسیقی فعلی ساخته شده است.
بیشتر از یک عکس پروفایل …
توکنهای غیرقابل تعویض، تجارت بزرگ و یک نیروی فرهنگی غیرقابل انکار هستند. شکاکان نیازی به نگاهی فراتر از تصاویر نمایه توییتر افراد مشهوری مانند جی زی و استف کری ندارند تا ببینند چگونه NFT ها قبلاً به عنوان آواتارهای دیجیتالی پذیرفته شده اند.
اما، در بیشتر موارد، NFTها نیز تا این مرحله به عنوان اشیاء دیجیتالی ثابت تصور میشدند – توکنها، نشاندهنده آثار هنری یا کالاهای دیجیتالی هستند که با مقادیر ظاهراً فزایندهای پول مبادله میشوند.
با این حال، اگر بخواهیم خودی های صنعت را باور کنیم، این موضوع برای مدت طولانی باقی نخواهد ماند.
سالنیکوف از Rarible پیشبینی میکند که در سال 2022 NFTها بیشتر وارد دنیای واقعی خواهند شد.
او مشاهده کرد: “ما همچنین شاهد افزایش NFT هایی هستیم که تجربه های بازگشایی را برای طرفداران ارائه می دهند، به این معنی که وقتی یک NFT خریداری می کنید، یک عملکرد پاداش به همراه دارد.” این احتمالاً در سال 2022 منفجر خواهد شد زیرا برندها و شخصیت های عمومی بیشتری به دنبال ارتباط با مخاطبان هستند.
سالنیکوف به سقوط Coke Boys توسط فرنچ مونتانا اشاره کرد ، که در آن هر NFT شامل نوعی آیتم یا تجربه فیزیکی مانند کفش های بدنی امضا شده یا یک شب با فرنچ مونتانا بود.
اگر مشتاقان NFT را باور کنیم، تجربیات واقعی مرتبط با NFT تنها آغاز راه است. برای درک تغییر تکتونیکی وعده داده شده، نباید به یک کلمه کلیدی دیگر در سال 2021 نگاه کرد – کلمه ای که NFT را برای پول خود به ارمغان آورد: metaverse .
ایده یک فضای دیجیتال پایدار یا فضاهایی که در آن افراد ( و برندها ) می توانند با هم تعامل داشته باشند ، هم توسط غول های فناوری مانند مارک زاکربرگ و هم کسانی که به طور روزانه با NFT کار می کنند ، پذیرفته شده است . یکی از پلتفرم های متاورس برتر فعلی، Decentraland ، بر روی اتریوم ساخته شده است و در حال حاضر از NFT ها پشتیبانی می کند .
همچنین ببینید: به یاتس سلام کنید: چرا سرمایه گذاران هزاران دلار برای داشتن ایموجی می پردازند
جاش اونگ، یکی از شرکای شرکت ارتباطاتی Causeway Strategies ، با برندها در مورد NFT و متاورس مشورت می کند و به آنها مشاوره می دهد. اونگ سال 2022 را به عنوان سالی می بیند که NFT ها به بخش حیاتی تری از خود آنلاین ما تبدیل می شوند.
برخی از موضوعاتی که انتظار دارم در سال آینده ببینم عبارتند از: تجلی هویت دیجیتال (از آواتارها گرفته تا مد دیجیتال)، بازی های بلاک چین (بازی برای کسب درآمد، پلتفرم های متاورس)، و توکن ها با ابزارهای کاربردی در دنیای واقعی (رویدادها، کالاهای فیزیکی + دیجیتال)” او پیش بینی کرد.
درد رو به رشد …
این ایده که سال 2021 توکنهای غیرقابل تعویض را برای یک گانگباستر 2022 به کار میبرد، احساسی است که توسط بسیاری از هنرمندان، استراتژیستها و توسعهدهندگان در این فضا تکرار شده است. در عین حال، داستان NFT ها همیشه با خوشی به پایان نمی رسد.
در حالی که برخی از هنرمندان توانسته اند هزاران یا حتی میلیون ها دلار از طریق ضرب و فروش NFT به دست آورند، برخی دیگر با واقعیت کمتر جذابی روبرو شده اند. در طول سال 2021 بارها و بارها، تصویرگران و خالقان از همه نوع – اغلب دیر – متوجه شده اند که شخصی هنر آنها را گرفته، ضرب کرده و به سود زیادی فروخته است. یک حساب توییتر، @NFTtheft ، فراوانی چنین کلاهبرداری هایی را مستند می کند.
و مکرر هستند.
درک لافمن ، کاریکاتوریست و تصویرگر مستقل که برای مارول، برادران وارنر، انتشارات دیزنی، هاسبرو و متل کار کرده است، با این مشکل آشناست. به گفته لاوفمن، او کارش را دزدیده و به عنوان NFT – حداقل دو بار – ضرب شده است.
بنابراین، آیا لاوفمن، یک هنرمند حرفهای، NFTها را در طول سال 2022 به بلوغ میبیند که به تصویرگرانی مانند خودش امکان بهرهمندی را میدهد؟ نه دقیقا.
او توضیح داد: «سکوهایی که «باز» هستند همچنان مملو از هنرهای دزدیده شده خواهند بود و در نهایت فکر میکنم که این به مشروعیت این سکوها آسیب میزند. “هنرمندان همچنان کسانی هستند که در پی سرقت آثار هنری رنج می برند.”
لاوفمن تنها تصویرگری نیست که چنین احساسی دارد. جن بودروک هنرمند پشت پروژه Birdhism است که شامل خلق تصاویر پرندگان (در میان کارهای دیگر) می شود. متأسفانه، کار او توجه ناخواسته ای را به خود جلب کرده است. در اوایل دسامبر، بودروک متوجه شد که شخصی NFTهای کار او را در OpenSea ساخته است.
او در آن زمان نوشت: “شما یک نسخه اصلی از کار من می خواهید؟ به من سفارش دهید. من از NFT ها پشتیبانی نمی کنم.”
مانند لافمن، بودروک NFT ها را نه به عنوان فرصتی برای کاوش در سال 2022، بلکه به عنوان آخرین چالش برای هنرمندان حرفه ای می داند.
او در پیام مستقیم توییتر خاطرنشان کرد: “من اینجا فقط یک تجارت خرد هستم.” “من یک وکیل IP دارم، اما مثل یک خال است. هم با سایت های چاپ بر اساس تقاضا و هم با NFT. بسیاری از هنرمندان با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.”
به طور گسترده تر، بودروک سرقت از کار خود را به عنوان تضعیف کل فرضیه NFT ها می بیند. او گفت: “اگر نمی توان اصالت را تضمین کرد، من نمی دانم چرا مردم می خواهند با آن زحمت بکشند.”
در واقع، به نظر می رسد که NFT ها سرقت و بازتولید هنر را تسهیل می کنند، ارزش پیشنهادی آنها را تضعیف می کند. این برای بازارهای NFT، که از مشکل توصیف شده توسط بودروک و لافمن آگاه هستند، خبری نخواهد بود.
Salnikov از Rarible خاطرنشان کرد: «در حالی که ایجاد و فروش NFT ها به طور کلی یک تلاش کم خطر است، برخی از مسائل غیراصالتی در این فضا رایج است، مانند هر صنعت دیگری. “در Rarible، در حالی که ما یک بازار آزاد را اداره می کنیم، یک سیستم تأیید منحصر به فرد برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض محتوای غیرمجاز در اختیار داریم. موارد غیر تأیید شده در حال حاضر در نتایج جستجو یا فید کاوش ما ظاهر نمی شوند – و به کاربران هشدار داده می شود اگر در این مورد باشند. برای خرید کلکسیون توسط یک خالق یا مجموعه تایید نشده.”
به عبارت دیگر روی آن کار می کنند. اگر NFTها بیش از خشم و ناامیدی طبقه خلاق را القا کنند، این بازارها باید به سرعت کار کنند.
همچنین ببینید: مالکان NFT اصرار دارند که کاملاً متعلق به «محافظان راستکلیک» نیستند.
این جملات – که ما در حال کار روی آن هستیم – احتمالاً در سال آینده به یک شعار مکرر تبدیل خواهد شد زیرا پول و فرصت به هجوم طلای بازار سرازیر می شود در حالی که افراد، برندها و کل صنایع در تلاش هستند تا به عقب برسند.
در همین حال، بدبینان NFT همچنان سرهای خود را از سر ناامیدی تکان می دهند، زیرا پذیرندگان اولیه و سرسخت ها وعده یک انقلاب را می دهند – یک نشانه در یک زمان.
*******************************
منبع : بازارNFT ایران
دیسکورد : انجمن متاورس ایران
*******************************
سپاس فراوان از پاسخ شما جناب آقای ثانی در خصوص موضوع
از NFT ها خسته شده اید؟ | اولین بازار NFT ایران
ممنونم از حسن توجه شما جناب قدیری …