کود فسفر چیست و به چه منظور استفاده میشود

1

120474b83432fb338307dcf5da4a205946b15873 291 - کود فسفر چیست و به چه منظور استفاده میشود

کود فسفر چیست و به چه منظور استفاده میشود

فواید استفاده از کود فسفر چیست

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 4, 2020
گذاشتن نظر
0

کود فسفر چیست و به چه منظور استفاده میشود
نقش اساسی فسفر در گیاهان

فسفر یک ماده مغذی ضروری است هم به عنوان بخشی از چندین ترکیب اصلی ساختار گیاه و هم به عنوان تجزیه و تحلیل در تبدیل واکنشهای بیوشیمیایی متعدد کلیدی در گیاهان. فسفر به ویژه به دلیل نقش آن در جذب و تبدیل انرژی خورشید به ترکیبات گیاهی مفید مورد توجه قرار می گیرد. فسفر یک جز vital حیاتی DNA ، “واحد حافظه” ژنتیکی همه موجودات زنده است. این ماده همچنین بخشی از RNA است ، ترکیبی که کد ژنتیکی DNA را برای ساخت پروتئین ها و سایر ترکیبات ضروری برای ساختار گیاه ، عملکرد دانه و انتقال ژنتیک می خواند. ساختارهای هر دو DNA و RNA توسط پیوندهای فسفر به یکدیگر متصل می شوند. فسفر یکی از اجزای حیاتی ATP ، “واحد انرژی” گیاهان است. ATP در طی فتوسنتز تشکیل می شود ، ساختار فسفر دارد و از آغاز رشد گیاهچه تا تشکیل دانه و بلوغ فرآیند می یابد. بنابراین ، فسفر برای سلامت عمومی و نشاط همه گیاهان ضروری است. برخی از فاکتورهای خاص رشد که با فسفر ارتباط دارند عبارتند از: 

  • تحریک رشد ریشه

  • افزایش قدرت ساقه و ساقه
  • شکل گیری گل و تولید بذر بهبود یافته است
  • محصول بیشتر یکنواخت و زودرس است
  • افزایش ظرفیت تثبیت N ازت از حبوبات
  • بهبود در کیفیت محصول
  • افزایش مقاومت در برابر بیماری های گیاهی
  • پشتیبانی از توسعه در کل چرخه زندگی

کمبود فسفر در گیاهان
تشخیص کمبود فسفر دشوارتر از کمبود نیتروژن یا پتاسیم است. گیاهان زراعی معمولاً علائم واضح کمبود فسفر را به غیر از توقف عمومی گیاه در اوایل رشد نشان نمی دهند. با تشخیص کمبود بینایی ، اصلاح محصولات زراعی یک ساله خیلی دیر است. بعضی از محصولات مانند ذرت تمایل به تغییر رنگ غیر طبیعی در هنگام کمبود فسفر دارند. این گیاهان معمولاً به رنگ سبز مایل به آبی تیره و دارای برگ و ساقه به رنگ مایل به ارغوانی در می آیند. درجه رنگ بنفش تحت تأثیر ترکیب ژنتیکی گیاه است ، به طوری که برخی از هیبریدها تغییر رنگ بسیار بیشتری نسبت به بقیه نشان می دهند. رنگ ارغوانی به دلیل تجمع قندهایی است که از ترکیب آنتوسیانین (رنگدانه ای به رنگ ارغوان) که در برگهای گیاه ایجاد می شود ، طرفداری می کند.

فسفر در گیاهان بسیار متحرک است و در صورت کمبود ، ممکن است از بافت قدیمی گیاه به مناطق جوان و در حال رشد فعال منتقل شود. در نتیجه ، پاسخ های رویشی اولیه به فسفر اغلب مشاهده می شود. با بالغ شدن یک گیاه ، فسفر به مناطق بارده گیاه منتقل می شود ، جایی که برای تشکیل بذر و میوه به انرژی زیادی نیاز است. کمبود فسفر در اواخر فصل رشد هم بر رشد بذر و هم بر رشد طبیعی محصول تأثیر می گذارد. درصد کل مقدار ماده مغذی مصرف شده برای فسفر در اواخر فصل رشد بیشتر از نیتروژن یا پتاسیم است
فسفر در خاک
مقدار کل فسفر در اکثر خاکهای سطحی کم است و به طور متوسط ​​فقط 0.6٪ فسفر دارد. این مقایسه با میانگین محتوای خاک 0.14٪ ازت و 0.83٪ پتاسیم است. محتوای فسفر خاک کاملاً متغیر است و از کمتر از 0.04٪ P₂O₅ در خاکهای شنی اقیانوس اطلس و دشتهای ساحلی خلیج فارس تا بیش از 0.3٪ در خاک شمال غربی ایالات متحده متغیر است

عوامل زیادی بر محتوای فسفر خاک تأثیر می گذارد:

  • نوع ماده اصلی که خاک از آن استخراج می شود
  • درجه هوا و فرسایش
  • شرایط آب و هوایی
  • برداشت محصول و لقاح

فسفر آلی
فسفر خاک به دو گروه گسترده آلی و غیرآلی طبقه بندی می شود. فسفر آلی در بقایای گیاهان ، کودهای دامی و بافت های میکروبی یافت می شود. خاکهایی که ماده آلی کمی دارند ممکن است فقط 3٪ فسفر کل آنها به شکل آلی باشد ، اما خاکهای دارای ماده آلی بالا ممکن است 50٪ یا بیشتر از کل فسفر آنها به شکل آلی باشد
فسفر معدنی
شکال غیر آلی فسفر خاک از آپاتیت (منبع اصلی همه فسفر) ، مجتمع های فسفات آهن و آلومینیوم و فسفر جذب شده روی ذرات رس تشکیل شده است. حلالیت این ترکیبات فسفر و همچنین فسفر آلی بسیار کم است و هر بار فقط مقادیر بسیار کمی از فسفر خاک در محلول است. بیشتر خاکها حاوی کمتر از یک پوند در هر هکتار فسفر محلول هستند ، در بعضی از خاکها مقدار قابل توجهی کمتر وجود دارد
خاک فسفر در دسترس بودن
فسفر محلول ، چه از طریق کود و چه از هوازدگی طبیعی ، با خاک رس ، آهن و ترکیبات آلومینیوم در خاک واکنش می دهد و با فرآیند تثبیت فسفر ، به راحتی به فرم های کمتر موجود تبدیل می شود. به دلیل این فرایندهای تثبیت ، فسفر در اکثر خاکها بسیار کم حرکت می کند (کمتر از یک اینچ) ، نزدیک محل تولد خود باقی می ماند و محصولات به ندرت بیش از 20 درصد فسفر کود را در اولین فصل محصول پس از استفاده جذب می کنند. در نتیجه ، فسفر خاک کمی با شستشو از بین می رود. این فسفر ثابت و باقیمانده در منطقه ریشه زایی باقی مانده و به آرامی در دسترس محصولات بعدی خواهد بود. فرسایش خاک و حذف محصول مهمترین راه از بین رفتن فسفر خاک است.
قرار دادن فسفر
اگر یک پرورش دهنده به دنبال حداکثر بازده از سرمایه گذاری زیاد فسفر در خاک های کم آزمایش است ، بهترین کاربرد باند است. در مواردی که خاکورزی حفاظتی انجام می شود ، ممکن است ترکیبات باند و برنامه های پخش فسفر مورد نیاز باشد. این امر تأمین فسفر در دسترس و زودرس برای رشد نهال و ذخیره مواد مغذی را بعداً در فصل رشد ، زمانی که تقاضای فسفر همچنان پایدار باشد ، تضمین می کند
مزایای استفاده از برنامه های پخش فسفر پخش / شخم زدن

  • رخ های بالا را می توان بدون آسیب رساندن به گیاه اعمال کرد
  • توزیع مواد مغذی در سراسر منطقه ریشه ، ریشه زایی عمیق را ترغیب می کند ، در حالی که قرارگیری باند باعث غلظت ریشه در اطراف باند می شود
  • ریشه زایی عمیق تر ، امکان ایجاد تماس بیشتر ریشه و خاک را فراهم می کند و مخزن بزرگتری از رطوبت و مواد مغذی را فراهم می کند
  • روش عملی استفاده از کود در علوفه
  • به اطمینان از باروری کامل در خوراک کمک می کند تا محصولات بتوانند از شرایط مطلوب رشد در کل فصل رشد استفاده کامل کنند

مشخص شده است که استفاده دوگانه از آمونیاک بی آب و پلی فسفاتهای آمونیوم در بذر گندم از کاربردهای پخش یا باند پلی فسفات آمونیوم برتر است.

ثابت شده است که قرار دادن مستقیم در زیر ردیف مته (بذر باند) برای محصولات علوفه ای نسبت به پخش و یا قرار دادن کناری برتر است.

منبع : www.cropnutrition.com

کود مناسب رشد و عناصر ریز مغذی ( میکرو )
مشخصات کود های میکرو
یکی از صدها خدمات مجموعه ی بزرگ پارادایس تهیه و بسته بندی بهترین نوع کودهای میکرو می باشد ، که تهیه نمودن آن برای شما دوستان عزیز به علت سنگین بودن وزن بسته های آن (25 کیلوگرم ) هزینه بر و گاهی اوقات غیرممکن است .
میکرو المنت ها یا عناصر یا عناصر کم مصرف ( ریز مغذی ها ) مانند :
آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بور ، مولیبدن و کلر گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایشات خاک و برگ به کود های فوق نیازمند خواهند بود . ادامه مطالب کلیک کنید .
جایگاه میکروالمنت در تولیدات کشاورزی :
با وجود این که گیاهان به شکل واضحی به کود های ماکروالمنت ها نیازمندند ، اما کودهای میکروالمنت یا ریز مغذی ها علی رغم نیاز کم گیاهان جایگاه ویژه ای در تولیدات کشاورزی دارند لذا از آنها به عناصر خرد با تاثیرات مکان یاد میشود.

کود مناسب رشد و عناصر درشت مغذیماکرو)
مشخصات کود های ماکرو
در این قسمت از بانک اطلاعاتی مجموعه ی پارادایس نظر شما را به توضیحاتی هر چند مختصر توسط متخصصان این مجموعه در رشته ی کشاورزی و کود شناسی در رابطه با کود های ماکرو بستته بندی شده توسط این مجموعه جلب می نماییم .
معرفی عناصر کود ماکرو :
کودهای ماکرو موضوع بحث ما را تشکیل می دهند این کودها از مجموع سه عنصر : ازت ، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف و متناسب با زمانبندی رشد و باروری گیاه تشکیل میشود .

حال برای درک هرچه بیشتر تاثیر این کودها نظر شما را به تاثیر هر یک از این عناصر به تنهایی بر روی گیاهان و درختان جلب می نماییم : جهت مطالعه ادامه مطالب کلیک کنید .

کود مناسب تقویت محصول و گلدهیپتاس بالا

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد ! با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود ! همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند  جهت کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوال کلیک کنید .

جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود ، سم و اقلام کلیک کنید .

جهت بازدید از ویدئو های آموزش کشاورزی رایگان کلیک کنید .

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده اکتبر 4, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2714 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی املاک و مستغلات