واکسن زدن سگ ژرمن

1

سلام و خسته نباشید من یه سگ ژرمن دارم قبلاً واکسن هاشو میدادم دامپزشک میزد و پول زیادی هم می‌گرفت الان می‌خوام از شما اساتید راهنمایی بگیرم چطوری میتونم خودم واکسن یک رو بزنم .

یه سوال هم داشتم در خصوص اینکه سگ ژرمن از چه غذایی خیلی خوشش میاد .

تشکر از شما

حسین قدیری پاسخ انتخاب شده به عنوان بهترین دسامبر 4, 2021
گذاشتن نظر
0

پاسخ به سوال واکسن زدن سگ ژرمن

سلام و درود خدمت شما بنده برای پاسخ دهی به سوال شما یک مقاله خارجی را مطالعه و به صورت ترجمه شده در اختیار شما قرار خواهم داد :
قبل از اینکه سگ یا گربه خود را واکسینه کنید چه مسائلی را باید در نظر بگیرید
بدون شک واکسیناسیون یک پیشرفت بزرگ پزشکی است. شاید مهم ترین!

همین یک قرن پیش، مرگ و میر نوزادان به 20 درصد می رسید. و علل اصلی مرگ زودرس بیماری های عفونی بود: آبله، دیفتری، سرخک یا سیاه سرفه.

امروزه، به لطف استفاده گسترده از برنامه های واکسیناسیون کامل که از جوان ترین سن شروع می شود، وضعیت به طور چشمگیری بهبود یافته است.

واکسن ها بسیار موثر هستند. آنها از افراد واکسینه شده محافظت می کنند و از شیوع بیماری های همه گیر جلوگیری می کنند. آنها حتی می توانند بیماری های عفونی را در برخی مناطق (مانند آبله) ریشه کن کنند.

متأسفانه، پاتوژن های جدید به طور مرتب ظاهر می شوند. و دانشمندان باید واکسن های جدیدی طراحی کنند.

این یک جنگ بی پایان است.

واکسیناسیون نیز یک رشته اصلی دامپزشکی است.

از گله های حیوانات مزرعه در برابر بیماری های همه گیر (= اپیدمی در حیوانات) محافظت می کند که ممکن است باعث آسیب های اقتصادی عمده و/یا نگرانی های بهداشت عمومی شود.

سگ ها و گربه ها نیز باید واکسینه شوند. این دلیل اصلی اولین مراجعه آنها به دامپزشک است .

اما، به دلیل آنچه در کمپین های ضد واکسیناسیون شنیدید، ممکن است در مورد نیاز به واکسیناسیون حیوان خانگی خود گیج شوید.

در مورد واکسیناسیون فکر کنید. متوجه خواهید شد که چقدر مفید است و چه انتظاراتی از آن دارید.

این همان چیزی است که این فصل در مورد آن است.

1
اصل واکسیناسیون

از تئوری تا عمل

پاسخ ایمنی اولیه واکنش سیستم ایمنی اکتسابی به قرار گرفتن در معرض اولین بار به یک پاتوژن است. کند و نسبتا ضعیف است.

اگر فرد تا اولین عفونت زنده بماند، می‌تواند به مواجهه بعدی با همان پاتوژن با پاسخ ایمنی ثانویه که قوی و سریع است واکنش نشان دهد : او ایمن‌سازی شده است.

کل مفهوم واکسیناسیون القای یک پاسخ ایمنی اولیه قوی، بدون ایجاد بیماری برای بیمار، از طریق قرار دادن بدن در معرض پاتوژن است .

بنابراین، واکسن ها شامل کل پاتوژن (تضعیف یا غیرفعال شده)، قطعاتی از آن یا فقط بخش هایی از DNA آن هستند.

برای طراحی واکسن، دانشمندان باید از چند گزینه انتخاب کنند:

  • نوع واکسن: زنده، غیر فعال، نوترکیب
  • راه مصرف: تزریقی، بینی یا خوراکی و محل تزریق (برای واکسن های تزریقی)
  • مواد کمکی و مخصوصاً اینکه آیا یک ادجوانت ضروری است یا خیر
  • برنامه واکسیناسیون که از انتخاب های بالا و همچنین از نتایج آزمایشات بالینی که پس از آن انجام خواهد شد، حاصل می شود.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که واکسن یک محصول صنعتی است که باید با مقررات محدود کننده ایالت مطابقت داشته باشد و باید مراحل توسعه را دنبال کند که کیفیت آن را تضمین می کند.

2
تاریخچه مختصری از واکسیناسیون

Vaccination history timeline - واکسن زدن سگ ژرمن
شروع می شود داستان در 15 هفتم قرن در چین با یک روش به نام variolation. این شامل تلقیح از طریق مخاط بینی سویه های خفیف آبله بود.

این روند در اروپا به عنوان یک افسانه در نظر گرفته شد. با این وجود، در سال 1796، دکتر انگلیسی جنر تصمیم گرفت آن را آزمایش کند. او آبله گاوی را به برخی از بیمارانش تلقیح کرد (آبله گاوی نزدیک به آبله است. آبله گاوی یک بیماری جدی برای گاو است، اما فقط علائم خفیفی در انسان ایجاد می کند ).

پس از آن بیماران دکتر جنر تحت تأثیر هیچ گونه آلودگی با آبله قرار نگرفتند. آنها “ایمن سازی” شده بودند، اگرچه این مفهوم در آن زمان وجود نداشت.

دکتر جنر آبله گاوی را Variolae vaccinae نامید . این خاستگاه اصطلاح “واکسیناسیون” است.

یک قرن بعد، لویی پاستور این مفهوم را به سطح جدیدی برد. او مفهوم تضعیف واکسن های زنده را تئوری کرد و اولین واکسن ها را علیه هاری و سیاه زخم ایجاد کرد.

نخست (کشته) واکسن های غیرفعال نیز در پایان از 19 طراحی شده بودند هفتم قرن توسط پاستور و تیم های دیگر از ایالات متحده، آلمان و انگلستان،.

در دهه 1940، زیست‌شناسان دریافتند که می‌توانند یک سویه خطرناک را با تکرار آن در کشت‌های سلولی کاهش دهند . از آن زمان، آنها به طور گسترده از این روش برای تولید اکثر واکسن های زنده استفاده می کنند.

توسعه فناوری‌های واکسن در دهه‌های گذشته به لطف درک بهتر سیستم ایمنی افزایش یافته است. اکنون دانشمندان به دنبال تولید آنتی ژن های خالص شده از طریق مهندسی ژنتیک هستند.

3
انواع واکسن

واکسن های زنده ضعیف شده
واکسن‌های زنده حاوی باکتری‌ها یا ویروس‌های زنده هستند که قدرت بیماری‌زایی آن‌ها به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد به طوری که بیمار نمی‌تواند بیمار شود.

حدت یک پاتوژن توانایی آن برای تکثیر در میزبان و ایجاد آسیب است:

  • برای یک باکتری، توانایی آن برای تکثیر سریع، چسبیدن به اپیتلیوم، ترشح سموم…
  • برای یک ویروس، به معنای توانایی آن برای حمله به سلول های میزبان، تکثیر و انتشار است

تا همین اواخر، میرایی با کشت مکرر به دست می آمد. امروزه پاتوژن های وحشی از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند.

واکسن های زنده موثرتر هستند، زیرا آنها زنده هستند. فقط واکسن های زنده می توانند پویایی یک عفونت واقعی را بازتولید کنند. آنها به ویژه در برابر ویروس ها توصیه می شوند زیرا برای بسیج ایمنی سلولی بسیار بهتر هستند.

از آنجایی که واکسن های زنده موثرتر هستند، مصونیت طولانی تری ایجاد می کنند و کمتر به تقویت کننده نیاز دارند.

با این حال، آنها بیشتر مستعد ایجاد عوارض جانبی هستند. پاتوژن ممکن است گاهی بخشی از حدت اولیه خود را در میزبان خود بازیابی کند. علائم معمولاً خفیف هستند. اما بنابراین استفاده از واکسن های زنده در بیماران دچار نقص ایمنی توصیه نمی شود.

ایراد دیگری نیز وجود دارد. یکپارچگی زنجیره سرد باید از زمان تولید تا زمان تجویز به بیمار حفظ شود. این بدان معنی است که واکسن های زنده باید در یخچال نگهداری شوند و در کامیون های یخچال حمل شوند.
واکسن های غیر زنده
این دسته از همه واکسن های دیگر ساخته شده است.

از آنجایی که این واکسن ها زنده نیستند، امکان تکرار وجود ندارد و واکسیناسیون نمی تواند عفونت واقعی را تولید کند. آنها به اندازه یک واکسن زنده سیستم ایمنی را بسیج نمی کنند. و به خصوص، ایمنی سلولی کمتر درگیر است.

واکسن‌های غیرزنده حاوی پاتوژن‌های غیرفعال کامل (کشته شده) یا قطعاتی از پاتوژن کشته شده، یا آنتی‌ژن‌های مهندسی شده ژنتیکی یا حتی سموم تولید شده توسط پاتوژن هستند.

در هر واکسن غیر زنده، شرکت‌های داروسازی مواد کمکی اضافه می‌کنند که التهاب را در محل تزریق افزایش می‌دهند. بنابراین، پاسخ ایمنی تقویت می شود و سلول های حافظه بیشتری ایجاد می شود.

به طور کلی، واکسن های غیر زنده هر سال نیاز به یک تقویت کننده دارند. آنها عوارض جانبی کمتری را ایجاد می کنند، به جز در محل تزریق به دلیل اثر پیش التهابی ادجوانت ها.
واکسن های غیر فعال یا کشته شده
آنها از ویروس های کامل (واکسن های غیرفعال) یا باکتری ها (واکسن های کشته شده) غیرفعال شده توسط گرما یا مواد شیمیایی ساخته شده اند.

ساختار پاتوژن دست نخورده باقی می ماند و بنابراین تمام آنتی ژن های اصلی خود را به سیستم ایمنی ارائه می دهد. اما هنوز هم نمی تواند عفونت واقعی را تکرار کند.
واکسن های سموم
هدف این واکسن ها کنترل میکروب بیماری زا نیست، بلکه هدف آن محدود کردن آسیب سمومی است که تولید می کند.

سموم استخراج شده و سپس از فرهنگ پاتوژن خالص سازی می شوند. سپس با برخی از مواد کمکی به بیمار داده می شود. پاسخ ایمنی شامل تولید آنتی بادی هایی است که علیه آنتی ژن های سم هدایت می شوند.
واکسن های پلی ساکارید و کونژوگه
این واکسن‌ها آنتی‌ژن‌های کپسول باکتری‌های محصور شده را به عنوان مثال استرپتوکوک هدف قرار می‌دهند . این کپسول ها عمدتا از پلی ساکاریدها ساخته شده اند.

مسئله اینجاست که پلی ساکاریدها سیگنال ضعیفی را به سیستم ایمنی ارسال می کنند. آنها سلول های T و به خصوص سلول های T کمکی را فعال نمی کنند. پاسخ ایمنی کلی ضعیف است. تقویت کننده های مکرر برای حفظ حفاظت مورد نیاز است.

واکسن مزدوج ترکیبی از یک واکسن پلی ساکارید و یک حامل پروتئین است. حامل پروتئین به دلیل قابلیت ایمنی بالا، به ویژه در مورد سلول های T انتخاب شده است.

در مقایسه با واکسن‌های پلی‌ساکاریدی، واکسن‌های مزدوج از نظر قدرت پاسخ ایمنی که تولید می‌کنند و مدت زمان محافظت، گام بزرگی جلوتر هستند.
واکسن های نوترکیب
واکسن های نوترکیب شامل انتخاب یک یا چند آنتی ژن از پاتوژن است.

ژن(های) کد کننده این آنتی ژن(ها) سپس در یک ناقل، به طور کلی یک ویروس، وارد می شود. 2 گزینه وجود دارد:

  • وکتور به بیمار تزریق می شود
  • یا ناقل به عنوان تولید کننده آنتی ژن عمل می کند و آنتی ژن ها به بیمار تزریق می شود.

این تکنولوژی پیشرفته است. چالش این است که آنتی ژن هایی را انتخاب کنید که پاسخ ایمنی قوی را برانگیخته و به باکتری/ویروسی که از آن می آیند بسیار خاص هستند.

استراتژی واکسن نوترکیب کنترل بیشتری بر توسعه و تولید واکسن می دهد. این می تواند چندین پاتوژن را در یک زمان هدف قرار دهد و عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به واکسن های زنده ضعیف شده ایجاد کند.

اگرچه واکسن‌های نوترکیب همچنین می‌توانند پاسخ ایمنی سلول‌های T را تحریک کنند، اما برای اطمینان از سطح کافی حفاظت، به کمک‌های قوی و تزریق‌های متعدد نیاز دارند.

4
مسیرها و سایت های مدیریت

در فصل 1، دیدیم که پاسخ ایمنی اولیه نیاز به بسیج سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن (APC: ماکروفاژها و سلول‌های دندریتیک) دارد که عموماً نه چندان دور از محیط بدن، نزدیک به پوست و اپیتلیوم گشت‌زنی می‌کنند.

منطقی است زیرا دقیقاً جایی است که پاتوژن ها به بدن نفوذ می کنند.

هنگام انتخاب مسیر و/یا محل تزریق، طراحان واکسن ها به دنبال این هستند که آنتی ژن ها را تا زمانی که ممکن است در تماس با سلول های سفید سیستم ایمنی قرار دهند تا پاسخ ایمنی قوی را القا کنند.

به همین دلیل است که واکسن ها همیشه در نواحی محیطی ارگانیسم تجویز می شوند: نزدیک به پوست، غشاهای مخاطی یا در ماهیچه های محیطی. دور از رگ‌های خونی بزرگ که آنتی ژن‌هایی را که واکسن وارد می‌کند خیلی سریع رقیق می‌کند.
عضلانی (IM)
این رایج ترین و ساده ترین راه برای تزریق واکسن است. این واکسن در بافت های عضلانی تزریق می شود.
زیر جلدی (SC)
محل تزریق درست زیر پوست قرار دارد.

به نظر می رسد این نوع تزریق عوارض جانبی بیشتری در محل تزریق ایجاد می کند .
داخل جلدی (ID)
محل تزریق در درم، لایه ای از پوست درست زیر اپیدرم قرار دارد. از آنجایی که پوست نازک است، تزریق باید بسیار دقیق باشد، که آن را کمی دشوار می کند.
دهانی
این ساده ترین راه مدیریت است. نیازی به سوزن نیست!

واکسن‌های خوراکی باعث تولید آنتی‌بادی‌های IgA می‌شوند که به دلیل اثر محافظتی در برابر عفونت‌های مخاطی شناخته می‌شوند.
بینی
واکسن بینی مسیر طبیعی عفونت های تنفسی را دنبال می کند. واکسن های بینی هم سیستم ایمنی مخاطی و هم سیستم ایمنی را تحریک می کنند.

آنها به راحتی برای بیماران انسانی تجویز می شوند. نه چندان به حیوانات.

5
ایمن سازی غیرفعال

ایمن سازی غیرفعال انتقال آنتی بادی های فعال به یک فرد غیر ایمنی است.

ایمن‌سازی غیرفعال زمانی اتفاق می‌افتد که مادر آنتی‌بادی‌های خود را در یک سوم آخر بارداری در رحم (آنتی بادی‌های IgG)، یا از طریق شیر (آنتی‌بادی‌های IgA) به نوزادش منتقل کند.

این محافظت بسیار مفید است زیرا نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و تقریباً منحصراً به دفاعی که توسط مادر ارائه می شود متکی هستند. به عنوان مثال، نوزادان نارس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند.

ایمن سازی غیرفعال همچنین یک راه حل درمانی است که به بیمارانی که به یک راه حل فوری نیاز دارند کمک می کند: یا به دلیل عفونت فعلی یا نقص ایمنی. آنها با سرم از یک اهدا کننده ایمنی (انسان یا حیوان) حاوی آنتی بادی های خاص برای پاتوژن تزریق خواهند شد. این یک اقدام پزشکی کوتاه مدت است.

به عنوان مثال، بیماران انسانی که توسط حیوانی مشکوک به هاری گاز گرفته شده اند، سرم حاوی آنتی بادی های تخصصی علیه آنتی ژن های ویروس هاری تزریق می کنند.

انتقال ایمنی با واسطه سلولی شامل تزریق سلول‌های T موثر است. قابل اجرا نیست. این نیاز به اهداکنندگان نزدیک ( هیستوسازگار ) دارد.

6
نحوه ارزیابی اثربخشی واکسن

شکست واکسیناسیون
3 علت اصلی شکست واکسیناسیون وجود دارد: آنتی بادی های مادر، واکسن ایمنی ضعیف و بیمارانی که پاسخگوی ضعیفی دارند.
آنتی بادی های مادر
در دوران بارداری، مادر آنتی بادی های خود را در داخل رحم به جنین خود منتقل می کند . بعداً، او همچنان مقداری از شیر خود را به نوزادانش می دهد.

این آنتی بادی ها لزوماً با واکسن هایی که به توله سگ یا بچه گربه او تزریق می شود تداخل دارند. آنتی‌بادی‌های مادر، آنتی‌ژن‌های واکسن‌ها را از بین می‌برند و قبل از اینکه توله سگ یا بچه گربه زمان لازم را برای ایجاد مصونیت خود داشته باشد، خنثی می‌کنند.

آنتی بادی های مادر در عرض چند ماه به تدریج از خون حیوان ناپدید می شوند.

بهترین کار این است که درست زمانی واکسینه شود که تقریباً تمام آنتی بادی های مادر از بین رفته اند. اما سرعت ناپدید شدن آنها از یک بچه گربه یا توله سگ دیگر بسیار متفاوت است.

بنابراین نمی توان زمان ایده آل را پیش بینی کرد!

به همین دلیل است که اکثر برنامه های واکسیناسیون برای بچه گربه ها و توله سگ ها، 3 تزریق را به فاصله 2-3 هفته توصیه می کنند و در 6 تا 16 هفتگی انجام می شوند.

در طول این مدت زمان طولانی، می توان از آنتی بادی های مادری اجتناب کرد و در عین حال سطح خوبی از محافظت از حیوانات خانگی جوان تر را ارائه داد.
ایمنی زایی ضعیف واکسن
استانداردهای تولید واکسن امروزه بالاست. واکسن ها بازار بزرگی برای شرکت های داروسازی هستند و واکسن ها در تاسیسات بزرگی ساخته می شوند که به شدت از الزامات تولید قانونی پیروی می کنند. علاوه بر این، پس از تولید، واکسن ها آزمایش می شوند.

اگرچه ممکن است برخی از مسائل وجود داشته باشد. واکسن های زنده ضعیف شده باید در دمای پایین نگهداری شوند. به ندرت، در حین نگهداری یا حمل و نقل، حوادث غیر قابل توجهی رخ می دهد که به طور کامل یا جزئی این ماده زنده را غیرفعال می کند.

برخی از واکسن های غیرفعال/کشته شده به طور طبیعی ایمنی زایی ضعیفی دارند و گاهی اوقات قادر به ایجاد پاسخ ایمنی مناسب نیستند.
پاسخ ضعیف حیوانات
حیوانات خانگی جوان و پیر سیستم ایمنی ضعیف تری دارند. آنها ممکن است به تلاش های ایمن سازی پاسخ ضعیفی نشان دهند.

یک مطالعه (Kennedy et al. 2007) نشان داد که نژادهای کوچکتر نسبت به نژادهای بزرگتر پاسخ آنتی بادی بهتر و بادوامتری دارند. آنها باید بهتر به واکسیناسیون پاسخ دهند.

از آنجایی که پاسخ ایمنی به طور ژنتیکی تعیین می شود، باید تفاوت هایی از یک نژاد به نژاد دیگر یا از یک فرد به فرد دیگر وجود داشته باشد.
آزمایش سرولوژیکی
ممکن است آزمایشاتی پیدا کنید که مقدار آنتی بادی های در حال گردش در خون (یا سرم) را برای برخی عوامل بیماری زا اندازه گیری می کند.

این روشی است برای ارزیابی اینکه آیا حیوان هنوز پس از واکسیناسیون واکسینه شده است یا خیر. این نشان می دهد که آیا واکسیناسیون موفقیت آمیز بوده است یا اینکه حیوان هنوز واکسینه شده است. از تقویت کننده های غیر ضروری جلوگیری می کند.

اگرچه کامل نیست.

اگر آزمایش مثبت باشد (یعنی آنتی بادی های کافی در خون در گردش باشد)، اشکالی ندارد. همه چیز خوب است. حیوان واکسینه شده است. نیازی به تجویز تقویت کننده نیست.

با این حال، منفی بودن آزمایش به این معنی نیست که حیوان واکسینه نشده است و به این دلیل:

  • ممکن است هنوز تعداد زیادی سلول B حافظه وجود داشته باشد که می توانند خیلی سریع در آنتی بادی هایی که سلول های پلاسما آزاد می کنند تبدیل شوند
  • ایمنی سلولی با تیتر آنتی بادی اندازه گیری نمی شود

این آزمایشات گرانتر از خود واکسن هستند. مفید بودن آنها را زیر سوال می برد.

با این حال، این یک عمل پزشکی خوب است: اکنون توسط متخصصان دانشگاهی توصیه می شود که حیوان خانگی خود را بیش از حد ضروری واکسینه نکنید.

7
تطبیق واکسیناسیون با سن

چگونه توله سگ ها یا بچه گربه های جوان را واکسینه کنیم
بدون آنتی بادی های مادر، نوزاد تازه متولد شده در برابر بسیاری از عفونت ها آسیب پذیر خواهد بود.

در هفته های اول زندگی، سیستم ایمنی توله سگ ها و بچه گربه ها تا بالغ شدن فاصله زیادی دارد:

  • تمایز و تکثیر سلول های افکتور B به زمان بیشتری نیاز دارد
  • آنتی بادی ها و سلول های حافظه کمتری تولید می شود
  • سلول های پلاسما آنتی بادی های کوتاه مدت تولید می کنند

واکسیناسیون یک توله سگ یا بچه گربه را کمی مشکل می کند. از یک طرف، سیستم ایمنی نابالغ واکنش شدیدی نشان نمی دهد. از سوی دیگر، آنتی بادی های مادری بخشی از آنتی ژن های واکسن را خنثی می کنند.

به همین دلیل است که واکسیناسیون یک توله سگ یا یک بچه گربه نیاز به چندین تزریق دارد. این به سیستم ایمنی بیشتر در معرض آنتی ژن های پاتوژن قرار می گیرد.

معمولاً برنامه های واکسیناسیون بچه گربه ها و توله سگ ها شامل 3 تزریق به فاصله 2-3 هفته است که از 6-8 هفتگی شروع می شود.
نحوه واکسینه کردن سگ یا گربه بالغ
پس از سری اولیه واکسیناسیون به عنوان یک توله سگ یا بچه گربه، سگ یا گربه باید در سن 1 سالگی واکسینه شود (گاهی اوقات ممکن است به شما توصیه شود این واکسن را در 6 ماهگی انجام دهید).

پس از آن، سگ ها یا گربه ها باید هر 3 سال یک بار با واکسن های زنده واکسینه شوند.

واکسن‌های غیر زنده تأثیر کمتری دارند. معمولا یک تقویت کننده سالانه توصیه می شود.

واکسیناسیون علیه هاری اغلب طبق قانون الزامی است. شما باید به مقررات ایالت یا کشور خود مراجعه کنید و به آن پایبند باشید.
چگونه سگ ها یا گربه های پیر را واکسینه کنیم
همانطور که برای همه اندام ها، سیستم ایمنی بدن به مرور زمان ضعیف می شود. این زوال در پایان عمر تسریع می یابد.

کاهش کلی و مشخصی در تعداد انواع لنفوسیت ها وجود دارد. آنتی بادی ها کمتر هستند و تمایل کمتری به آنتی ژن ها ایجاد می کنند. سیستم ایمنی بخشی از واکنش پذیری خود را در برابر عفونت های جدید از دست می دهد. علاوه بر این، در درازمدت ایمن سازی را حفظ نمی کند.

در نتیجه، حیوانات خانگی در سنین بالاتر مستعد ابتلا به عفونت ها می شوند و بیشتر به تقویت کننده نیاز دارند.

مسئله این است که این اقدام پیشگیرانه اغلب نادیده گرفته می شود. برنامه واکسیناسیون باید در هر بازدید سالمندان به دامپزشک یادآوری شود.

8
واکسیناسیون در پناهگاه

در یک پناهگاه، یک لانه یا یک گلخانه، عفونت می تواند به سرعت گسترش یابد. حیوانات اغلب وارد می شوند. برخی از آنها ممکن است وضعیت سلامتی ضعیفی داشته باشند یا ناقل بیماری های عفونی باشند.

مدیران پناهگاه باید از بروز بیماری های همه گیر در مراکز خود جلوگیری کنند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که هر حیوان خانگی که به گروه ملحق می شود، ناقل هیچ پاتوژن عفونی جدی نیست.

هرگاه حیوان خانگی جدیدی وارد پناهگاه شود، سابقه ایمن سازی آن بررسی می شود. اگر سابقه واکسیناسیون به روز نباشد، واکسن های گم شده را دریافت می کند.

در مورد توله سگ ها یا بچه گربه ها، توصیه های WSAVA به دلیل خطر بالای آلوده شدن، تقویت می شود . حیوانات خانگی جوان باید اولین تزریق خود را در 4-6 هفتگی و سپس هر 2 هفته تا سن 20 هفتگی انجام دهند.

9
مدت زمان مصونیت

مدت زمان مصونیت، بازه زمانی است که طی آن حیوان خانگی با واکسیناسیون محافظت می شود.

برای سالیان متمادی، به صاحبان آن توصیه می شد که حیوان خانگی خود را هر سال واکسینه کنند.

امروزه کارشناسان آن را کمی بیش از حد می دانند. این به دلیل عدم انجام آزمایشات بالینی طولانی مدت بود.

آزمایش‌های اخیر (Schultz 2006) نشان می‌دهد که سگ‌ها یا گربه‌هایی که با واکسن‌های زنده واکسینه شده‌اند حداقل به مدت 3 سال واکسینه شده‌اند .

واکسن های غیرفعال پاسخ ایمنی ضعیف تری را القا می کنند. در این مورد، تقویت کننده ها به صورت سالانه و گاهی اوقات بیشتر مورد نیاز است.

سامانه ملی خدمات به حیوانات و دامپزشکان ایران : Animal.IRPSC

منبع محتوا به انگلیسی : animalpatient

حسین قدیری پاسخ انتخاب شده به عنوان بهترین دسامبر 4, 2021
گذاشتن نظر
0
سمیرا (anonymous) 0 Comments

هزینه واکسیناسیون سگ و توله سگ چقدر است؟ (راهنمای قیمت 2021) دلار

نیکول کاسگرو

 03 نوامبر 2021

veterinarian vaccinating German Shepherd dog New Africa Shutterstock - واکسن زدن سگ ژرمن
شما می خواهید حیوان خانگی شما تا حد امکان سالم باشد و در طول زندگی خود به همین شکل باقی بماند. بخشی از مراقبت های بهداشتی اولیه برای سگ یا توله سگ شما دریافت واکسن آنهاست. بسیاری از مالکان جدید می خواهند از هزینه ها قبل از زمان برای برنامه ریزی و بودجه بندی بر اساس آن مطلع شوند. بسته به اینکه سگ بالغ یا توله سگ دارید و همچنین مکان شما، هزینه آن متفاوت خواهد بود.

dog - واکسن زدن سگ ژرمن

چرا توله سگ ها و سگ ها به واکسیناسیون نیاز دارند؟
واکسیناسیون برای جلوگیری از ابتلای حیوان خانگی شما به بیماری های مسری انجام می شود . برخی از مناطق برای بیماری های خاصی که شایع هستند یا توله سگ شما در معرض خطر بالایی برای ابتلا به آن هستند واکسن می زنند. با این حال، مجموعه ای اصلی از واکسن ها وجود دارد که از شش تا هشت هفتگی به توله سگ ها داده می شود.

توله سگ ها به ویژه در برابر بیماری هایی مانند هاری ، پاروویروس، دیستمپر و هپاتیت حساس هستند . آنها از طریق یک سری واکسیناسیون در سه ماه اول زندگی خود در برابر این بیماری ها ایمن می شوند.

صرف نظر از اینکه یک توله سگ را به فرزندی قبول می کنید یا یک سگ بالغ، با دامپزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید حیوان خانگی شما به چه واکسن هایی نیاز دارد و برنامه مناسبی دارد. اگر از سابقه واکسیناسیون قبلی حیوان مطمئن نیستید، دامپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که یک سری واکسن تقویت کننده انجام دهید تا مطمئن شوید که به روز هستند.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که مستعد ابتلا به کنه است، توصیه می کنیم برای جلوگیری از بیماری های منتقله از طریق کنه از دامپزشک خود دارو/واکسیناسیون بخواهید. آنها می توانند اطلاعاتی را که برای بیماری های موجود در منطقه یا ایالت شما نیاز دارید به شما بدهند.
golden retriever dog with puppies otsphoto Shutterstock - واکسن زدن سگ ژرمناعتبار تصویر: otsphoto، Shutterstock
چه واکسن هایی در برنامه توله سگ گنجانده شده است؟
برخی از واکسیناسیون ها در برنامه توله سگ ها فقط توصیه می شود، مانند بیماری لایم، در حالی که برخی دیگر، مانند واکسیناسیون هاری، طبق قانون الزامی است.

راهنمای زیر لیستی کلی از واکسیناسیون های مورد نیاز و همچنین واکسن های غیر اصلی توصیه شده را به شما ارائه می دهد. برای توصیه های خاص برای سگ خود، مهم است که با دامپزشک خود صحبت کنید، اما این به شما یک ایده کلی از آنچه را که باید انتظار داشته باشید، می دهد.

توجه به این نکته ضروری است که دفعات واکسیناسیون هاری در هر ایالت متفاوت است. اکثراً این واکسن را هر سه سال یکبار انجام می دهند، اما با دامپزشک خود مشورت کنید تا شرایط را در محل خود تأیید کند.

dog vaccination LightField Studios Shutterstock - واکسن زدن سگ ژرمناعتبار تصویر: LightField Studios، Shutterstock
هزینه واکسیناسیون سگ و توله سگ چقدر است؟
قیمت خاص واکسیناسیون حیوان خانگی شما به این بستگی دارد که آیا واکسن اصلی و غیر هسته ای را انتخاب می کنید و همچنین به واکسن های اضافی برای مکان هایی که سگ شما به آنجا سفر می کند نیاز دارید.

اگر حیوان خانگی خود را از یک پناهگاه یا سازمان نجات به فرزندی قبول می کنید، معمولاً برخی از واکسن ها در هزینه فرزندخواندگی شما گنجانده شده است. به خصوص برای توله سگ های جوان، آنها اغلب تا زمانی که آزمایش کامل دامپزشکی و اولین واکسیناسیون خود را انجام ندهند، به خانواده پذیرفته نمی شوند تا از شروع سالم اطمینان حاصل شود.

در زیر میانگین تخمینی هزینه ای است که می توانید برای واکسیناسیون سگ یا توله سگ خود انتظار داشته باشید:

  • واکسیناسیون معمول: 1 ST سال – $ 100- $ 350، هزینه سالانه – 80- $ 250 $
  • پیشگیری از کرم قلبی: 24 تا 132 دلار در سال
  • پیشگیری از کک و کنه: 40 تا 200 دلار در سال
  • کج خلقی واکسیناسیون: 1 ST سال – $ 20- $ 30، هزینه سالانه – 40- $ 60 $
  • واکسیناسیون هاری: 1 ST سال – $ 15- $ 25
  • کرم زدایی: 1 ST سال – $ 20- $ 50، هزینه سالیانه: 80- $ 200 $

dog and vet. LightField Studios Shutterstock - واکسن زدن سگ ژرمناعتبار تصویر: LightField Studios، Shutterstock
دستورالعمل هایی برای واکسینه کردن سگ یا توله سگ
در حالی که مزایای واکسیناسیون سگ شما بیشتر از خطرات آن است ، عوامل خطر باید برای هر حیوان جداگانه ارزیابی شود. این ارزیابی خطر باید با دامپزشک شما انجام شود.

خطرات واکسیناسیون یک موضوع داغ است، و در اکثر جاها الزام قانونی برای واکسینه کردن حیوان خانگی شما نیست، به استثنای واکسیناسیون هاری. با این حال، اکثر مطالعات دلایل قانع کننده ای را برای واکسینه کردن منظم سگ خود نشان می دهند.
مزایای واکسینه کردن سگ
بزرگترین استدلال برای واکسیناسیون سگ یا توله سگ شما، پیشگیری از بیماری های تهدید کننده زندگی است. در حالی که امروزه اکثر صاحبان حیوانات خانگی هرگز حیوان خانگی مبتلا به پاروویروس یا دیستمپر را تجربه نکرده اند، این بیماری ها ویرانگر هستند. آنها نه تنها جان سگ شما را به خطر می اندازند، بلکه می توانند باعث رنج شدید نیز شوند.

توله سگ های جوان هدف کاملی برای ویروس ها و باکتری ها هستند: آنها همه چیز را می لیسند، گاز می گیرند و می جوند، و به دلیل جوان بودن سیستم دفاعی ضعیفی در برابر بیماری ها دارند. به همین دلیل است که دامپزشکان اهمیت زیادی به واکسیناسیون توله سگ می دهند.
dog at vet e1620746261809 - واکسن زدن سگ ژرمناعتبار تصویر: ESB Professional، Shutterstock
اما واکسن ها قربانی موفقیت خود می شوند. بسیاری از بیماری هایی که سگ ها علیه آنها واکسینه می شوند در حال حاضر عملاً وجود ندارند. بعید است که سگ شما با سگ مبتلا به دیستمپر در پارک سگ تماس پیدا کند زیرا جمعیت سگ های خانگی در برابر آن مصونیت گله ای دارند. اکثر سگ ها واکسینه شده اند که به سگ های غیر واکسینه شده محافظت می کند. این همان مفهوم ویروس فلج اطفال انسانی است. این ویروس تقریباً به دلیل واکسیناسیون ریشه کن شده است ، بنابراین حتی افراد واکسینه نشده نیز بعید است به آن مبتلا شوند.

مفهوم مصونیت گله می تواند به صاحبان حیوانات خانگی احساس امنیت کاذب بدهد. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند دیستمپر سگ هنوز در حیوانات وحشی وجود دارد. دلیل اینکه سگ های مبتلا به دیستمپر را نمی شناسید این است که واکسینه شده اند. این بدان معنا نیست که حیوان خانگی واکسینه نشده شما نمی تواند بیمار شود.
خطرات واکسیناسیون سگ شما
تقریباً در هر کاری خطر وجود دارد، از جمله واکسیناسیون سگ شما. واکسن ها دارای برخی عوارض جانبی هستند که اکثر آنها خفیف و کوتاه مدت هستند.

واکنش های رایج واکسن شامل یک توده کوچک در محل تزریق است که به طور خود به خود در حدود دو هفته ناپدید می شود. این در حدود یک سگ از هر ده سگ رخ می دهد.

عوارض جانبی نادری که از هر 1000 سگ یک سگ را تحت تاثیر قرار می دهد شامل کمبود اشتها و انرژی موقت و خودبخودی است.

از هر 10000 سگ، یک سگ ممکن است واکنش ایمنی یا آلرژیک به مواد تشکیل دهنده واکسن را تجربه کند.
Vet Holding Lost Dog - واکسن زدن سگ ژرمناعتبار تصویر: hedgehog94، Shutterstock
ارزیابی ریسک
عوارض جانبی جدی واکسن ها بسیار نادر است. در حالی که آنها تمایل به ایجاد واکنش واکسن در رسانه ها دارند، مهم است که آن را در چشم انداز قرار دهیم.

مطمئناً واکسیناسیون سگ شما را از بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی محافظت می کند. این بیماری ها میزان مرگ و میر بسیار بالایی دارند و سگ شما در صورت عدم واکسن در خطر است. خود واکسن ها خطر بسیار کمی برای ایجاد واکنش جدی در سگ شما دارند.

همچنین مهم است که بدانیم واکنش های آلرژیک زمانی که زود تشخیص داده شوند قابل درمان هستند. به همین دلیل، دامپزشک شما اغلب از شما می‌خواهد که پس از تزریق واکسن، مدتی در کلینیک بمانید تا هر واکنشی معکوس شود.

dog - واکسن زدن سگ ژرمن

خلاصه
ما میانگین هزینه های واکسیناسیون سگ و توله سگ را به شما داده ایم تا به شما کمک کنیم این واکسن را در بودجه خود برای حیوان خانگی خود لحاظ کنید. اینکه چه واکسن هایی برای حیوان خانگی شما توصیه می شود باید با دامپزشک خود بر اساس سبک زندگی و منطقه ای که در آن زندگی می کنید در میان بگذارید. واکسن ها بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی سگ شما هستند، زیرا از ابتلای سگ یا توله سگ شما به بیماری های تهدید کننده جلوگیری می کنند.

منبع : سامانه خارجی petkeen

حسین قدیری تغییر وضعیت برای انتشار دسامبر 4, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1667 times
  • پاسخ ها2 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی املاک و مستغلات