نشاء جعفری چگونه کشت می شود ؟

در حال رشد نشا های قوی
منبع: Soupstock / Dreamstime.com

غذای آماده: چرخه باغ داخلی سالم و مثمرثمر با نشا های قوی شروع می شود. در اینجا چند نکته اساسی برای تکثیر وجود دارد که به گیاهان شما کمک می کند تا به پتانسیل ژنتیکی واقعی خود برسند.

شروع نیرومند گیاهان اولین قدم مهم برای دستیابی به موفقیت در باغ داخلی شماست. اگر نشا های شما ضعیف و رنگ پریده باشند ممکن است در انتقال از بین بروند . نشا ها حتی اگر زنده بمانند ، ممکن است هرگز به پتانسیل ژنتیکی واقعی خود نرسند ، بنابراین رعایت چند اصل ازدیاد ارزش زمان و تلاش را دارد.

قبل از شروع بذرهای خود را خیس کنید

در صورت امکان ، بهتر است از دانه های تازه ای که در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شده اند استفاده کنید. دانه های تازه مملو از نشاسته و مواد مغذی ذخیره شده هستند و معمولاً در صورت داشتن رطوبت و گرمای کافی ، سرعت جوانه زنی خوبی دارند.

[caption id="attachment_53262" align="aligncenter" width="361"]اصول خیساندن بذر نشا خیساندن بذر نشا[/caption]

دانه های قدیمی برای نشا

اگر دانه های قدیمی تر یا دانه هایی دارید که در شرایط ایده آل ذخیره نشده اند ، باید چند احتیاط اضافی انجام شود.

استفاده از عصاره های جلبک برای عملکرد بهتر

عصاره های جلبک باعث می شود که بذر بسیار خوبی برای دانه های پیر خیس بخورد ، زیرا جلبک دریایی مملو از هورمون های رشد طبیعی است و حاوی عناصر کمیاب مفید بسیاری است. یکی از هورمون های موجود در عصاره جلبک دریایی ، اسید جیبریلیک نام دارد. در طبیعت ، اسید جیبریلیک باعث ترشح آنزیم هایی در بذر می شود که روند جوانه زنی را آغاز می کنند. خیساندن بذرها به مدت یک شب در عصاره های جلبک دریایی ممکن است سرعت جوانه زنی را تا 30٪ بهبود بخشد.

در کاربردهای هیدروپونیک ، مکعب های استارتر پشم سنگ برای انتخاب بذرها گزینه خوبی است. یک ورق مکعب استارتر از سنگ استون کاملاً در یک سینی نشا استاندارد قرار می گیرد و از ظرفیت مناسب نگهداری هوا تا آب برخوردار است. فقط قبل از کاشت مطمئن شوید که سنگ را با آب تنظیم شده با pH تهویه می کنید.

[caption id="attachment_53264" align="aligncenter" width="363"]کشات نشا هیدروپونیک پرسش و پاسخ کاشت نشا هیدروپونیک[/caption]

بهترین نتیجه در کاشت نشا

برای رسیدن به بهترین نتیجه ، مکعب های استارتر را برای مدت چند دقیقه در آب با PH حدود 5/5 خیس کنید. محلول تهویه گرد و غبار سنگ آهک باقی مانده از فرآیند تولید را خنثی می کند و رطوبت زیادی را برای جوانه زنی بذرها فراهم می کند. آب اضافی را بریزید تا پشم سنگ در یک گلدان آب ننشیند ، سپس به راحتی یک دانه را در هر مکعب شروع کنید.

به نشا های خود یک نور تمام طیف بدهید

همچنین بهتر است سینی نشا را با پلاستیک گنبدی دارای رطوبت بپوشانید و سینی را زیر چراغ های تمام طیف ( فلورسنت ) قرار دهید. گنبد رطوبت نسبی موجود در سینی تکثیر را در حدود 98٪ حفظ می کند - ایده آل برای جوانه زنی بذرها - و چراغ های تمام طیف باعث می شود تا پس از جوانه زدن گیاهچه ها از کشش و ضعف جلوگیری کنند . نشا ها به شدت نور زیاد احتیاج ندارند . دو لامپ فلورسنت استاندارد روی یک سینی نشا کافی است ، اما بسیاری از باغبانان ، از جمله من ، چهار لامپ را ترجیح می دهند.

لامپ های رشد فلورسنت با طیف کامل بهترین عملکرد را دارند. انتهای آبی طیف باعث می شود که نشا ها کوتاه و پر است و انتهای قرمز طیف به تحریک رشد ریشه کمک می کند. فقط کافی است لامپ ها را چند اینچ بالاتر از نوک رشد قرار دهید و لامپ ها را در صورت لزوم بلند کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بعد از جوانه زدن و رشد بذرها ، گنبد پلاستیکی روی سینی نشا را از بین ببرید. بیش از حد طولانی نگه داشتن پلاستیک روی سینی نشا می تواند محیطی را برای عوامل بیماری زای قارچی ایجاد کند.

[caption id="attachment_53265" align="aligncenter" width="364"]پرسش و پاسخ لامپ مناسب رشد نشا و گیاهان لامپ رشد نشا[/caption]

نشا های خود را در دمای مناسب قرار دهید

گرمای پایین نیز به خصوص برای جوانه زدن بذرهای گرمسیری مفید است. بیشتر تشک های گرمایشی برای تأمین دمای 78 درجه فارنهایت در کارخانه تنظیم می شوند. دمای گرم به فعال شدن آنزیم هایی مانند آمیلاز ، آنزیمی که نشاسته را به قند تجزیه می کند ، کمک می کند و انرژی لازم برای تقسیم و رشد سلول را فراهم می کند.

نرم افزار تبدیل دما کلیک کنید

نکته مهم دما برای محصولات با آب و هوای خنک ( کاهو ، اسفناج و ... )

به یاد داشته باشید که هنگام جوانه زدن نشا با آب و هوای خنک مانند کاهو و اسفناج از گرمای پایین استفاده نکنید. دمای گرم در واقع از جوانه زنی در محصولات با آب و هوای سرد جلوگیری می کند. بسته های دانه خود را از نظر ملاحظات خاص دیگر بررسی کنید. به عنوان مثال ، ممکن است برخی از بذرها قبل از جوانه زنی نیاز به عمل آوری سرد داشته باشند و چند بذر بومی قبل از جوانه زنی باید خراشیده شوند یا با اسید تیمار شوند. خوشبختانه اکثر بذرهای انواع باغچه با کمی درمان خاص جوانه زدن آسان است.

کم کردن دمای آب و محیط پس از جوانه زدن بذر ها

بعد از جوانه زدن بذرها ، باید حرارت پایین را کاهش داد یا از بین برد. هرچه دمای آب گرمتر باشد ، آب اکسیژن محلول کمتری را در خود نگه می دارد. به یاد داشته باشید ، آبیاری بیش از حد نیست که باعث از بین رفتن گیاه می شود ، بلکه کمبود اکسیژن است.

اگر دمای آب بیش از 78 درجه فارنهایت باشد ، نمی تواند اکسیژن محلول را به اندازه کافی نگه دارد و محیطی را برای قارچ های بی هوازی ایجاد می کند. قارچ های بی هوازی در آب راکد و فاقد اکسیژن رشد می کنند و آنها بیماری بدی هستند که باعث پوسیدگی ریشه می شوند. پس از جوانه زدن بذرها ، سعی کنید درجه حرارت آب را بین 68 تا 75 درجه فارنهایت حفظ کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کودهای اولیه برای نشا ها

بذرها حاوی کلیه مواد معدنی و غذایی لازم برای شروع رشد نشا هستند ، بنابراین می توان آنها را فقط با آب به جوانه اسپری کرد . با وجود ظهور اولین برگهای واقعی ، آنها به کود اولیه احتیاج دارند . اولین برگهایی که از دانه خارج می شوند ، برگهای واقعی نیستند . آنها برگهای جنینی هستند که در داخل دانه تشکیل می شوند. دسته دوم برگها اولین برگهای واقعی گیاه هستند. هنگامی که آنها ظاهر می شوند ، به این معنی است که نشا به طور فعال در حال رشد است و آماده یک کود خفیف است.

توصیه مهم استفاده از کود میکرو برای چند هفته اول

در طی چند هفته اول ، از کودی با طیف کامل استفاده کنید که شامل عناصر کمیاب مانند آهن ، مس ، منگنز و روی باشد. ردیابی فلزات ، فاکتورهایی هستند که در واقع آنزیم های مورد استفاده برای فتوسنتز و متابولیسم سلولی را روشن می کنند. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که PH در محدوده کمی اسیدی ، جایی بین 5.8 تا 4.4 نگه داشته شده است.

اگر pH خیلی بیشتر از 6.5 افزایش یابد ، آهن برای نشا در دسترس قرار نمی گیرد. آهن یک کاتالیزور برای تشکیل کلروفیل است که برای فتوسنتز ضروری است.

اگر pH به بالاتر از 7.5 برسد ، همه کاتالیزورهای فلزی از دسترس خارج می شوند و می توانند رشد جدید را کاهش دهند. به عنوان مثال روی ، آنزیم های لازم برای تولید ایندول-3-استیک اسید (IAA) - هورمون رشد مسئول شروع تولید ریشه را فعال می کند.

فسفر کافی نیز برای سریعتر ریشه زایی و استقرار بهتر گیاه مهم است. فسفر عنصر انرژی است. این فرآیند ریشه زایی را انرژی می بخشد و فسفر اضافی در بیشتر کودهای اولیه تجاری وجود دارد. فقط با کمی فسفر اضافی می توان ریشه های بیشتری تا 20٪ مشاهده کرد.

محرک های ریشه ای برای نشا ها

کودهای آغازین کلیه مواد معدنی ضروری گیاهچه ها را تأمین می کنند ، اما محرک های زیستی آلی به جذب مواد معدنی کمک می کنند. به عنوان مثال ، اسیدهای هیومیک و فولویک به جذب آهن و سایر مواد معدنی کمیاب کمک می کنند. اسید هیومیک یک کلاتور میانی است. "چلا" به معنی "پنجه" است ، بنابراین مولکول های اسید هیومیک مانند یک پنجه به یون های معدنی متصل می شوند ، آنها را به اندازه کافی محکم نگه می دارد تا در خاک قفل نشوند ، اما به اندازه کافی آزاد است تا آنها را به موهای ریشه در صورت تقاضا آزاد کند. اسیدهای هیومیک و فولویک همچنین به خنثی سازی PH کمک می کنند. در طبیعت ، اسیدهای هیومیک باعث افزایش pH خاک های اسیدی و کاهش PH خاک های قلیایی می شوند.

برای کسب نتیجه بهتر در تولید نشا راهکار زیر را مطالعه کنید

برای حتی نتایج بهتر ، اسید هیومیک را با عصاره جلبک دریایی ترکیب کنید. وقتی اسید هیومیک و جلبک دریایی با هم در نسبت 5: 2 استفاده شوند ، 50٪ بهتر از هر یک از محصولات کار می کنند. این ترکیب رشد ریشه را تحریک کرده ، رشد جانبی بیشتر و توده ریشه بیشتری تولید می کند. عصاره جلبک دریایی همچنین حاوی ویتامین B و اسیدهای آمینه است که متابولیسم سلولی را تحریک می کند و با جذب مواد معدنی بیشتر کمک می کند.

به عنوان مثال ، برخی از آمینو اسیدها سلولهای ریشه را تحریک می کنند تا کانالهای یونی کلسیم را باز کنند و اجازه می دهند یونهای کلسیم هزاران برابر سریعتر از اسمز ساده جذب شوند. کلسیم به نشا ها کمک می کند تا ساقه های ضخیم تر و دیواره های سلولی قوی تری ایجاد شوند. به علاوه ، کلسیم آنزیم هایی را که هورمون های رشد را به نوک رشد می رساند ، فعال می کند.

تلقیح میکروبی برای نشا ( درمان و پیشگیری )

درمان نشا با مواد تلقیحی میکروبی نیز ایده خوبی است. برخی از میکروب ها نیتروژن را از هوا فیکس کرده و به گیاه می رسانند ، برخی دیگر فسفر را محلول می کنند و برخی دیگر مواد محافظتی گیاه و هورمون های ریشه زایی تولید می کنند. به عنوان مثال ، برخی از میکروارگانیسم ها اسید آمینه تریپتوفان را در سطح ریشه ها تولید می کنند. سلولهای ریشه تریپتوفان را به راحتی جذب کرده و به برگها منتقل می کنند و در آنجا به IAA تبدیل می شود. سپس IAA به ریشه ها نشا پمپ می شود تا رشد موهای ریشه جدید را تحریک کند.

میکروب های مفید نیز سیدروفور تولید می کنند. کلمه siderophore به معنای واقعی کلمه "حامل آهن" است. سیدروفورها که یکی از قوی ترین کلاتورهای آهن در طبیعت است ، به طور غیر مستقیم به عنوان عوامل محافظت از نشا عمل می کنند. از آنجا که باکتریهای مفید سطح ریشه را استعمار می کنند ، سیدروفورها آهن را جدا می کنند و آن را در دسترس مهاجمان خارجی قرار نمی دهند بنابراین ریشه ها در برابر عوامل بیماری زای ریشه مانند پتیوم و ریزوکتون محافظت می شوند. برخی از مخلوط های بدون خاک با افزودن گونه های خاصی از باسیل سوبتیلیس به مخلوط و نامیدن آن به عنوان یک قارچ کش بیولوژیکی ، از این فرآیند استفاده می کنند.

اگر ابزار مناسبی داشته باشید و چند دستورالعمل ساده را دنبال کنید ، تکثیر آسان است. فقط بذرها را خوب خیس کنید و نور و گرمای کافی را تأمین کنید. پس از آن ، برای رشد نشا های قوی و سالم با ساقه های ضخیم و شاخ و برگ سبز تیره ، فقط کمی لخته شدن لازم است. تکثیر کم هزینه ترین قسمت رشد در محیط داخلی است ، پس از انداختن چند بذر اضافی نترسید و همیشه بهترین ها را از بین بهترین ها انتخاب کنید!

">نشاانواع نشاء فروش نشاء قیمت نشاء نشاء نشاء جعفری
0

2e6f88da17267482df788177472d0fd9835e16da 14 - نشاء جعفری چگونه کشت می شود ؟

نشاء جعفری چگونه کشت می شود ؟

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده دسامبر 15, 2020
گذاشتن نظر
0

نشاء جعفری چگونه کشت می شود ؟

جعفری گیاهی است دوساله با برگهای سبز روشن و پر مانند و در خانواده ای از شوید است . در اینجا نحوه کاشت جعفری در باغ خود آورده شده است.

از این گیاه محبوب در سس ها ، سالادها و به خصوص سوپ ها استفاده می شود ، زیرا نیاز به نمک را کاهش می دهد. جعفری نه تنها تزیین عالی بلکه برای شما نیز مفید است. غنی از آهن و ویتامین های A و C است.

کاشتن

  • برای شروع ، 10 تا 12 هفته قبل از آخرین یخبندان بهاری ، بذرها را در گلدانهای جداگانه داخل خانه بکارید . برای جوانه زنی بهتر می توانید بذرها را یک شب خیس کنید.
  • بذرها را 3 تا 4 هفته قبل از آخرین یخبندان بهاری بکارید زیرا جعفری یک شروع کند است. (گیاهان از پس آب و هوای سرد برمی آیند.) جوانه زدن گیاه تا 3 هفته طول می کشد.
  • بذرها را در خاکی مرطوب و غنی با فاصله حدود 6 تا 8 اینچ بکارید. برای گیاهان لاغرتر ، حدود 6 تا 10 اینچ از هم بکارید. سعی کنید منطقه ای عاری از علف های هرز انتخاب کنید. به این ترتیب بعد از حدود 3 هفته می توانید جوانه جعفری را ببینید.
  • برای کمک به رشد نهال می توانید از نور فلورسنت استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که حداقل دو اینچ بالاتر از برگها باشد.
  • برای اطمینان از بهترین رشد ، خاک باید در حدود 70 درجه فارنهایت باشد.
  • جعفری را در مجاورت مارچوبه ، ذرت و گوجه فرنگی در باغچه خود بکارید.

مراقبت

  • دانه ها را در حین جوانه زدن حتماً آبیاری کنید تا خشک نشوند.
  • در تمام طول تابستان ، گیاهان را کاملاً آبیاری کنید.

آفات / بیماریها

  • پوسیدگی ساقه
  • لکه های برگ
  • لارو دم بلع سیاه
  • لارو مگس هویج و مگس کرفس

برداشت / ذخیره سازی

  • وقتی ساقه های برگ سه قسمت باشد ، جعفری آماده برداشت است.
  • هر وقت به برگ احتیاج داشتید برگها را از قسمتهای بیرونی گیاه برش دهید. قسمتهای داخلی گیاه را بگذارید تا بالغ شوند.
  • یکی از روش های تازه نگهداری جعفری قرار دادن ساقه های برگ در آب و نگهداری آنها در یخچال است.
  • روش دیگر ذخیره سازی ، خشک کردن جعفری است. جعفری را از پایه برش دهید و آن را در یک مکان تهویه ، سایه و گرم آویزان کنید. پس از خشک شدن کامل ، آن را خرد کرده و در یک ظرف ضد هوای ذخیره کنید.
  • اگر در طول زمستان جعفری تازه می خواهید ، یک گیاه جعفری را در گلدان کاشته و آن را در پنجره آفتابی نگه دارید.

انواع پیشنهادی

  • انواع برگ های تخت: در آشپزی استفاده کنید زیرا طعم بهتری دارند و کار با آنها راحت تر از جعفری برگ فر است
  • انواع برگ های فرفری: هنگامی که می خواهید یک تزیین فانتزی داشته باشید ، استفاده کنید

عقل و خرد

  • تزریق جعفری را به آب حمام اضافه کنید تا تسکین و تمیز شود.
  • آیا از دانستن اینکه جعفری برای شما خوب است تعجب می کنید؟ بدانید چرا نباید جعفری را در بشقاب بگذارید .

مرکز عرضه کلي و جزئي نشا به سراسر ايران با بالاترين کيفيت و تکنولوژي روز زير نظر شرکت دانش بنيان نهال گستر رويان
منبع : www.almanac.com

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده دسامبر 15, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1233 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی املاک و مستغلات