فوریت دامپزشکی در موارد اورژانسی سگ

1

فوریت دامپزشکی در موارد اورژانسی سگ

4f074a350fc2b13f36bc7cf0c9e89eeff295e5a8 227 - فوریت دامپزشکی در موارد اورژانسی سگ

متأسفانه، حادثه  خبر نمی‌کند. گاهی اوقات در طول عمر سگ خود، با شرایط اورژانسی  روبرو می‌شوید. اگر شما بدانید که چگونه  این شرایط را مدیریت کنید و خونسردی خود را حفظ کنید، شما و سگ می‌توانید به خوبی از عهده این شرایط برآیید. قبل از هر اتفاقی، شما باید از روال کار  فوریت دامپزشکی مطلع باشید. بعضی از دامپزشکان هر زمان آماده ارائه خدمات به شما هستند، بهتر است دامپزشک موردنظر را قبل از مراجعه، مطلع سازید.

زمانی که سگتان آسیب می‌بیند، ممکن است رفتارهای خطرناکی نشان دهد و سعی بر گاز گرفتن شما و یا دامپزشک داشته باشد. اگرچه ممکن است شما با بستن پوزه بند مخالفت نمایید، ولی بسیار مهم است که کسی آسیب نبیند. شما می‌توانید از هر چیزی پوزه بند درست کنید. پوزه بندها گزینه‌های مناسبی هستند ولی بااین‌حال می‌توانید از گاز استریل برای بستن پوزه استفاده نمایید. برای بستن پوزه سگ با گاز به این صورت عمل کنید که ابتدا یک حلقه با گاز درست کرده و آن را دوره پوزه حیوان بیندازید، به‌طوری که گره اول روی پوزه قرار گیرد، سپس یک دور دیگر بندهای گاز را به حالت ضربدری دست از زیر پوزه عبور داده و در نهایت بندها را پشت گوش حیوان سفت نمایید. باید در مدت زمانی که پوزه بند به پوزه حیوان بسته شده است، تنفس حیوان ارزیابی و از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل شود. در نظر داشته باشید که سگ با پوزه بند نمی‌تواند له‌له بزند.

dog emergencies muzzle - فوریت دامپزشکی در موارد اورژانسی سگ

احیای قلبی – تنفسی سگ سانان

احیای قلبی – تنفسی به معنی ماساژ قلب از سطح بیرونی و بازگرداندن تنفس می‌باشد. این پدیده جان صدها انسان را نجات می‌دهد و در سگ‌ها نیز می‌تواند مفید واقع شود. اگر از نحوه‌ی انجام درست احیا آگاهی کافی داشته باشید، می‌توانید در زمان نیاز سگ خود را به زندگی دوباره بازگردانید. شما باید احیا را تا زمان شروع  تنفس طبیعی حیوان ادامه دهید.

  1. زمانی که سگی را در حالت خوابیده روی زمین دیدید، تنفس و ضربان قلبش را کنترل کنید که آیا حیوان نفس می‌کشد یا نه. به هیچ عنوان احیا را روی حیوانی که نفس می‌کشد و ضربان قلب دارد، انجام ندهید.
  2. اگر سگ شما نفس نمی‌کشد، محوطه دهانش را از هرگونه جسم خارجی تمیز نمایید. زبان حیوان را بیرون بکشید و در یک سمت از دهان نگهدارید تا مجرای هوایی بسته نباشد. دهان حیوان ببندید تا فشار دندان زبان را در جای خود ثابت نگه دارد. در صورتی حیوان مقاومت نشان دهد نیاز به احیا نیست.
  3. یک نفس عمیق بکشید و سپس در حالی با دستتان پوزه و بینی حیوان را گرفته‌اید آن را در بینی سگتان بدمید. در همین حین به قفسه سینه حیوان توجه کنید تا از بالا آمدن آن بعد از دمیدن هوا، مطمئن شوید. هر یک ثانیه یک‌بار به مدت ۱۰ ثانیه تنفس دهید. توجه داشته باشید که بیش از حد تنفس ندهید.
  4. بعد از ۱۰ تا تنفس مصنوعی، حیوان را به یک سمت بدن قرار دهید. دست خود را روی هم و روی قلب سگتان قرار دهید. دستتان را فشار دهید و دوباره به حالت طبیعی بازگردید. ۵ بار فشار دهید و سپس تنفس مصنوعی را شروع کنید. ۱۰ بار تنفس مصنوعی و ۵ بار فشار قفسه سینه را به‌صورت چرخه‌ای مجدداً تکرار نمایید.

اقدامات اورژانسی برای درمان شوک سگ

سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها، به هنگام آسیب ممکن است دچار شوک شوند. شوک به تنهایی می‌تواند مرگبار باشد. زمانی که با صدمات اولیه همراه می‌شود، وضعیت بسیار بحرانی ایجاد می‌کند. نشانه‌های شوک به‌صورت زیر می باشد.

  1. افزایش ضربان قلب، گاهی با ریتم نامنظم
  2. افزایش سرعت تنفس، له له زدن و حتی بلعیدن هوا
  3. نگاه خیره بدون شناخت شما، گشادی مردمک و یا حتی عدم پاسخ چشم به حرکات
  4. مخاطاتات رنگ پریده

تنها کاری که می‌توانید برای سگی که در حالت شوک می‌باشد انجام دهید این است که حیوان را گرم نگه دارید و سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. هرگز تصور نکنید که سگ شما خودبه‌خود بهبود پیدا خواهد کرد!

چگونگی رفع گرمازدگی سگ در فصول گرم سال

یک سگ ممکن است در اثر گرمی هوا و یا در اثر فعالیت بیش از حد در شرایط بسیار گرم دچار گرمازدگی شود. در این حال حیوان به این سو و آن سو می‌رود و احساس ناراحتی می‌کند و گاهی خودش را روی زمین می‌اندازد. در چنین شرایطی سگ به شدت له‌له می زند و پوزه حیوان ممکن است کف آلود شود. دمای بدن حیوان به سرعت افزایش می‌یابد  و اگر دمای بدن حیوان کاهش داده نشود، حیوان دچار شوک شده و درنهایت می‌میرد.

اولین کاری که شما باید در این شرایط انجام دهید این است با دامپزشک خود تماس بگیرید. او به شما خواهد گفت که تا زمان رساندن حیوان به کلینیک، دمای بدن حیوان  پایین نگه داشته شود. با شلنگ، آب سرد را روی حیوان بریزید و یا حوله خیسی را دور حیوان پیچیده و آب سرد را روی حیوان بریزید. تا زمانی که بدن حیوان خیس است، حیوان را به کلینیک برسانید.

انواع خون ریزی سگ

خونریزی انواع مختلفی دارد. برخی از آنها بسیار جدی‌تر از بقیه هستند ولی در کل همه آنها نیاز به مراقبت دارد.

کبودی یا خون مردگی زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی زیر پوست بدون اینکه پوست آسیب ببیند، آسیب دیده و یا پاره می‌شوند. در این حالت خون زیر پوست جمع می‌شود. یک کیسه یخ بر روی کوفتگی به مدت ۱۵ دقیقه قرار داده و سپس آن را بردارید. بعد از ۱۵ دقیقه گذشتن از برداشتن کیسه یخ، مجدداً کیسه یخ را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل قرار دهید و این چرخه را ادامه دهید تا خونریزی قطع شود.

خونریزی از ساییدگی‌ها و خراش‌ها و بریدگی ها خطرناک نیستند ولی باید به آنها نیز توجه کرد. ناحیه زخم شده را با آب پاک نمایید. دقت کنید که هیچ‌گونه مو و یا آلودگی در موضع نباشد. اگر خونریزی همچنان ادامه داشت، با یک گاز استریل روی زخم را فشار دهید. زمانی که تراوشات زخم متوقف شد، پماد آنتی‌بیوتیک روی موضع بمالید. اگر زخم شکاف دار شده باشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید که آیا به بخیه نیاز دارد یا نه؟

اگر زخم خونریزی دارد و با فشار دادن گاز استریل خونریزی متوقف نمی‌شود، باید به دامپزشک مراجعه کنید. چند لایه گاز استریل را روی زخم قرار داده و فشار دهید و حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

خونریزی‌های ناگهانی بسیار خطرناک می‌باشند؛ در این حالت یک رگ خونی آسیب دیده است. یک سگ کوچک ممکن است در اثر چنین خونریزی‌هایی به‌سرعت بمیرد و حتی سگ‌های بزرگ‌تر نیز در چنین خونریزی‌هایی به‌سرعت دچار وضعیت‌های خطرناکی می‌شوند. در قدیم از تورنیکت یا کش های لاستیکی برای متوقف کردن این‌گونه خونریزی‌ها استفاده می‌شد، ولی امروزه دامپزشکان توصیه نمی‌کنند، چراکه بستن تورنیکت با کاهش خون رسانی به اندام، آسیب دیگری وارد می‌سازند. به‌جای این روش، بهتر است با چند لایه گاز استریل محل خونریزی را فشار دهید و سریعاً سگ خود را به کلینیک برسانید.

خونریزی داخلی را به سختی می‌توان تشخیص داد و به همین دلیل نیز بسیار خطرناک می‌باشد. اگر سگ شما دچار آسیب فیزیکی ازجمله لگد زدن اسب به شکم سگ و یا تصادف با اتومبیل، شده است باید در نظر داشته باشید که حیوان آسیب دیده و سریعاً او را به مطب دامپزشکی ببرید. علائم این خونریزی ممکن به صورت بی قراری، له له زدن، شکم متورم، بزاق خونی، استفراغ خونی و اسهال خونی ظاهر شود.

نفخ معده در سگ

پیچ خوردگی معده یا نفخ در نژادهای بزرگ با قفسه سینه پهن شایع است، ولی هر سگی ممکن است این وضعیت را تجربه کند. اولین علامت نفخ بی قراری است؛ سگ معمولاً آرام و قرار ندارد و نمی‌تواند یکجا بنشیند. ممکن است سگ شما ریزش بزاق داشته باشد و دهانش باز باشد ولی قی نمی‌کند. شکم حیوان متورم و سفت می‌شود.

اگر شما به نفخ شک کرده‌اید, سریعاً با دامپزشک خود تماس بگیرید. با درمان سریع حیوان نجات پیدا خواهد کرد. بدون درمان، معده حیوان دچار چرخش شده و سگ دچار شوک شده و در نهایت می‌میرد.

گاز گرفتگی و گزیدگی‌ها

توله سگ‌ها بسیار کنجکاوند و می‌خواهند بدانند چه اتفاقاتی در دنیا رخ می‌دهد. به این معنی که به دنبال زنبورها می‌دوند و آنها را در هوا می‌قاپند و بینی خود را به تارهای عنکبوت می‌چسبانند. متأسفانه گاز گرفتگی و گزیدگی رخ می‌دهد. اگر توله سگ شما به‌وسیله یک زنبور گزیده شود، سعی نکنید که نیش حشره را درآورید چراکه این کار باعث می‌شود زهر بیشتری به داخل زخم وارد شود. به جای آن با ناخن انگشت آنجا را خراش دهید. اولین علامت گاز گرفتگی و گزیدگی معمولاً به‌صورت ناله کردن و گریه کردن، دست و پا زدن و یا خاراندن موضع که با قرمزی محل همراه می‌باشد، دیده می‌شود.

اگر دیدید که ناحیه متورم، بیش از حد قرمز یا سفید رنگ شده است، یا حیوان تب، استفراغ و یا اسهال دارد، در این صورت با دامپزشک تماس بگیرید. او به شما خواهد گفت به سگ خود آنتی‌هیستامین بدهید.

گاز گرفتگی توسط حیوانات نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بخصوص گاز گرفتگی توسط حیوانات وحشی  از جمله خفاش‌ها، راسوها، راکون ها و گرگ‌ها که حاملان بالقوه هاری می‌باشند. در صورت گاز گرفتگی توسط این حیوانات سریعاً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر سگ شما توسط مار غیر سمی گزیده شده باشد کافی است که موضع گزیدگی را کاملاً تمیز نموده و روی آن پماد آنتی‌بیوتیکی بمالید ولی در صورت گزیدگی با مارهای سمی، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اقدامات اورژانسی برای رفع مسمومیت سگ

علائم مسمومیت بسته به اینکه سگ شما با چه ماده مسموم شده باشد متفاوت است. اگر شما نیاز به ایجاد استفراغ در سگتان دارید می‌توانید چند قاشق پراکسید هیدروژن به حیوان بخورانید.

  • مسمومیت با ضد یخ: استفراغ را به دنبال دارد که باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.
  • مسمومیت با شکلات: استفراغ در حیوان ایجاد می‌کند و می‌توان با تماس با دامپزشک، مسمومیت را رفع نمود.
  • مسمومیت با ایبوپروفن: استفراغ ایجاد می‌کند که در این مورد نیز باید با دامپزشک تماس گرفته شود.
  • مسمومیت با حشره کش ها:  بسته به نوع حشره کش علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که می‌توان از طریق راهنمای استفاده از حشره کش ها به علائم پی برد.
  • مسمومیت با جونده کش ها و سوسک کش ها: با استفراغ همراه  است و باید سریعاً به مطب دامپزشکی رسانده شود.

مدیریت سوختگی در سگ

سگ‌ها و توله‌هایشان از طرق مختلفی می‌توانند دچار سوختگی شوند.

  • سوختگی‌های حرارتی که در اثر گرما ایجاد می‌شود. به عنوان مثال سگی که با یک سیگار روشن و یا گریل آشپزی تماس پیدا می‌کند دچار این نوع سوختگی خواهد شد.
  • سوختگی الکتریکی که در اثر جویده شدن سیم برق و یا دستگاه‌های الکتریکی متصل به برق توسط سگ، رخ می‌دهد.
  • سوختگی‌های شیمیایی در اثر تماس حیوان با مواد سوزاننده مثل سفید کننده، گازوئیل، تینر، و یا نمک‌های جاده رخ می‌دهد.
  • سوختگی‌های شیمیایی باید سریعاً شستشو داده شوند و مواد شیمیایی از محل پاک گردد. در این نوع سوختگی‌ها باید به مسمومیت با این مواد هم توجه داشت و سریعاً به کلینیک دامپزشکی مراجعه نمود.

در بقیه سوختگی‌ها کیسه‌های یخ را می‌توان به مدت ۱۵ دقیقه در موضع قرارداد. اگر سوختگی شدید نبود و فقط یک قرمزی ساده ایجادشده بود، فقط موضوع را تمیز نگه‌داشته و از عفونت جلوگیری به عمل آورید. اگر سوختگی به برخی از لایه‌های پوست آسیب زده باشد و تاول و یا خون ریزی ایجاد کرده باشد، روی موضع را با گاز استریل پوشانده و سریعاً به کلینیک دامپزشکی مراجعه نمایید. به‌هیچ‌عنوان کره، عسل، و … روی موضع سوختگی نمالید. این مواد موضع را گرم نگه‌داشته باعث آسیب بیشتر می‌شود.

منبع petpezeshk.com

https://animal.irpsc.com

saeed.zajkani سوال ویرایش شده اکتبر 6, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1328 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات