فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

0

فروشNFT موزیک و آهنگ 

644f4a3a8490f452969a7f1d1798c3e80a7ee14f 2362 - فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

این روزها فروش موزیک و آهنگ به صورت NFT بسیار رایج شده است ، در صورت امکان به طور کامل توضیحاتی در خصوص فروش NFT موزیک و آهنگ بفرمایید . آیا برای کسانی که در فضای موزیک و موسیقی فعالیت دارند ، دسترسی به این سبک فروش (NFT) و در کل ورود به این مارکت آزاد است ؟ 

نیما ثانی سوال پاسخ داده شده مارس 15, 2022
گذاشتن نظر
1

فروشNFT موزیک و آهنگ 

در اولین بازار بزرگ NFT ایران (حم) ، مجموعه ای از NFT های موزیک و آهنگ (Music) را با قابلیت خرید و فروش در اختیار شما قرار داده ایم . برای ورود به بانک اطلاعاتی NFT های موزیک و آهنگ (Music) و مشاهده لیست موزیک و آهنگ  قابل عرضه به صورت NFT ، فقط کافیست بر روی گزینه (لینک) زیر کلیک فرمایید .

اولین بازار بزرگ NFT ایران (حم)

61af4d366a5f4c8e67bd0401e080b7120c9fd46b 1762 - فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

فروشNFT موزیک و آهنگ و آیا سرمایه گذاری در NFT های موسیقی ممکن است ؟

نگاهی عمیق به NFT های موسیقی پیشرو در صنعت NFT در سال جاری. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید. صنعت موسیقی ممکن است در نهایت در سال 2021 شروع به جدی گرفتن NFT ها کرده باشد. تعداد انگشت شماری از هنرمندان پروژه های NFT را راه اندازی کردند که توجه بسیاری از طرفداران را به خود جلب کرد و میلیون ها دلار به دست آورد. فضای NFT و کریپتو هنوز بسیار جوان است، به خصوص در زمینه موسیقی. اما امکان تعامل مستقیم‌تر هنرمند با طرفداران و روش‌های جدید برای کسب درآمد از کار بدون نیاز به ناشران موسیقی سنتی، این امر را به یک توسعه فناوری امیدوارکننده تبدیل می‌کند.

در اینجا چیزی است که باید در مورد سرمایه گذاری و مشارکت در فضای موسیقی NFT بدانید.

فروشNFT موزیک و آهنگ ؟ سرمایه گذاری در NFT های موسیقی ؟

NFT ها چند سال پیش زمانی که برخی از هنرهای دیجیتال شروع به فروش میلیون ها دلار کردند، به صحنه آمدند. سرمایه گذاران سفته باز که همیشه به دنبال راهی برای کسب درآمد سریع بودند، شروع به علاقه مندی به این جایگاه در دنیای فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین کردند.

NFT های موزیک و آهنگ چیست؟

NFT مخفف ” non-fungible token “، نوعی گواهی دیجیتال رمزگذاری شده در یک شبکه بلاک چین – معمولا اتریوم ( CRYPTO:ETH ) – است که مالکیت یک دارایی منحصر به فرد را تضمین می کند. این مفهوم اقتصادی تغییرپذیری مهم است زیرا بسیاری از آثار در صنعت موسیقی و هنر که از NFT استفاده می کنند، در واقع NFT به معنای دقیق کلمه نیستند.

چیزی غیرقابل تعویض است اگر واقعاً منحصر به فرد باشد و مانند آن با چیز دیگری جایگزین نشود. به عنوان مثال، ضبط اصلی یک قطعه موسیقی غیرقابل تعویض است، اما کپی هایی از آن فروخته شده (مانند دانلود دیجیتال یا یک آلبوم فیزیکی) قابل تعویض هستند زیرا می توان یک نسخه را با نسخه ای مشابه با آن جایگزین کرد.

NFT های موسیقی چگونه کار می کنند ؟

موسیقی NFT گواهی مالکیت یک اثر موسیقی منحصر به فرد است که می تواند به طرف دیگری فروخته شود. مالک حق انحصاری تعیین نحوه استفاده از ترکیب را دارد.

اصطلاح “NFT” به انواع توکن‌های قابل تعویض (به این معنی که چندین نسخه وجود دارد و متعلق به احزاب مختلف است) اطلاق می‌شود که روی یک بلاک چین ایمن شده‌اند که به مالک حق داشتن موسیقی، آلبوم هنری یا ویدیوهای ایجاد شده برای همراهی موسیقی یا موارد دیگر را می‌دهد. دسترسی انحصاری به محتوا  

جدای از تعاریف دقیق و غیر قابل تعویض، NFT های موسیقی به آهنگسازان، گروه ها و هنرمندان موسیقی کمک می کنند تا به روش های جدیدی با شنوندگان خود ارتباط برقرار کنند و با آنها تعامل داشته باشند.

چگونه NFT ها می توانند صنعت موسیقی را تغییر دهند ؟

طرفداران موسیقی مخاطبان بسیار فعالی هستند. فروش موسیقی و آثار هنری مرتبط از طریق بلاک چین راهی برای یک هنرمند برای ایجاد ارتباط مستقیم با طرفداران بدون نیاز به برچسب ضبط یا سرویس پخش موسیقی است . اگر به درستی انجام شود، می تواند معادل سود بیشتر برای سازنده باشد، زیرا یک دست کمتر در ظرف کوکی وجود دارد. با این حال، ضرب NFT های موسیقی رایگان نیست، زیرا هزینه های گاز اتریوم (هزینه محاسبه و ثبت تراکنش در بلاک چین) و هزینه های بازار NFT برای فهرست کردن و فروش آثار هنوز هم می تواند افزایش یابد.

آیا NFT ها می توانند جایگزین لیبل های ضبط و غول های استریم شوند؟ احتمالاً نه به این زودی. در مورد توزیع گسترده ای که می توان از شراکت با یک بازیگر تجاری سنتی تر صنعت به دست آورد، چیزی می توان گفت. با این وجود، پرداخت به هنرمندان از واسطه‌های صنعت موسیقی همیشه بحث‌برانگیز است و عصر دیجیتال نیز تفاوتی نداشته است و بسیاری از موسیقی‌دانان پرداخت‌های کم از خدمات پخش را محکوم می‌کنند.

با توجه به اینکه برخی از هنرمندان برجسته در سال گذشته شروع به پرداخت هزینه‌های جدی با استفاده از NFT کرده‌اند، می‌توان زمینه را برای تحول دیگری در صنعت موسیقی در این راه فراهم کرد.

?url=https%3A%2F%2Fg.foolcdn.com%2Feditorial%2Fimages%2F655760%2Fmusic art nfts digital - فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

سه NFT موسیقی برتر …

تعدادی از هنرمندان در سال گذشته مفهوم NFT را آزمایش کردند و در میان طرفداران سر و صدایی ایجاد کردند. سه تای آنها اینجا هستند:

1- پادشاهان لئون 

پروژه NFT گروه راک Kings of Leon’s NFT Yourself به روشن کردن امکانات برای نوازندگان و دنیای ارزهای دیجیتال کمک کرد. این گروه نسخه‌های محدود دیجیتالی از آخرین آلبوم خود را وقتی که خود را به عنوان NFT می‌بینید فروخت که همراه با هنر دیجیتال و یک صفحه وینیل کلکسیونی بود. چندین قطعه هنری دیگر بر اساس موضوع آلبوم نیز فروخته شد، برخی از آنها با امتیازات ویژه مانند بلیط های ردیف اول نمایش های Kings of Leon مادام العمر ارائه می شدند. آلبوم NFT حدود 2.5 میلیون دلار فروش داشت.

2- گریمز

پخش NFT 2021 توسط نوازنده و هنرمند تجسمی گریمز، با عنوان WarNymphs ، فقط یک NFT موسیقی نبود، بلکه مجموعه‌ای از هنر و ویدیوی دیجیتالی بود که با موسیقی تنظیم می‌شد. یک قطعه منحصر به فرد به نام Death of the Old به قیمت تقریباً 389000 دلار در بازار NFT Nifty Gateway به حراج گذاشته شد. پروژه NFT Grimes حدود 7 میلیون دلار جذب کرد.

3- 3LAU

دی‌جی جاستین بلاو که با نام هنری 3LAU شناخته می‌شود، با انتشار اولین آلبوم مبتنی بر بلاک‌چین Ultraviolet در اوایل سال 2021 و درآمد 11.6 میلیون دلاری – علی‌رغم اینکه طرفداران کمی دنبال می‌کردند و فقط 33 صفحه وینیل مرتبط با NFT را به حراج گذاشتند، تاریخ موسیقی را ثبت کرد . . موفقیت 3LAU شایستگی درک مفهوم عرضه و تقاضا را اثبات می کند که ما را به موضوع نهایی خود هدایت می کند.

چگونه روی NFT های موسیقی سرمایه گذاری کنیم ؟

شاید شما موسیقی می سازید و در فکر ورود به عرصه NFT هستید. یا شاید شما یک مجموعه دار، سرمایه گذار یا سفته باز هستید که سعی می کنید تصمیم بگیرید که آیا خرید NFT های موسیقی حرکت درستی است یا خیر. در هر صورت، این یک حرکت تازه و هیجان انگیز است، اما هیچ تضمینی برای کسب درآمد وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که اگر به فکر استخراج NFT هستید، ممکن است بتوانید با استفاده از فناوری بلاک چین رابطه مستقیم تری با طرفداران ایجاد کنید، اما رایگان نیست. هزینه های راه اندازی یک پروژه “روی زنجیره” واقعاً می تواند افزایش یابد. خرید NFT موسیقی هم همینطور. درآمد حاصل از فروش مجدد شما (اگر بعداً تصمیم به فروش یک NFT داشته باشید) با کارمزدهای بازار، کارمزدهای گاز شبکه اتریوم و هر گونه حق امتیازی که هنرمند در صورت انجام تراکنش های ثانویه از آن خودداری می کند، کاهش می یابد.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام موسیقی NFT ممکن است بهترین ارزش مجموعه را ارائه دهد (و اینکه چگونه پروژه NFT موسیقی خود را شروع کنید)، به خاطر داشته باشید که آثار هنری تاریخی فقط به دلیل خلاقیت درگیر یا کیفیت کلی قطعه ارزشمند نیستند. . همچنین ارزشی در این واقعیت وجود دارد که آنها منحصر به فرد هستند. در مورد موسیقی در دوران مدرن، کمیاب بودن نیز ارزش دارد (مانند یک صفحه وینیل قدیمی با کپی‌های بسیار کمی). 

برخی از پروژه‌های NFT موسیقی، مقادیر زیادی توکن دیجیتال تولید می‌کنند که نشان‌دهنده مالکیت یک کپی دیجیتالی از موسیقی و هنر همراه است (که به توکن‌های قابل تعویض تبدیل می‌شوند، زیرا می‌توان یک نسخه را با نسخه‌ای مشابه با آن جایگزین کرد). فروش موفق NFT در بالا را مطالعه کنید و توجه داشته باشید که چگونه عرضه این توکن ها – و نه فقط تقاضا از طرف طرفداران – ارتباط مستقیمی با ارزش نهایی پروژه دارد. نکته پایانی این است که اگر در حال خرید موسیقی (یا راه اندازی یک NFT موسیقی) برای ارزش آیتم کلکسیونرهای احتمالی هستید، عرضه و تقاضا یک ملاحظه مهم است.

به نظر می‌رسد که صنعت موسیقی مرز جدیدی برای صنعت کریپتو باشد تا آن را مختل کند، زیرا هنرمندان شروع به آزمایش NFT می‌کنند و با طرفداران خود در قالبی جدید تعامل می‌کنند – و در نتیجه برخی از شخصیت‌ها را به شکلی که به یک رابطه غیرشخصی موسیقیدان و طرفدار تبدیل شده است، تقویت می‌کنند. دوران استریم خرید NFT های موسیقی برای هر سرمایه گذاری مناسب نیست، بنابراین در اینجا به راحتی قدم بردارید. و هنرمندان باید شایستگی تحقیق در پروژه خود را در مقابل ابزار سنتی تر توزیع موسیقی بسنجید. با این حال، برای کسانی که می‌خواهند کمی دنباله‌روی کنند، NFT می‌تواند در خط مقدم تحول دیگری از صنعت عظیم موسیقی جهانی باشد.

فروشNFT موزیک و آهنگ و نحوه خرید NFT های موسیقی به چه صورت است ؟

اکنون می دانید NFT چیست، چگونه می توانید آن را به دست آورید؟ اول از همه، شما باید با ارزهای دیجیتال آشنا شوید. اما اجازه ندهید که شما را ناامید کند! Crypto برای همه قابل دسترسی است و افراد بیشتری هر روز به این فضا می‌پیوندند. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک دستگاه مانند تلفن یا رایانه است. اگر آماده خرید هستید اما نمی دانید چگونه باید بدانید در اینجا چیزی است که باید بدانید.

1. پلتفرمی را پیدا کنید که NFT های موسیقی را بفروشد …

اگر به دنبال فرو بردن انگشتان پا در آب های NFT هستید، می توانید در پلتفرم هایی مانند NiftyGateway یا OpenSea شروع کنید. با این حال، این سایت‌ها عمدتاً NFT آثار هنری دیجیتال را می‌فروشند. در حال حاضر به دست آوردن NFT های موسیقی کمی سخت تر است. در واقع، تنها حدود 150 فروش موسیقی NFT تا کنون انجام شده است، اما قرار است در سال های آینده به شدت تغییر کند. یکی از پلتفرم هایی که باید در مورد NFT های موسیقی بدانید، Opulous است . با Opulous، هنرمندان می توانند سهم دنیای واقعی از حق امتیاز موسیقی آینده خود را در Opulous Music NFTs جاسازی کنند، بنابراین طرفداران می توانند از موسیقی مورد علاقه خود فقط با داشتن آنها درآمد کسب کنند. این نوع استفاده، ارزش واقعی NFT ها را به عنوان چیزی فراتر از کلکسیونی نشان می دهد. اما در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

2. یک کیف پول کریپتو با قابلیت نگهداری NFT دانلود کنید … از آنجایی که NFT ها روی بلاک چین ذخیره می شوند، برای دسترسی به آن ها و نگه داشتن آن ها باید اپلیکیشنی را دانلود کنید – که معمولا به عنوان کیف پول شناخته می شود. می توانید کیف پول های کریپتو را به عنوان برنامه یا افزونه مرورگر دانلود کنید. ما MetaMask را به عنوان بهترین کیف پول در حال حاضر توصیه می کنیم. راه اندازی و استفاده از آن حتی با داشتن دانش بسیار ابتدایی در مورد رمزنگاری و همچنین سازگاری با اکثر بازارهای NFT آسان است.

MojxvaFiRcu1OfxJi4pc - فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

هر کیف پول “آدرس” خود را دارد. آدرس شما به نوعی شبیه شماره حساب بانکی است – این یک سری کاراکتر است که باید برای هر کسی که چیزی برای شما در بلاک چین می فرستد ارائه دهید. هنگامی که یک کیف پول کریپتو راه اندازی می کنید، همچنین باید یک کلید خصوصی و عبارت seed تنظیم کنید تا NFT های خود را ایمن نگه دارید. کلید خصوصی شما مانند رمز عبور شماست. رشته‌ای از اعداد و حروف که امکان دسترسی به هر چیزی را که در بلاک چین ذخیره کرده‌اید، خواه بیت کوین، آلت کوین یا NFT می‌دهد. همچنین ممکن است یک عبارت seed به شما ارائه شود. این لیستی از 12 کلمه در یک ترتیب خاص است و در صورت از دست دادن دسترسی می توانید برای بازیابی کیف پول خود استفاده کنید. مطمئن شوید که این کلمات را یادداشت کرده و آنها را در مکانی امن و مطمئن ذخیره کنید. بیشتر مراقب باشید – اگر عبارت seed خود را گم کنید، نمی توان آن را بازیابی کرد! 3. پول نقد خود را با ارز دیجیتال مبادله کنید … جای تعجب نیست که شما فقط می توانید NFT ها را با ارز دیجیتال خریداری کنید، بنابراین قبل از خرید باید مقداری از دلار، پوند، یورو یا هر ارز «فیات» دیگری را مبادله کنید. خرید کریپتو واقعا آسان است. هزاران صرافی رمزنگاری وجود دارد که می توانید پول نقد معمولی را برای بیت کوین، اتر و هر آلتکوین دیگری معامله کنید. به طور کلی، برای خرید NFT باید مقداری اتر مصرف کنید. اتر ارز دیجیتالی است که در بلاک چین اتریوم استفاده می شود، جایی که اکثر NFT ها در آن ذخیره می شوند – اگرچه بلاک چین های دیگری مانند Algorand به سرعت به سمت NFT ها حرکت می کنند. هنگامی که رمز ارز، کیف پول خود را دریافت کردید و در پلتفرمی که NFT می فروشد ثبت نام کردید، آماده حرکت هستید. برای خرید فقط دستورالعمل های موجود در سایت را دنبال کنید. سپس وقت آن است که بنشینید و NFT جدید براق خود را در تمام شکوهش تحسین کنید! فروشNFT موزیک و آهنگ ، چگونه NFT های موسیقی را بفروشم ؟ پس شما یک نوازنده هستید و می خواهید در اکشن NFT شرکت کنید، نه؟ خوشبختانه چند مکان برای شروع ضرب و فروش NFT های موسیقی خود وجود دارد. یک جستجوی سریع در گوگل گزینه هایی را که در حال حاضر در دسترس شما هستند نشان می دهد. اما یکی از پروژه هایی که باید از آن آگاه باشید Opulous است. Opulous یک لانچ پد جدید NFT است که Ditto Music در پشت صحنه آن را ساخته است، اما با هر چیز دیگری که وجود دارد کمی متفاوت است. Opulous اولین پلتفرمی است که NFT ها را راه اندازی می کند که واقعاً به طرفداران برای به اشتراک گذاری آهنگ در شبکه های اجتماعی پاداش می دهد.

MBm6VcdJTGq8wnP3SaNj - فروشNFT موزیک و آهنگ | بازار NFT حم

اما در واقع این به چه معناست؟ خوب، به این معنی است که وقتی طرفداران شما آهنگ شما را به‌عنوان یک NFT موسیقی پرطرفدار خریداری می‌کنند، سهمی از حق‌الامتیاز آتی آن را از پلتفرم‌های پخش به دست خواهند آورد. هنرمندان می‌توانند قیمت، نوع فروش و سهم حق امتیاز پیشنهادی را با هر NFT فروخته شده تعیین کنند و طرفداران می‌توانند با تبلیغ موسیقی در رسانه‌های اجتماعی، قفل آن حق امتیاز را باز کنند . این یک موقعیت برد-برد و یک راه کاملا جدید برای هنرمندان، طرفداران و سرمایه گذاران برای ارتباط و تعامل است. هنرمندان می‌توانند پول نقد سریع‌تری از فروش NFT به دست آورند، در حالی که طرفداران با حمایت از موسیقی مورد علاقه‌شان درآمد بیشتری کسب می‌کنند. Opulous یک گام بزرگ به سمت یک صنعت موسیقی بهتر است که توسط طرفداران واقعی پشتیبانی می شود که از هنرمندان مورد علاقه خود حمایت می کنند و در کنار آنها درآمد کسب می کنند.

فروشNFT موزیک و آهنگ و چرا کسی می خواهد NFT بخرد ؟

آیا می دانید چگونه می توانید تصاویر را از سایت هایی مانند Shutterstock خریداری کنید ؟ اما بیشتر اوقات، شما نمی دانید هنرمند کیست. شما فقط می دانید که آن عکس یا تصویر را دوست دارید و می خواهید از یک کپی تایید شده از آن استفاده کنید تا بعداً به مشکل نخورید. 

اگر می‌خواهید تی‌شرت‌هایی با طرح خاصی بفروشید که از عکس‌های Shutterstock استفاده می‌کند، اما پس از آن صاحب حقوق اصلی متوجه می‌شود که شما مجوزی برای عکس او نخریده‌اید. آنها حق دارند به خاطر نادرست شما را دنبال کنند. با استفاده از عکس آنها با NFT، این توکن‌ها به تعداد معینی کپی دیجیتال محدود می‌شوند تا صحت کپی را تأیید کنند. 

به زمانی فکر کنید که قبیله وو تانگ آلبوم خود را با نام روزی روزگاری در شائولین ساختند . آنها فقط یک نسخه را ایجاد کردند تا به بالاترین پیشنهاد فروخته شود که 2 میلیون دلار برای آنها به همراه داشت.

برنده مناقصه باید بگوید که آنها یک اثر هنری “بدون قیمت” دارند که هیچ کس دیگری نمی تواند ادعا کند. 

با فناوری نوظهور NFT، هنرمندان شروع به استفاده از کمبود برای فروش محصولات کمیاب دیجیتال به طرفداران خود کرده‌اند. 

و با روشی که امروزه پرداخت‌های جریانی کار می‌کنند، سیستم پرداخت بسیار سریع‌تر و کارآمدتری را برای هنرمندان ایجاد می‌کند.

امروزه چگونه بیشتر هنرمندان حقوق می گیرند ؟

در حال حاضر صنعت موسیقی در مدلی که برای پرداخت به هنرمندان استفاده می کند، موانع مهمی دارد. به عنوان مثال، احتمالاً موسیقی خود را در Spotify ، YouTube، Apple Music، Deezer، Amazon Music یا تعدادی دیگر از پلتفرم‌های پخش جریانی پخش می‌کنید. 

شما یا هزینه اشتراک ماهانه به این خدمات پرداخت می‌کنید، یا از یک حساب رایگان استفاده می‌کنید و تبلیغاتی را دریافت می‌کنید تا بتوانند هر بار که آهنگشان در 30 ثانیه پخش می‌شود، حق امتیاز را به هنرمندان بپردازند. 

پولی که به آنها پرداخت می کنید به یک استخر بزرگ به نام درآمد ناخالص آنها می رود. درآمد ناخالص به معنای تمام پولی است که قبل از انجام هر گونه هزینه به یک تجارت وارد می شود. 

سپس پلتفرم‌های استریم باید درصدی از درآمد یا سرمایه‌گذاری خود را توسط صاحبان سهام بگیرند و هر بار که آهنگی پخش می‌شود، سرمایه را به روشی سیستماتیک تقسیم کنند. 

برای نرخ حق امتیاز پخش موسیقی رایج، می‌توانید از یک ماشین حساب استریم استفاده کنید تا اعدادی مانند مبلغی را که برای 1 میلیون استریم در Spotify دریافت می‌کنید (معمولاً حدود 4 تا 6 هزار دلار) استفاده کنید.

از زمانی که برای پخش یک آهنگ طول می کشد تا زمانی که هنرمند واقعاً برای آن آهنگ دستمزد می گیرد، معمولاً حدود 3 ماه طول می کشد. 

در صنعت موسیقی، داشتن پول نقد به ویژه برای هنرمندان مستقلی که به اندازه لیبل های اصلی درآمد ندارند، ضروری است. آن‌ها باید بتوانند پولی را که به دست می‌آورند در کسب‌وکارشان سرمایه‌گذاری کنند تا شانس کاملی برای دستیابی به اهداف موسیقی خود داشته باشند. 

NFT ها را وارد کنید …

 

——————————-

منبع : بازارNFT حم

——————————-

نیما ثانی پاسخ ویرایش شده مارس 15, 2022
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1284 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات