ظهور NFT – کاربرد و عملکرد NFT ها در حوزه های مختلف | اولین بازار NFT ایران

1

NFT یا توکن غیر قابل تعویض .. پیدایش NFT .. عملکرد و کاربرد NFT .. / اولین بازار NFT ایران/

توکن غیرقابل تعویض ( NFT ) یک واحد غیرقابل تعویض از داده‌های ذخیره‌شده در یک زنجیره بلوکی ، نوعی دفتر کل دیجیتال است که می‌تواند فروخته و معامله شود. انواع واحدهای داده NFT ممکن است با فایل‌های دیجیتالی مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و صدا مرتبط باشند. از آنجایی که هر توکن منحصراً قابل شناسایی است، NFT ها با ارزهای دیجیتال بلاک چین ، مانند بیت کوین ، متفاوت هستند .

دفتر کل NFT ادعا می کند که گواهی عمومی اصالت یا اثبات مالکیت ارائه می کند ، اما حقوق قانونی ارائه شده توسط NFT ممکن است نامشخص باشد. NFT ها اشتراک‌گذاری یا کپی فایل‌های دیجیتالی را محدود نمی‌کنند، لزوماً حق چاپ فایل‌های دیجیتال را منتقل نمی‌کنند، و از ایجاد NFT با فایل‌های مرتبط مشابه جلوگیری نمی‌کنند.

مشخصات :

NFT واحدی از داده های ذخیره شده در یک دفتر کل دیجیتال به نام بلاک چین است که می تواند فروخته و معامله شود. NFT می تواند با یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی خاص (مانند یک فایل یا یک شی فیزیکی) و مجوز استفاده از دارایی برای یک هدف مشخص مرتبط باشد.  یک NFT (و، در صورت وجود، مجوز مرتبط برای استفاده، کپی یا نمایش دارایی پایه) را می توان در بازارهای دیجیتال معامله و فروخت. ماهیت خارج از قانون تجارت NFT معمولاً منجر به مبادله غیررسمی مالکیت بر دارایی می شود که هیچ مبنای قانونی برای اجرا ندارد، اغلب چیزی بیش از استفاده به عنوان نماد وضعیت اعطا می کند. 

NFT ها مانند توکن های رمزنگاری عمل می کنند ، اما برخلاف ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین یا اتریوم ، NFT ها به صورت متقابل قابل تعویض نیستند، بنابراین قابل تعویض نیستند . در حالی که همه بیت کوین ها برابر هستند، هر NFT ممکن است دارایی زیربنایی متفاوتی را نشان دهد و بنابراین ممکن است ارزش متفاوتی داشته باشد. NFT ها زمانی ایجاد می‌شوند که زنجیره‌های بلوکی، رکوردهای رشته‌ای از هش رمزنگاری ، مجموعه‌ای از کاراکترها را که مجموعه‌ای از داده‌ها را شناسایی می‌کنند، روی رکوردهای قبلی قرار می‌دهند، بنابراین زنجیره‌ای از بلوک‌های داده قابل شناسایی را ایجاد می‌کنند. این فرآیند تراکنش رمزنگاری با ارائه یک امضای دیجیتالی که برای ردیابی مالکیت NFT استفاده می‌شود، احراز هویت هر فایل دیجیتالی را تضمین می‌کند. با این حال، پیوندهای داده ای که به جزئیاتی مانند مکان ذخیره هنر اشاره می کنند، می توانند تحت تأثیر پوسیدگی پیوند قرار گیرند .

کپی رایت :

مالکیت یک NFT ذاتاً حقوق کپی رایت یا مالکیت معنوی را به دارایی دیجیتالی که یک توکن نشان می دهد اعطا نمی کند. در حالی که ممکن است شخصی یک NFT به نمایندگی از کار خود بفروشد، خریدار لزوماً امتیازات حق چاپ را در صورت تغییر مالکیت NFT دریافت نخواهد کرد و بنابراین مالک اصلی مجاز است NFT های بیشتری از همان اثر ایجاد کند. به این معنا، NFT صرفاً اثبات مالکیت است که از حق چاپ جدا است. به گفته محقق حقوقی ربکا توشنت”از یک جهت، خریدار هر آنچه را که دنیای هنر فکر می‌کند به دست آورده است، به دست می‌آورد. آنها قطعاً مالک حق چاپ اثر اساسی نیستند، مگر اینکه به صراحت منتقل شده باشد.” 

تاریخ اولیه (2014–2017) : 220px Etheria presentation Devcon1 - ظهور NFT - کاربرد و عملکرد NFT ها در حوزه های مختلف | اولین بازار NFT ایران   ارائه Etheria در DEVCON 1. 13 نوامبر 2015.

اولین “NFT” شناخته شده، کوانتوم ، توسط کوین مک کوی و آنیل دش در می 2014 ساخته شد که شامل یک کلیپ ویدئویی ساخته شده توسط همسر مک کوی، جنیفر بود. مک کوی این ویدئو را در بلاک چین Namecoin ثبت کرد و آن را به قیمت 4 دلار به دش فروخت، در طی یک ارائه زنده برای کنفرانس Seven on Seven در موزه نیو نیویورک. مک کوی و دش از این فناوری به عنوان “گرافیک پولی” یاد کردند. یک نشانگر بلاک چین غیرقابل تعویض و قابل مبادله به صراحت از طریق ابرداده روی زنجیره (فعال شده توسط Namecoin ) به یک اثر هنری مرتبط شد. این برخلاف «کوین‌های رنگی» چند واحدی، قابل تعویض و بدون ابرداده سایر بلاک‌چین‌ها و طرف مقابل است.

در اکتبر 2015، اولین پروژه NFT، Etheria، راه اندازی شد و در DEVCON 1 در لندن، اولین کنفرانس توسعه دهندگان اتریوم، سه ماه پس از راه اندازی بلاک چین اتریوم به نمایش درآمد. بیشتر 457 کاشی شش ضلعی قابل خرید و مبادله اتریا برای بیش از پنج سال فروخته نشد تا اینکه در 13 مارس 2021، زمانی که علاقه مجدد به NFT ها باعث ایجاد جنون خرید شد. در عرض 24 ساعت، تمام کاشی‌های نسخه فعلی و نسخه قبلی، هر کدام با کد سخت 1 ETH (0.43 دلار در زمان راه‌اندازی)، به قیمت 1.4 میلیون دلار فروخته شد.

اصطلاح “NFT” تنها با استاندارد ERC-721 که برای اولین بار در سال 2017 از طریق Ethereum GitHub و پس از راه اندازی پروژه های مختلف NFT در آن سال پیشنهاد شد، ارز به دست آورد. این استاندارد همزمان با راه اندازی چندین پروژه NFT، از جمله Curio Cards ، CryptoPunks (پروژه ای برای تجارت شخصیت های کارتونی منحصر به فرد، منتشر شده توسط استودیوی آمریکایی Larva Labs بر روی بلاک چین اتریوم) و کارت های تجاری نادر .

افزایش آگاهی عمومی (2017)

بازی آنلاین CryptoKitties در سال 2017 با فروش NFT های گربه ای قابل تجارت درآمد کسب کرد و موفقیت آن توجه عمومی را به NFT ها جلب کرد. 

بازار NFT در سال 2020 رشد سریعی را تجربه کرد و ارزش آن سه برابر شد و به 250 میلیون دلار رسید.  در سه ماه اول سال 2021، بیش از 200 میلیون دلار برای NFTها هزینه شد. 

در ماه های ابتدایی سال 2021، پس از تعدادی فروش و حراج آثار هنری، علاقه به NFT افزایش یافت. 

فایل های مرتبط 

NFT ها به عنوان وسیله ای برای تبادل توکن های دیجیتالی که به یک فایل دیجیتال پیوند می خورند، استفاده شده است. مالکیت NFT اغلب با مجوز استفاده از دارایی دیجیتالی مرتبط است، اما عموماً حق چاپ را به خریدار اعطا نمی کند. برخی از قراردادها فقط برای استفاده شخصی و غیرتجاری مجوز اعطا می کنند، در حالی که سایر مجوزها استفاده تجاری از دارایی دیجیتالی زیربنایی را نیز مجاز می دانند. 

هنر دیجیتالی 220px VeKings - ظهور NFT - کاربرد و عملکرد NFT ها در حوزه های مختلف | اولین بازار NFT ایران   برخی از NFT های هنر دیجیتال، مانند این شخصیت های هنری پیکسل ، نمونه هایی از هنر مولد هستند .

هنر دیجیتال یک مورد رایج برای NFT ها است. حراج های پرمخاطب NFT های مرتبط با هنر دیجیتال توجه عمومی قابل توجهی را به خود جلب کرده است، با اثر “Merge” توسط هنرمند پاک که گران ترین NFT با قیمت 91.8 میلیون دلار است و Everydays: the First 5000 Days ، توسط هنرمند Mike Winkelmann (معروف به حرفه ای به عنوان Beeple )، دومین حراج گران قیمت 69.3 میلیون دلار آمریکا در سال 2021. 

برخی از مجموعه‌های NFT، از جمله EtherRocks و CryptoPunks ، نمونه‌هایی از هنر مولد هستند ، که در آن می‌توان تصاویر مختلفی را با مونتاژ مجموعه‌ای از اجزای تصویر ساده در ترکیب‌های مختلف ایجاد کرد. 

در مارس 2021، شرکت بلاک چین Injective Protocol یک چاپ صفحه اصلی 95000 دلاری با عنوان Morons (سفید) از هنرمند گرافیتی انگلیسی بنکسی خریداری کرد و از شخصی در حال سوزاندن آن با فندک فیلم گرفت و این ویدیو به عنوان NFT بریده شد و فروخته شد. فردی که اثر هنری را نابود کرد، که خود را “Burnt Banksy” نامید، این عمل را راهی برای انتقال یک اثر هنری فیزیکی به فضای NFT توصیف کرد.

کیوریتور آمریکایی و مورخ هنر، تینا ریورز رایان ، که متخصص در آثار دیجیتال است، گفته است که موزه‌های هنری به طور گسترده متقاعد نشده‌اند که NFT‌ها نشان دهنده «ارتباط فرهنگی پایدار» هستند. رایان NFT ها را با مدهای هنری خالص قبل از حباب دات کام مقایسه کرده است. همچنین مشکل جعل NFT ها وجود دارد زیرا هیچ مرجع مرکزی برای تأیید یک NFT خاص، سکوی متقابل اصلی، منحصر به فرد یا قابل جابجایی وجود ندارد. 

بازی ها : مقاله اصلی: بازی بلاک چین

NFT ها را می توان برای نشان دادن دارایی های درون بازی استفاده کرد، مانند قطعه زمین های دیجیتال، که برخی از مفسران آن را به عنوان کنترل “توسط کاربر” به جای توسعه دهنده بازی  با اجازه دادن به دارایی ها برای معامله در بازارهای شخص ثالث و بدون آن توصیف می کنند.

CryptoKitties یک بازی آنلاین بلاک چین موفق اولیه بود که در آن بازیکنان گربه‌های مجازی را پذیرفته و معامله می‌کنند. درآمدزایی از NFT ها در بازی باعث شد سرمایه گذاری 12.5 میلیون دلاری به همراه داشته باشد و برخی از بچه گربه ها هر کدام بیش از 100000 دلار فروخته شوند. پس از موفقیت، CryptoKitties به استاندارد ERC-721 اضافه شد که در ژانویه 2018 ایجاد شد (و در ژوئن نهایی شد). یک بازی آنلاین مشابه مبتنی بر NFT ، Axie Infinity ، در مارس 2018 راه اندازی شد.

در اکتبر 2021، توسعه دهنده Valve برنامه هایی را که از فناوری بلاک چین یا NFT برای تبادل ارزش یا مصنوعات بازی از پلتفرم Steam خود استفاده می کنند، ممنوع کرد .

در دسامبر 2021، یوبی‌سافت Ubisoft Quartz را معرفی کرد، “یک ابتکار NFT که به مردم اجازه می‌دهد اقلام دیجیتال کمیاب مصنوعی را با استفاده از ارز دیجیتال خریداری کنند”. این اعلامیه انتقادات قابل توجهی را برانگیخته است، با نسبت عدم پسندیدن 96 درصد نسبت به ویدیوی اعلان یوتیوب، که از آن زمان در فهرست نیست. برخی از توسعه دهندگان یوبی سافت نیز نگرانی خود را در مورد این اعلامیه مطرح کرده اند. گزارش سالانه کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال 2022 بیان کرد که 70 درصد از توسعه دهندگان مورد بررسی گفتند که استودیوهای آنها علاقه ای به ادغام NFT یا ارزهای دیجیتال در بازی های خود ندارند.

برخی از برندهای لوکس NFT را برای لوازم آرایشی بازی های ویدیویی آنلاین ساخته اند. در نوامبر 2021، مورگان استنلی یادداشتی منتشر کرد که نشان می داد این استفاده می تواند تا سال 2030 به یک بازار چند میلیارد دلاری تبدیل شود.

  موسیقی :

در فوریه 2021، NFT ها در صنعت موسیقی حدود 25 میلیون دلار درآمد داشتند و هنرمندان آثار هنری و موسیقی را به عنوان توکن NFT می‌فروشند. در 28 فوریه 2021، نوازنده رقص الکترونیک 3LAU مجموعه ای از 33 NFT را به مبلغ 11.7 میلیون دلار به مناسبت سه سالگی آلبوم فرابنفش خود فروخت. در 3 مارس 2021، NFT برای تبلیغ آلبوم Kings of Leon When You See Yourself ساخته شد.  دیگر نوازندگانی که از NFT استفاده کرده‌اند شامل رپر آمریکایی لیل پمپ ، گریمز ، هنرمند تجسمی شپرد فیری با همکاری مایک دین ، تهیه کننده رکورد و رپر امینم . 

فیلم :

در ماه می 2018، فاکس قرن بیستم با Atom Tickets همکاری کرد و پوسترهای دیجیتال Deadpool 2 را با نسخه محدود منتشر کرد تا فیلم را تبلیغ کند. آنها از OpenSea و صرافی GFT در دسترس بودند.  در مارس 2021 ، مستند آدام بنزین در سال 2015، Claude Lanzmann: Specters of the Shoah اولین فیلم سینمایی و مستندی بود که به عنوان NFT به حراج گذاشته شد. 

پروژه‌های دیگر صنعت فیلم که از NFT استفاده می‌کنند شامل اعلام این است که مجموعه آثار هنری انحصاری NFT برای Godzilla vs Kong  منتشر خواهد شد و کارگردان کوین اسمیت در آوریل 2021 اعلام کرد که فیلم ترسناک آینده‌اش Killroy Was Here به عنوان NFT منتشر خواهد شد. .  فیلم تماس صفر محصول 2021 به کارگردانی ریک داگدیل و با بازی آنتونی هاپکینز نیز به عنوان NFT منتشر شد. 

در آوریل 2021، یک NFT مرتبط با موسیقی فیلم پیروزی ، ساخته گرگ لئونارد، به‌عنوان اولین NFT برای موسیقی فیلم بلند ساخته شد. 

در نوامبر 2021، کوئنتین تارانتینو ، کارگردان فیلم، هفت NFT را بر اساس صحنه‌های برش نخورده فیلم Pulp Fiction منتشر کرد. میرامکس متعاقباً با طرح دعوی حقوقی مدعی شد که حقوق فیلم آنها نقض شده است. 

سایر فایل های مرتبط :

تعدادی از میم‌های اینترنتی با NFT‌ ها مرتبط شده‌اند که توسط سازندگان یا افراد آن‌ها ساخته و فروخته می‌شوند. نمونه‌ها عبارتند از دوج ، تصویری از سگ شیبا اینو ، و همچنین چارلی انگشت من را گاز گرفت ، گربه نیان و دختر فاجعه . 

برخی از جهان های مجازی که اغلب به عنوان متاورس ها به بازار عرضه می شوند ، NFT ها را به عنوان وسیله ای برای تجارت اقلام مجازی و املاک و مستغلات مجازی گنجانده اند.

برخی از آثار مستهجن به عنوان NFT فروخته شده اند، اگرچه خصومت بازارهای NFT نسبت به مطالب مستهجن اشکالات قابل توجهی را برای سازندگان ایجاد کرده است. 

در می 2021، دانشگاه کالیفرنیا برکلی اعلام کرد که NFTها را برای افشای حق اختراع دو اختراع برنده جایزه نوبل: ویرایش ژن CRISPR-Cas9 و ایمونوتراپی سرطان به حراج می گذارد .  دانشگاه همچنان مالک حق ثبت اختراعات این اختراعات خواهد بود، زیرا NFTها فقط به فرم افشای پتنت دانشگاه مربوط می شود، فرمی داخلی که توسط دانشگاه برای محققان برای افشای اختراعات استفاده می شود. 

اولین اعتراض سیاسی معتبر NFT (“تخریب بنای یادبود نازی ها نماد لیتوانی معاصر”) ویدئویی بود که توسط پروفسور استانیسلواس توماس در 8 آوریل 2019 فیلمبرداری شد و در 29 مارس 2021 ضرب شد. در این ویدئو، توماس از یک پتک برای تخریب یک پتک استفاده می کند. لوح لیتوانیایی که توسط دولت حمایت می شود، در آکادمی علوم لیتوانی به افتخار یوناس نوریکا جنایتکار جنگی نازی .

در سال 2020، پروژه NBA TopShot منتشر شد که امکان خرید NFT هایی را که به نکات برجسته بسکتبال مرتبط بودند، می داد. این پروژه در بالای بلاک چین Flow ساخته شد. 

حدس و گمان

NFTهایی که معرف مجموعه‌های دیجیتالی خاص و آثار هنری هستند، به‌عنوان یک دارایی سوداگرانه مورد استفاده قابل توجهی قرار گرفته‌اند.  افزایش خرید NFT توسط کارشناسان یک حباب اقتصادی نامیده شد که آن را با حباب Dot-com نیز مقایسه کردند . در مارس 2021، مایک وینکلمن NFTها را “حباب نشاط غیرمنطقی” نامید.  تا اواسط آوریل 2021، به نظر می رسید که تقاضا به طور قابل توجهی کاهش یافته است و باعث کاهش قابل توجه قیمت ها شده است. 

پول شویی

NFTها، مانند سایر اوراق بهادار بلاک چین و فروش هنری سنتی، به طور بالقوه می توانند برای پولشویی مورد استفاده قرار گیرند.  پلت فرم های حراج برای فروش NFT ممکن است به طور بالقوه با فشار نظارتی برای انطباق با قوانین ضد پولشویی موجود مواجه شوند. Gou Wenjun، مدیر مرکز نظارت و تجزیه و تحلیل مبارزه با پولشویی برای بانک خلق چین ، بیان کرده است که NFT ها می توانند “به راحتی به ابزار پولشویی تبدیل شوند.” گو توضیح داد که بهره برداری غیرقانونی فزاینده ای از فناوری های مختلف رمزنگاری جدید وجود دارد و بازیگران غیرقانونی اغلب خود را به عنوان مبتکران بخش فناوری مالی معرفی می کنند.

یک مطالعه در فوریه 2022 از خزانه داری ایالات متحده ارزیابی کرد که “برخی شواهد از خطر پولشویی در بازار هنر با ارزش بالا” از جمله از طریق “بازار هنر دیجیتال در حال ظهور، مانند استفاده از توکن های غیر قابل تعویض (NFT) وجود دارد. ” این مطالعه در نظر گرفت که چگونه معاملات NFT ممکن است با اجتناب از عوارض حمل و نقل یا بیمه در تجارت هنر فیزیکی، گزینه ساده‌تری برای پولشویی از طریق هنر باشد. چندین صرافی NFT به عنوان ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی احتمالی که ممکن است مشمول مقررات شبکه اجرای جرایم مالی باشند، برچسب‌گذاری شدند.

استفاده های دیگر

در سال 2019، نایک سیستمی به نام CryptoKicks را به ثبت رساند که از NFT برای تأیید صحت کفش های ورزشی استفاده می کند و نسخه مجازی کفش را در اختیار مشتری قرار می دهد. 

بلیط، برای هر نوع رویداد، برای فروش به عنوان NFT پیشنهاد شده است. [98] [99] [100] چنین پیشنهادهایی به سازمان‌دهندگان رویداد یا اجراکنندگان این امکان را می‌دهد تا حق امتیازی را در فروش مجدد کسب کنند. 

برخی از انجمن‌های آنلاین خصوصی پیرامون مالکیت تأیید شده برخی از نسخه‌های NFT تشکیل شده‌اند. 

استانداردها در بلاک چین 

استانداردهای توکن خاصی برای پشتیبانی از موارد استفاده مختلف بلاک چین ایجاد شده است. اتریوم اولین بلاکچینی بود که NFTها را با استاندارد ERC-721 خود پشتیبانی کرد و در حال حاضر بیشترین استفاده را دارد. بسیاری دیگر از بلاک چین ها با محبوبیت روزافزون خود، پشتیبانی از NFT ها را اضافه کرده یا قصد دارند به آن ها اضافه کنند. 

اتریوم 

ERC-721  اولین استاندارد برای نمایش دارایی های دیجیتال غیرقابل تعویض در بلاک چین اتریوم بود. ERC-721 یک استاندارد قرارداد هوشمند Solidity ارثی است، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند قراردادهای جدید مطابق با ERC-721 را با کپی کردن از یک پیاده سازی مرجع ایجاد کنند. ERC-721 روش‌های اصلی را ارائه می‌کند که امکان ردیابی مالک یک شناسه منحصربه‌فرد را فراهم می‌کند، و همچنین روشی مجاز برای مالک برای انتقال دارایی به دیگران. 

استاندارد ERC-1155 “نیمه قابلیت تعویض” را ارائه می دهد و همچنین یک آنالوگ برای عملکرد ERC-721 ارائه می دهد (به این معنی که یک دارایی ERC-721 می تواند با استفاده از ERC-1155 ساخته شود). برخلاف ERC-721 که در آن یک شناسه منحصربه‌فرد نشان‌دهنده یک دارایی است، شناسه منحصربه‌فرد یک توکن ERC-1155 نشان‌دهنده دسته‌ای از دارایی‌ها است، و یک فیلد کمیت اضافی برای نشان دادن مقدار کلاسی که یک کیف پول خاص دارد، وجود دارد. دارایی های زیر یک طبقه قابل تعویض هستند و کاربر می تواند هر مقدار از دارایی را به دیگران منتقل کند. 

از آنجایی که اتریوم در حال حاضر کارمزد تراکنش های بالایی دارد (معروف به کارمزد گاز )، راه حل های لایه 2 برای اتریوم پدید آمده است که از NFT ها نیز پشتیبانی می کند:

  • Immutable X – Immutable X یک پروتکل لایه 2 برای اتریوم است که به طور خاص برای NFT ها طراحی شده است و از مجموعه های ZK برای حذف هزینه های گاز برای تراکنش ها استفاده می کند.
  • Polygon – که قبلاً به عنوان شبکه Matic شناخته می شد، Polygon یک بلاک چین اثبات سهام است که توسط بازارهای اصلی NFT مانند OpenSea پشتیبانی می شود.

  دیگران 

  • بیت کوین کش – بیت کوین کش از NFT ها پشتیبانی می کند و بازار Juungle NFT را تقویت می کند. 
  • Cardano – Cardano با به‌روزرسانی مارس 2021، توکن‌های بومی را معرفی کرد که امکان ایجاد NFT‌ها را بدون قراردادهای هوشمند فراهم می‌کنند. بازارهای Cardano NFT شامل CNFT و Theos هستند. 
  • Flow – بلاک چین Flow که از مدل اجماع اثبات سهام استفاده می کند، از NFT ها پشتیبانی می کند. CryptoKitties قصد دارد در آینده از اتریوم به Flow سوئیچ کند. 
  • GoChain – GoChain، یک بلاک چین که خود را «دوستانه محیط زیست» معرفی می کند، بازار Zeromint NFT و اپلیکیشن VeVe را تقویت می کند. 
  • Solana – بلاک چین Solana از توکن های غیر قابل تعویض نیز پشتیبانی می کند. 
  • Tezos – Tezos یک شبکه بلاک چین است که بر اساس اثبات سهام عمل می کند و از فروش هنر NFT پشتیبانی می کند. 

  مسائل و انتقادات ذخیره سازی خارج از زنجیره

NFT های مربوط به هنر دیجیتال معمولاً فایل اثر هنری مرتبط را به دلیل اندازه آن در بلاک چین ذخیره نمی کنند. توکن به نحوی شبیه به گواهی مالکیت عمل می کند، با یک آدرس وب که به اثر هنری مورد نظر اشاره می کند، و این هنر را همچنان در معرض پوسیدگی پیوند قرار می دهد. از آنجایی که NFT ها از نظر عملکردی از آثار هنری اصلی جدا هستند، هر کسی می تواند به راحتی یک کپی از تصویر NFT را ذخیره کند، معمولاً با کلیک راست . حامیان NFT این تکرار از آثار هنری NFT را به عنوان یک “ذهنیت راست کلیک” تحقیر می کنند، با یکی از کلکسیونرها که توسط Vice نقل شده است، ارزش یک NFT خریداری شده را با نماد وضعیت مقایسه می کند “تا نشان دهند که آنها می توانند این مقدار را بپردازند”.

عبارت “ذهنیت راست کلیک” پس از معرفی به طور گسترده گسترش یافت، به ویژه در میان کسانی که منتقد بازار NFT بودند و از این اصطلاح برای به رخ کشیدن توانایی ثبت هنر دیجیتال با پشتیبانی NFT به راحتی استفاده می کردند. این انتقاد توسط برنامه نویس استرالیایی جفری هانتلی که “خلیج NFT” را با الگوبرداری از The Pirate Bay ایجاد کرد، ترویج شد . NFT Bay یک فایل تورنت را تبلیغ کرد که ظاهراً حاوی 19 ترابایت تصاویر هنر دیجیتال NFT است. هانتلی کار خود را با یک پروژه هنری از Pauline Pantsdown مقایسه کرد و امیدوار بود که این سایت به کاربران کمک کند که NFT چه هستند و چه نیستند. 

نگرانی های زیست محیطی

خرید و فروش NFT در یک مناقشه در مورد مصرف بالای انرژی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تراکنش های بلاک چین درگیر شده است.  یکی از جنبه های اصلی این پروتکل اثبات کار مورد نیاز برای تنظیم و تأیید تراکنش های بلاک چین در شبکه هایی مانند اتریوم است که مقدار زیادی برق مصرف می کند.  برآورد ردپای کربن یک تراکنش NFT معین شامل مفروضات مختلفی در مورد نحوه تنظیم آن تراکنش بر روی بلاک چین، رفتار اقتصادی استخراج‌کنندگان بلاک چین (و نیاز انرژی تجهیزات ماینینگ آنها) است. ، و همچنین میزان انرژی تجدیدپذیری که در این شبکه ها استفاده می شود. همچنین سؤالات مفهومی وجود دارد، مانند اینکه آیا تخمین ردپای کربن برای خرید NFT باید بخشی از تقاضای انرژی جاری شبکه زیربنایی را در بر گیرد یا فقط تأثیر حاشیه ای آن خرید خاص. قیاسی که برای آن توضیح داده شده است، ردپایی است که با یک مسافر اضافی در یک پرواز خطوط هوایی مشخص مرتبط است. 

برخی از فناوری‌های جدیدتر NFT از پروتکل‌های اعتبارسنجی جایگزین، مانند اثبات سهام، استفاده می‌کنند که مصرف انرژی بسیار کمتری برای یک چرخه اعتبارسنجی معین دارند. روش های دیگر برای کاهش برق شامل استفاده از معاملات خارج از زنجیره به عنوان بخشی از ضرب NFT است. [115] تعدادی از سایت‌های هنری NFT نیز به دنبال رفع این نگرانی‌ها هستند، و برخی نیز به سمت استفاده از فناوری‌ها و پروتکل‌هایی با ردپای کمتر مرتبط حرکت می‌کنند.  برخی دیگر در حال حاضر امکان خرید جبران کربن را هنگام خرید NFT می‌دهند، اگرچه مزایای زیست‌محیطی این مورد زیر سوال رفته است.  در برخی موارد، هنرمندان NFT تصمیم گرفته‌اند که برخی از آثار خود را به فروش نرسانند تا سهم انتشار کربن را محدود کنند. 

هزینه هنرمند و خریدار

پلتفرم های فروش از هنرمندان و خریداران برای ضرب، فهرست بندی، ادعا و فروش ثانویه هزینه دریافت می کنند. تجزیه و تحلیل بازارهای NFT در مارس 2021، بلافاصله پس از فروش «هر روز: 5000 روز اول» بیپل به قیمت 69.3 میلیون دلار، نشان داد که اکثر آثار هنری NFT کمتر از 200 دلار فروخته می‌شوند و سومین آثار هنری کمتر از 100 دلار فروخته می‌شوند. کسانی که زیر 100 دلار می‌فروشند، بین 72.5 تا 157.5 درصد از آن مبلغ، هزینه استفاده از شبکه را می‌پرداختند، به این معنی که چنین هنرمندانی به طور متوسط ​​پول بیشتری را به عنوان کارمزد می‌پرداختند تا از فروششان. 

سرقت ادبی و کلاهبرداری

مواردی وجود داشته است که هنرمندان آثار خود را توسط دیگران به عنوان NFT بدون اجازه فروخته اند. پس از مرگ هنرمند چینگ هان در سال 2020، هویت او توسط یک کلاهبردار فرض شد و تعدادی از آثار او برای خرید به عنوان NFT در دسترس قرار گرفت. به طور مشابه، فروشنده ای که خود را به عنوان بنکسی نشان می داد، موفق شد یک NFT که ظاهراً توسط این هنرمند ساخته شده بود را به قیمت 336000 دلار در سال 2021 بفروشد. فروشنده در این مورد پس از جلب توجه رسانه ها پول را بازپرداخت کرد. 

سهولت کلی ایجاد آثار سرقت ادبی NFT، همراه با ناشناس بودن ضرب NFT، پیگیری حقوقی علیه دزدگیران NFT را دشوارتر کرده است. 

فرآیندی که به عنوان “sleepminting” شناخته می شود همچنین می تواند به یک کلاهبردار اجازه دهد تا یک NFT را در کیف پول یک هنرمند ضرب کند و بدون اطلاع هنرمند آن را به حساب خود بازگرداند. این به یک هکر کلاه سفید اجازه داد تا یک NFT تقلبی که ظاهراً از کیف پول هنرمند Beeple سرچشمه گرفته بود، ضرب کند. 

نگرانی‌های سرقت ادبی باعث شده است تا وب‌سایت هنری DeviantArt رباتی ایجاد کند که هنر کاربر را با هنر در بازارهای محبوب NFT جستجو و مقایسه می‌کند. اگر ربات هنری مشابه پیدا کند، به کاربر هشدار می دهد و به کاربر آموزش می دهد که چگونه می تواند با بازارهای NFT تماس بگیرد تا از آنها درخواست کند آثار سرقت شده خود را حذف کنند. 

برخی از بازارهای NFT با ایجاد “تیم های حذف” برای پاسخ به شکایات هنرمندان به موارد سرقت ادبی پاسخ داده اند. بازار NFT OpenSea قوانینی علیه سرقت ادبی و جعل عمیق (که آنها را به عنوان تصاویر صمیمی غیر توافقی می نامد) دارد. برخی از هنرمندان از تلاش‌های فعلی OpenSea برای مقابله با سرقت ادبی انتقاد کرده‌اند و می‌گویند که آنها در پاسخ به درخواست‌های حذف کند هستند و در معرض کلاهبرداری‌های پشتیبانی از سوی کاربرانی هستند که ادعا می‌کنند نمایندگان این پلتفرم هستند.  برخی دیگر استدلال می کنند که در حال حاضر انگیزه بازار برای بازارهای NFT برای سرکوب سرقت ادبی وجود ندارد. 

بی‌بی‌سی موردی از تجارت داخلی را گزارش کرد که یکی از کارمندان بازار NFT OpenSea، NFT‌های خاصی را قبل از راه‌اندازی خریداری کرد، با اطلاع قبلی که در صفحه اصلی شرکت تبلیغ می‌شوند. تجارت NFT یک بازار غیرقابل تنظیم است که هیچ منبع قانونی برای چنین سوء استفاده هایی ندارد. 

در اعلامیه خود مبنی بر توسعه پشتیبانی NFT برای ویرایشگر گرافیکی فتوشاپ ، ادوبی پیشنهاد ایجاد پایگاه داده سیستم فایل بین سیاره ای را به عنوان ابزاری جایگزین برای ایجاد اصالت آثار دیجیتالی ارائه کرد. 

قیمت پرداخت شده برای NFT های خاص و حجم فروش یک نویسنده خاص ممکن است به دلیل تجارت شستشو ، که به دلیل فقدان مقررات دولتی در مورد NFT ها رایج است، به طور مصنوعی افزایش یابد. 

امنیت

در ژانویه 2022، گزارش شد که برخی از NFT ها برای استخراج آدرس IP کاربران توسط فروشنده استفاده می شود. 

ادعاهای طرح هرمی/پونزی

برخی ساختار بازار NFT را شبیه به طرح هرمی یا پونزی می‌دانند ، جایی که پذیرندگان اولیه به قیمت کسانی که بعداً خرید می‌کنند سود می‌برند.  نظریه‌پرداز مالی، ویلیام جی. برنشتاین ، بازار NFT را با شیدایی لاله‌های قرن هفدهم مقایسه می‌کند ، و می‌گوید که چگونه هر حباب سوداگرانه‌ای به پیشرفت تکنولوژیک برای «هیجان زده شدن» مردم نیاز دارد، که بخشی از این اشتیاق ناشی از پیش‌بینی‌های شدید است. 

در فرهنگ عامه

یک طرح کمدی در قسمت 27 مارس 2021 شنبه شب زنده ، شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشد که NFT‌ ها را از طریق رپ به جانت یلن ، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، با بازی کیت مک‌کینون ، توضیح می‌دهند . 

فیلم تلویزیونی 2021 Paramount+ South Park: Post Covid: The Return of Covid یک نسخه بزرگسال از Butters Stotch را در شخصیت پروفسور آشوب او نشان می دهد که مردم را برای خرید NFT در سال 2061 فریب می دهد. اگرچه فیلم آنها را سرمایه گذاری ضعیفی نشان می دهد، اما او بسیار ماهر شده است. در فروش آنها که در یک آسایشگاه روانی زندانی است. 

پایان … 

منبع : بازار NFT ایران

میلاد کمالی پاسخ انتخاب شده به عنوان بهترین آوریل 6, 2022
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1167 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات