درمان یبوست در خرگوش چیست؟

3

درمان یبوست در خرگوش چیست؟

077fff1f56be94e476cecac0b253caa5894ee2eb 227 - درمان یبوست در خرگوش چیست؟

خرگوش ها به دلیل رژیم غذایی غنی از فیبر، مدفوع زیادی دارند. زمانی که خرگوش به مدت طولانی مدفوع نکند، یعنی دچار یبوست شده است. یبوست در خرگوش که نشان دهنده انسداد روده است نباید بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد. شما می توانید برای اجابت مزاج خرگوش، غذایش را از کلبه بیرون ببرید تا با حرکت به سمت غذا به ورزش و تحرک بیشتر حیوان خانگی خودتان تشویق شوید. یک قاشق چایخوری روغن زیتون می تواند باعث اجابت مزاج شود. اگر این کار جواب نداد، دامپزشک می تواند به خرگوش شما ملین یا تنقیه (فرو کردن آب یا هر مایه دیگر برای پاکسازی روده) بدهد.

آیا خرگوش ها دچار یبوست می شوند؟

یبوست در خرگوش ها اگر باعث مرگ نشود خرگوش را در معرض خطر انسداد روده قرار می دهد. علایم یبوست در خرگوش، عبارتند از:

  • مدفوع کوچک در خانه حیوان خانگی
  • امتناء از خوردن غذا: هنگام یبوست خرگوش نمی تواند غذای جامد بیشتری در معده خود جا دهد زیرا روده های آن مسدود شده است.
  • تورم معده: انسداد دستگاه گوارش به این معنی است که غذا روی هم انباشته می شود به همین خاطر وقتی به شکم خرگوش خود نگاه می کنید، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
  • درد داشتن: یبوست برای خرگوش ها دردناک بوده، بطوریکه نمی تواند ناراحتی خودش را پنهان کند. خرگوش درد خود را با ساییدن دندان هایش بروز می دهد.
  • خوردن یونجه به اندازه کافی: یونجه مملو از فیبر است. اگر حیوان خانگی یونجه را به نفع غذای جامد دیگر کنار بگذارد، خرگوش شما دچار یبوست می شود.
  • بلعیدن خز به مقدار زیاد: در طول فصل ریزش خز، خرگوش شما خز بیشتری را از دست می دهد. اگر خرگوش خز بخورد، می تواند باعث انسداد داخلی شود.

هر چند وقت یکبار خرگوش ها باید مدفوع کنند؟

به طور متوسط یک خرگوش سالم می تواند تا 300 مدفوع در روز تولید کند ولی اگر مدفوع خرگوش شما کمتر است نگران نباشید. زیرا خرگوش ها حیوانات تمیزی هستند و در یک قسمت خصوصی و دیده نشده از کلبه خود عمل دفع را انجام می دهند. از طرفی خرگوش ها مدفوع خود را می خورند. مدفوع خرگوش ها به عنوان سکوتروپ (گونه ای از پشکل ها)  شناخته می شوند که منبع پروتئین و ویتامین D برای خرگوش ها بوده و خرگوش ها از آنها برای به دست آوردن مواد مغذی استفاده می کنند.

نشانه های سالم بودن مدفوع خرگوش

مدفوع خرگوش شبیه یک گلوله گرد و کوچک و به اندازه نخود یخ زده است.  مدفوع باید به رنگ قهوه ای روشن باشد. مدفوع تیره نشان دهنده دفع پروتئین است. برای رفع این مشکل کاهش گلوله غذایی و افزایش مقدار یونجه را برای خرگوش در نظر بگیرید. مدفوع تازه خرگوش، باید محکم و سفت باشد. اگر آن را بین انگشتان خود بچرخانید، مدفوع باید به راحتی تبدیل به پودر شود.

اگر گلوله های مدفوع حیوان خانگی بهم متصل باشد، نشان می دهد که خرگوش شما هضم کندی داشته و باید از پروبیوتیک خرگوش استفاده کنید.

اگر مدفوع حیوان خانگی شما حاوی مقداری مو است، نگران نباشید. این فقط بدان معنی است که خرگوش با خیال راحت هر گونه خز بلعیده را، تجزیه می کند و جای نگرانی نیست.

خرگوش بدون دفع مدفوع چقدر می تواند زنده بماند؟

اگر خرگوش شما همراه با مصرف یونجه، عمل دفع را انجام می دهد، تعجب نکنید. خرگوش ها دوست دارند هنگام مدفوع چیزی برای جویدن داشته باشند. این بدان معناست که هر دوره غذا خوردن بدون دفع یک هشدار است. اگر ۲۴ ساعت است که مدفوع نکرده است، از دامپزشک مشورت بگیرید.

اگر خرگوش بدون غذا خوردن چاق می شود نشان دهنده ایستایی گوارشی یا به اصطلاح قاتل خاموش است. خرگوش ها دوست دارند در مکان های نرم مدفوع کنند به همین خاطر روزانه زباله ها و سینی غذای خرگوش را از نظر وجود مدفوع بررسی کنید تا از عمل دفع مطمئن شوید.

نحوه رفع و درمان یبوست خرگوش

اگر معتقدید که یبوست خرگوش شما موقتی است، دو راه دارید.

  1. به خرگوش خود یک دوز کوچک ملین بدهید.
  2. خرگوش خود را از نظر جسمی تحریک کنید تا بتواند مدفوع خود را دفع کند.

هر کدام از این تکنیک ها بسته به شدت یبوست خرگوش، موثر خواهند بود.

ملین مناسب برای خرگوش چیست؟

اگر به ملین خرگوش دسترسی ندارید می توانید از روش طبیعی یعنی روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون مملو از چربی بوده و به حرکت اجابت مزاج به هنگام یبوست کمک می کند. روغن زیتون با دوزهای کوچک می تواند خرگوش شما را به دفع غذا تشویق کند، اما اگر در عرض چند ساعت نتیجه ای دریافت نکردید، از تغذیه مکرر روغن توسط حیوان خانگی جلوگیری کنید چون باعث اسهال خرگوش می شود.

چگونه می توان یک خرگوش را به دفع مدفوع تشویق کرد؟

یک دوره موانع خرگوش بسازید و خرگوش خود را تشویق به دویدن کنید. این باعث می شود دستگاه گوارش حیوان خانگی شما دوباره تحریک شود. حتی اگر بلافاصله پس از بازگشت به کلبه خود مدفوع نکند، خرگوش شما تشنه خواهد بود. این بدان معناست که حیوان خانگی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. این کار مدفوع سخت را نرم می کند.

گلوله ها و سایر غذاهای جامد را نیز بردارید. خرگوش احتمالاً میان وعده بعد از ورزش می خواهد که یونجه میان وعده ایده آل برای او خواهد بود. یک پنبه را با آب گرم خیس کنید و روی اندام تناسلی خرگوش خود بمالید. شما از احساس لیسیدن تقلید می کنید. این روش مانند لیسیدن یک خرگوش نوزاد توسط مادرش جهت تشویق برای مدفوع کردن می باشد.

کدام غذا باعث یبوست خرگوش می شوند؟

به رژیم غذایی خرگوش اهمیت بدهید. ۸۰درصد از کالری دریافتی توسط حیوان خانگی باید از طریق یونجه باشد. به طور معمول، خرگوشی که مقدار زیادی یونجه می خورد و به طور منظم آب می نوشد، به نظر سالم است. از مصرف یونجه در حیوانات خانگی بالغ خودداری کنید. همچنین باید مراقب باشید که خرگوش شما چقدر غذای خشک می خورد. سبزیجات سبز و برگدار برای خرگوش ضروری هستند.

هرگز به خرگوش خود غذاهای حاوی نشاسته بالا ندهید. نان یا سیب زمینی تقریباً باعث یبوست فوری می شود. مصرف بیش از حد این غذاها، می توانند یک خرگوش سالم را یک شبه بکشند.

با فرا رسیدن فصل بهار، خرگوش ها اکثریت خزهای خود را از دست می دهند که امری طبیعی است. با این حال، حیوان خانگی شما سعی می کند با بلعیدن خز، خودش را خنک کند. این امر می تواند منجر به بلعیدن مقدار زیادی مو شود که به طور بالقوه باعث یبوست می شود. در این مواقع میزان نظافت خرگوش خود را افزایش دهید و مرتباً کلبه آن را تمیز کنید.

کدام بیماری باعث یبوست خرگوش می شود؟

همان طور که پیش تر گفته شد انسداد روده یعنی غذا خوردن خرگوش و مدفوع نکردن، اصلی ترین دلیل یبوست بوده و خرگوش ها را بیش از ۴۸ ساعت زنده نمی گزارد. می توان از طریق ماساژ، مسهل ها و در صورت لزوم با تنقیه، خرگوش ها را درمان کرد.

یکی دیگر از دلایل رایج یبوست در خرگوش ها، استرس است. خرگوش ها دارای دستگاه گوارش بسیار ظریفی هستند. اگر حیوان خانگی شما از نظر احساسی ناراحت است، این امر در مدفوع حیوان منعکس می شود.

برخی از منابع استرس در خرگوش ها، عبارتند از:

  • جابجا کردن بیش از حد خرگوش در طول روز
  • تجربیات جدید: خرگوش ها مکان ها و افراد آشنا را دوست ندارند. ماشین سواری یا بردن نزد دامپزشک می تواند وحشتناک باشد. سعی کنید خرگوش خود را به تدریج با تجربیات جدید آشنا کنید.
  • تنها بودن برای مدت طولانی: خرگوش ها حیوانات اجتماعی هستند. حیوان خانگی از تنها بودن بیزار است. بهترین راه حل اضافه کردن خرگوش دوم می باشد.
  • کسالت: خرگوش ها باید دائماً سرگرم شوند. اگر خرگوش شما فاقد تحریک ذهنی باشد، دچار پریشانی می شود. اگر نمی توانید برای او همبازی پیدا کنید، کلبه حیوان خانگی را با اسباب بازی پر کنید .
  • گرفتار شدن در یک کلبه کوچک: خرگوش ها انرژی زیادی دارند به همین خاطر فضای کوچک و زندگی نامناسب باعث ایجاد استرس در آنها می شود.
  • تغییرات ناگهانی دما یا محیط
  • صداهای بلند: خرگوش ها شنوایی عالی دارند اما صداهای بلند می تواند اذیت کننده باشد و یک خرگوش را وحشت زده کند.
  • غافل گیری و عدم برنامه مشخص: خرگوشها دوست دارند بدانند در هر زمان انتظار چه چیزی را دارند. حیوان خانگی شما از شگفتی ها لذت نمی برد.

خرگوش من غذا می خورد اما دفع نمی کند؟

اگر حیوان خانگی شما غذا می خورد اما دفع نمی کند، استرس اولین دلیل آن است.

به رفتارهای خرگوش خود توجه کنید اگر رفتارهایش طبیعی است، احتمالاً دچار یبوست موقتی شده است.

در شرایط زیر احتمالا اتفاقی افتاده که حیوان خانگی شما را ناراحت کرده است:

  • خرگوش شما با اشتهای معمول و سالم، غذا نمی خورد.
  • خرگوش به طور عادی نمی دود و ورزش نمی کند.
  • خرگوش از حضور شما استقبال نمی کند و برای نوازش و نظافت به شما نزدیک نمی شود.

ممکن است یک حیوان وحشی، حیوان خانگی شما را بترساند. شاید یک ماشین او را وحشت زده کرده است یا مدت زمان طولانی نزد حیوان خانگیتان نرفته باشید. همه اینها می تواند باعث یبوست موقتی شود. یبوست موقتی نباید زیاد طول بکشد. اگر نگران هستید، از مسهل استفاده کنید، مواد غذایی خشک مانند گلوله را نیز موقتا حذف کنید و یا مقدار زیادی یونجه و آب به خرگوش خود بدهید.

خرگوش من ادرار می کند اما مدفوع ندارد؟

در این شرایط ابتدا مطمئن شوید که حیوان خانگی در جای دیگری عمل دفع را انجام نمی دهد زیرا ممکن است جایی در خانه پیدا کرده باشد که فکر کرده است که محل دفع مناسبی بوده و عمل دفع را همان جا انجام داده است.

شایع ترین دلیل یبوست، استرس است. اما خرگوش ممکن است به دلایل دیگری یبوست داشته باشد. نوشیدن مداوم و ادرار به این معنی است که حیوان برای دفع مدفوع مشکل دارد. اگر می توانید در خانه به خرگوش خود برای رفع یبوست کمک کرده در غیر این صورت به دامپزشک مراجعه کنید.

https://animal.irpsc.com

abbaskhlkhaly سوال پاسخ داده شده آگوست 21, 2022
گذاشتن نظر
1

نادیده گرفتن یبوست خرگوش کار درستی نیست، زیرا ممکن است خرگوش شما علائم نگران‌کننده‌ای نشان ندهد، ولی بازخورد بدی در بدن خودش داشته باشد.

به همین دلیل است که توجه داشتن به خرگوش مهم است؛ مطمئن شوید که او بدون مشکل مدفوع می‌کند.

اگرچه یبوست به طور کلی یک اختلال جزئی در نظر گرفته می‌شود، اما حقیقت این است که در خرگوش‌ها اغلب می‌تواند کشنده باشد.

abbaskhlkhaly سوال پاسخ داده شده آگوست 21, 2022
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1894 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات