حماسه های معروف جهان کدامند ؟

1

حماسه های معروف جهان کدامند ؟

ناشناس سوال پاسخ داده شده آگوست 17, 2023
گذاشتن نظر
1

حماسه های معروف جهان کدامند ؟

در ادبیات سنسکریت :

  1. مهابهاراتا : سروده صد ها شاعر بی نام و نشان در زمینه های مختلف از 200 قبل از میلاد تا 200 بعد از میلاد به وسیله وباسا تدوین گردیده است .
  2. رامایانا در قرن سوم قبل از میلاد توسط والمبکی در چهل و هشت هزار بیت سروده شده است .

ادبیات یونانی :

  1. ایلیادواودیسه :از هومر . الف ) در 24 سال فصل ، شرح هفته های آخر جنگ های ده ساله یونان و تروا است . ب) اودیسه : 24 سرود دارد.
  2. ادبیات رومی : آنه ائید : سروده ویرژیل
  3. ادبیات عرب : الحماسه ، اسم دو کتاب از دو شاعر بزرگ عرب : ابوتمام و بحتری . ابوتمام : کتابی است در 10 باب که فقط عنوان باب اول آن حماسه است و باب های دیگر در مراثی و هجا و نسیب و … است و در هر باب فصاید و قطعاتی از شاعران جاهلی و اسلامی برگزیده شده است. بحتری : اشعاری قریب به پانصد شاعر انتخاب شده است.
  4. ادبیات فارسی : شاهنامه : اثر طبع حکیم فردوسی طوسی است که در سال 370 هجری قمری به نظم در آمد . در شاهنامه سه بخش : اساطیری ، پهلوانی و تاریخی قابل توجه است. اساطیری : از زمان کیومرث تا فریدون ، پهلوانی : از کاوه تا قتل رستم ، تاریخی : از اواخر عهد کیانی تا شکست ایرانیان از اعراب. منبع اصلی شاهنامه مع الواسطه ، خدای نامه اس که در عصر ساسانیان تدوین شده بود.

ادبیات اروپایی :

  1. فرانسه : سرود رولان : در اواخر قرن یازدهم میلادی : رولان از اقران شارلمانی پادشاه فرانسه است و در جنگ کشته شد.
  2. انگلیسی : قدیمی ترین حماسه انگلیسی : بیوولف : در قرن هشتم میلادی و بهشت گمشده : جان میلتون : شاعر نابینای انگلیسی : در 12 باب : قهرمان حماسه : آدم
  3. آلمان : سرود نیبلونگ : از شاعری نا معلوم در قرن 12 میلادی ، قهرمان این حماسه : زیگفرید روئین تن است.
  4. ایتالیا : رهایی اورشلیم – کمدی الهی : دانته ، در اثر معروف کمدی الهی ، سه بخش عمده است : الف) داستان دوزخ ، ب) داستان اعراف ، ج) داستان بهشت
کیانا ابراهیمی سوال پاسخ داده شده سپتامبر 24, 2020
گذاشتن نظر
1

20 بزرگترین شعر حماسی تمام دوران تبلیغات طراحی نقشه های سفارشی و با کیفیت بالا. امروز مال خود را بگیرید، عده کمی بهتر از حماسه سرایان بزرگ دوران باستان و مدرن، ظهور و سقوط پرفراز و نشیب تمدن ها را بیان کرده اند. […] کمتر کسی است که بهتر از حماسه سرایان بزرگ دوران باستان و جدید، ظهور و سقوط پرفراز و نشیب تمدن ها را بیان کرده باشد. با ترکیب زبان بلند با جنگ، خیانت، عاشقانه، ماجراجویی، و تامل فراوان، این بیست اثر طولانی، جوهره کل مردم را در آثار منفرد (هر چند غول‌پیکر)، از روایت‌های نیمه تخیلی از جنگ گرفته تا تمسخرهای طنزآمیز به تصویر کشیده است. قهرمانی نادرست شعر حماسی – یا شعر قهرمانانه، همانطور که برخی از شاعران قرون وسطی آن را نامیده اند – از فرمول آزمایش شده خاصی برای به تصویر کشیدن چنین بازنمایی های بزرگ قهرمانان و پیروان آنها پیروی می کند. در اینجا چند الگوی تکراری وجود دارد که باید هنگام در نظر گرفتن این متون در نظر داشته باشید:

  • فراخوانی یک الهه. این شاعران در همان ابتدا از خدایان خواهش می‌کنند که به آن‌ها قدرتی بدهند که این داستان‌ها را با قدرتی خاص بیان کنند، اگرچه برخی مسلماً وانمود می‌کنند که این کار را انجام می‌دهند تا ادعا کنند از قدرت الهی برخوردارند.
  • بسیاری از اینها  در medias res ، در میانه داستان شروع می شوند و ممکن است بعداً در شعر به گذشته منحرف شوند.
  • سفرهای زیادی به دنیای اموات وجود دارد.
  • صحنه‌های نبرد بزرگی وجود دارد که با تشبیهات گسترده، قیاس‌های جاه‌طلبانه نقطه‌گذاری شده‌اند که تخیل را می‌کشاند، اما برای شکوه ادبی تلاش می‌کند.
  • بسیاری از آنها قدرت ارتش ها را در انحرافات طولانی با سلاح و بازی های جنگی نشان می دهند.

در اینجا فهرستی از 20 تا از بزرگترین اشعار حماسی در سنت آمده است:

1. حماسه گیلگمش (2000 پ.م.)

e26357e54297c4e1e651813e3bb0d595ffcf2c9f 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

 جای تعجب نیست که حتی قدیمی ترین اثر ادبی شناخته شده در جهان شعری حماسی است که در بزرگ ترین مقیاس ها سروده شده است. گیلگمش بر اساس شاه واقعی آشوری، با بسیاری از مضامینی که هومر در شعر حماسی خود به آنها خواهد پرداخت، مواجه می شود: تقسیم انسان/خدا، فناپذیری، اغواگری، میراث. به عنوان یک خدا-پادشاه جوان در شعر، اعمال متکبرانه گیلگمش مردم را آزار می دهد تا اینکه انکیدو، مرد وحشی که توسط یک الهه خلق شده است، قدرت پادشاه را به چالش می کشد. اگرچه حدود 4000 سال پیش نوشته شده است، اما منتقدان استدلال کرده‌اند که این اثر به‌ویژه انسان‌گرایانه است، زیرا آرزوی ماجراجویی و لذت نیمه خدایان بیش از بی‌رحمانه است.

2. اشعار هومر – ایلیاد (800 پ.م.)

ff274501d7d2b8867084771a6c60d34754b08845 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

 جزئیات کمی در مورد اینکه هومر واقعاً چه کسی بوده است شناخته شده است، اما هویت شاعر (یا شاعران) در مقایسه با تأثیری که این دو متن بر تمدن غرب داشته اند، مطمئناً حاشیه ای است. با گرفتن هلن از اسپارت، یونانیان به رهبری آشیل به سمت تروا پیشروی کردند تا دشمن خود را نابود کنند. در حالی که نقشی از جانب خدایان وجود دارد، باز هم این عامل انسانی است که بسیار مهمتر است، زیرا جنگ سرنوشت ساز رهبر با هکتور، هم جشن قهرمانی نظامی و هم یک سرود غم انگیز برای شکست های نبرد است. بسیاری از عبارات رایج منشأ خود را در این شعر دارند، از جمله “پاشنه آشیل” آسیب پذیر قهرمان، و همچنین نماد معروف فریب، “اسب تروا”، ظرفی که برای آوردن سربازان به سنگر تروا استفاده می شود.

3. اشعار هومر – ادیسه (800 پ.م.)

از سوی دیگر، ادیسه، جنگجوی اودیسه را دنبال می کند که او سعی می کند راه خود را از تروی در سراسر دریای پلوپونز به خانه بیابد. او نه تنها باید از بدخواهی خدایان و اغوای کالیپسو جلوگیری کند، بلکه باید قبل از اینکه خواستگاران همسرش را مجبور به ازدواج کنند، به خانه بازگردد. بسیاری از ابزارهای روایی و شعری به کار رفته در شعر به عنوان مبنای آثار بی‌شماری پس از آن، بر آنچه که ما اکنون ادبیات غربی می‌دانیم تأثیر گذاشته‌اند.

4. مهابهاراتا (350 قبل از میلاد)

حماسه بزرگ هند یکی از طولانی‌ترین آثار ادبی تمام دوران است، اما طول طاقت‌فرسا آن مانع از آن نشده است که متن ادبی محوری در شکل‌گیری هویت هندو باشد. این شعر 220000 بیتی که توسط حکیم ویاسا روایت می‌شود، تجسم انسانی خدای ویشنو را دنبال می‌کند که دو سلسله برای برتری در شهر اسطوره‌ای فیل‌ها مبارزه می‌کنند. این شعر نه تنها حاوی متن اصلی هندوی دیگری به نام باگاواد گیتا است ، بلکه دیدگاه پانورامیک آن از همه چیز، از معنویت گرفته تا اخلاق، برای هزاران سال بر جامعه هند تأثیر گذاشته است.

5. Virgil – The Aeneid The Aeneid (19 پ.م.)

c31bbe3709cc17464e4cb662ce49066ed0179c34 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

Aeneid که در اوج سلطنت امپراطور آگوستوس نوشته شد، به زودی تبدیل به حماسه بزرگ رومی شد، داستان خلقت آنچه در آن زمان قدرتمندترین امپراتوری جهان بود. از جایی که ایلیاد به پایان می رسد، شعر سفر آئنیاس از تروا به کارتاژ را توصیف می کند، جایی که او رابطه کوتاهی با ملکه دیدو دارد. پس از اینکه او را رها کرد، برای دفع دشمنان به ایتالیا سفر کرد و رم را پیدا کرد. اگرچه او به اندازه دیدو پرشور نیست (او در بدبختی دلخراش خودکشی می کند)، نگرش رواقی او نسبت به وظیفه ملی خود نشان دهنده غرور ملی گرایانه ای است که آگوستوس تلاش کرد به مردمش القا کند.

6. اوید – دگردیسی (8 پس از میلاد)

Ovidius Metamorphosis   George Sandy's 1632 edition - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

حماسه اوید به اندازه حماسه هومر و ویرژیل شامل خونریزی و سفر نیست، اما شعر 15 قسمتی او حاوی زبان والای حماسه است. این شعر که با هگزامتر حماسی داکتیلیک (شش هجای بلند که با هجاهای کوتاه تر تکه تکه شده اند) سروده شده است، به همان اندازه که بازگویی آن اسطوره را تایید می کند. در حالی که ویرژیل یک فشار غیرقابل اجتناب به سمت برتری روم موعظه می کرد، پیکربندی مجدد اوید از اسطوره های یونانی و (کمی متفاوت) رومی بر چگونگی تغییر خدایان به انسان تأکید می کند. برخی از انتخاب‌ها شامل داستان پیگمالیون – مجسمه‌سازی که عاشق مجسمه‌اش می‌شود، و همچنین تبدیل فراموش‌نشدنی دافنه به درخت در هنگام فرار از یک خواستگار بدخواه است. این سازمان به دنبال کاهش هوای هیفالوتین در اطراف اسطوره و در عین حال آموزش عموم بود.

7. فردوسی – شاهنامه (قرن یازدهم)

9781847802538 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

وجه اشتراک حماسه بزرگ ایران با گذشتگان حس نوستالژی از گذشته های گمشده است. شاهنامه که به عنوان کتاب شاهان نیز شناخته می شود، به سنت های قدیمی زرتشتیان در کشور نگاه می کند و در عین حال کل تاریخ امپراتوری ایران را از سلطنت اوراسیا تا زوال آن در فتوحات مسلمانان در قرن هفتم به تصویر می کشد. در حالی که این ممکن است بیشتر تاریخی به نظر برسد تا شاعرانه، فردوسی کار را با گنجاندن گزارش‌های روشن از دسیسه‌های سیاسی و خیانت پیش می‌برد.

8. بیوولف (قرن 8 تا 11 میلادی)

55746a1d7115014e8f519ac59a6d321a638fbe71 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

برخی ممکن است Beowulf را به عنوان حماسه ملی بریتانیا بشناسند، اما در واقع به عنوان یک متن ملی در اکثر کشورهای شمال اروپا تجلیل می شود. بئوولف که ظاهراً قوی‌ترین مردی است که تا به حال زندگی کرده است، توسط هروتگار استخدام می‌شود تا از قلمرو خود در برابر یک موجود باتلاقی عجیب به نام گرندل محافظت کند. او نه تنها او را مغلوب می کند، بلکه با مادرش، موجودات دریایی مختلف، اژدهای وحشتناکی که آتش نفس می کشد، روبرو می شود. این شعر در ابتدا به دلیل عناصر خارق‌العاده‌اش مورد تحسین قرار گرفت، اما انتقادات بیشتر پیامدهای فرهنگی مهم‌تر آن را احیا کرد – اینکه پادشاهی‌های اطراف دریای شمال دیگر برای دفع بیگانگان به یکدیگر نمی‌پیوندند، بلکه بیشتر به دلایل کوچک به یکدیگر حمله می‌کنند. .

9. Nibelungenlied (قرن سیزدهم)

این مجموعه تکه تکه چند هزار بیت تنها چندین قرن پس از سرودن دوباره کشف شد، اما مقیاس این شعر آنقدر بزرگ است که به احیای اساطیر توتونی در آلمان کمک کرد. در مورد زوال آهسته اما اجتناب ناپذیر مردم بورگوندی در اقیانوس اطلس شمالی، اکثر شعر به دنبال زیگفرید، شخصیتی شبیه آشیل است که با اژدهاها می جنگد، سرزمین نیبلونگن را فتح می کند و از شنل نامرئی خود برای شکست دادن دشمنان استفاده می کند. ریچارد واگنر، آهنگساز قرن نوزدهم، بعداً از مطالب این شعر برای تولید شاهکار خود چرخه حلقه استفاده کرد، اگرچه ناسیونال سوسیالیست های آلمانی بعداً از آن برای تبلیغ ادعاهای نادرست در مورد “نژاد توتونیک” استفاده کردند.

10. آواز رولان (قرن 11-12)

 همانطور که اروپای غربی از قرون تاریک بیرون آمد، شعر قهرمانانه افسانه های جوانمردانه را با اشعار برجسته ترکیب کرد تا آثار بلندپروازانه زیادی خلق کند که اسطوره شوالیه را در زره درخشان تقویت کرد. Le Chanson de Roland، همانطور که شناخته شده بود، داستان نبردهای قرن هشتم بین مسلمانان فاتح و فرانک های مدافع را در حالی که آنها برای موقعیت در ایبریا و پیرنه با هم رقابت می کنند، روایت می کند. این شعر بسیاری از «فضیلت‌های» شوالیه‌ای را تقویت کرد – شجاعت و شهادت، و البته تا زمانی که ورود دن کیشوت سروانتس نشان‌دهنده کاهش تدریجی محبوبیت این ژانر باشد.

11. حماسه گرتیر قوی (حماسه های ایسلندی) – (قرن 13-14)

حماسه‌های ایسلندی مجموعه‌ای از ده‌ها تاریخ اسطوره‌ای منثور است که در حول و حوش دیاسپورای وایکینگ‌ها در قرون 10-11 متمرکز شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها، حماسه Grettir The Strong است که درباره قانون‌شکن قدرتمندی است که بسیاری از دشمنان را دفع می‌کند، قبل از اینکه خلق و خوی سریع و قدرت طاقت‌فرسا باعث افول کند او شود. این نه تنها نمایشی غنی از مشکلات زندگی نوردیک است، بلکه مانند بئوولف، یک کپسول زمانی است که نشان دهنده تغییر نهایی اروپای شمالی از بت پرستی به مسیحیت است.

12. لودویکو آریوستو – اورلاندو فوریوسو (1532)

اورلاندو روند شعرهای قهرمانانه را که توسط رولاند آغاز شده است با این تفسیر خارق العاده تر از نبردهای بین فرانک ها و ساراسین های مهاجم ادامه می دهد. Furioso یک جنگجوی شجاع است که وظیفه دارد مردم خود را نجات دهد، اما او توسط یک جنون ناشی از اغوای آنجلیکا منحرف می شود. درست مانند Aeneid ویرژیل، اورلاندو فوریوسو وظیفه شجاعانه را در کنار عشق پرشور قرار می دهد، اما عشق را با مقایسه آن با نوعی جنون واژگون کننده هویت نیز رمانتیک می کند. شعر آریوستو اما تشخیص می دهد که احساسات نقطه ضعفی هستند که هیچ شوالیه ای نباید با آن دست و پنجه نرم کند و همیشه قبل از هر چیز به اهمیت وظیفه برمی گردد.

13. دانته – کمدی الهی (1308-1321)

ad16a9bcb93e965bd3cffc766a2a8a13d7c21fb0 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

تی اس الیوت ستایش بی چون و چرای شاهکار دانته کرد و آن را «بالاترین نقطه ای که شعر تا به حال به آن رسیده یا می تواند به آن برسد» نامید. درست همانطور که ویرژیل از جایی شروع کرد که ایلیاد به پایان رسید، دانته ویرژیل را در سفر خود به اعماق گناه در قسمت اول شعر، دوزخ، همراهی می کند. او پس از عبور از هفت لایه جهنم که به طور فزاینده ای گناه آلود است، صعود خود را از طریق The Purgatorio (قسمت 2) تا پارادیزو (بخش 3) آغاز می کند. این شعر که عمیقاً شخصی، اما در حوزه کیهان‌شناسی بود، به ترویج زبان بومی ایتالیایی در زمانی که کلیسای لاتین بر کشورش حکمرانی می‌کرد، کمک کرد. اکنون به عنوان بزرگ‌ترین اثر شعر قرون وسطی تلقی می‌شود که عمیقاً اندیشه معاصر اروپایی را با گنجینه‌های دست‌نخورده اندیشه کلاسیک پیوند می‌دهد.

14. لوئیس دو کامونز – لوسیادها (1572)

قبل از اینکه فیلم‌های جنگی بتوانند از تهوع پرچم‌دار برای تبلیغ قدرت پایدار ملت‌ها استفاده کنند، شعر حماسی ابزار مفیدی برای امپراتوری‌هایی بود که سعی می‌کردند نامی برای خود دست و پا کنند. لوسیادها که داستان کاشف مشهور واسکو دوگاما را روایت می کند، حماسه بزرگ پرتغالی است که در اوج امپریالیسم بین قاره ای آنها نوشته شده است. با این حال، شاهکار کامونز فراتر از ماجراجویی‌ها، جنگ‌ها و عاشقانه‌ها می‌رود تا به خستگی خاصی در ذهنیت فاتح ملت‌های اروپایی اشاره می‌کند، و به شکلی عالی، ضرب‌المثلی سعودی را که کاشفان مدام از آن رنج می‌بردند، توصیف می‌کند .

15. ادموند اسپنسر – ملکه پری (1590)

اسپنسر با استفاده از بسیاری از منابع قبلی در این فهرست، حماسه خود را از آثار ویرژیل، آریوستو و همچنین فلسفه ارسطو و سیسرو الگوبرداری کرد. درباره شوالیه ای که به دنبال دست اونا باکره و راستگو است، اسپنسر سعی می کند ملکه الیزابت را به معروف ترین اجداد بریتانیایی، شاه آرتور، متصل کند. در آن زمان تاج و تخت با استقبال خوبی از این شعر مواجه شد، اما شکل شعر منحصر به فرد شاعر چنان در ابهام فرو رفته است که تعداد کمی – از جمله خود اسپنسر – پاسخ روشنی به بخش های رمزآلودتر آن داده اند.

16. جان میلتون – بهشت ​​گمشده (1667)

میلتون که در محاوره به عنوان حماسه بزرگ پروتستان شناخته می شود، داستان سقوط لوسیفر (شیطان) در بهشت ​​و سقوط آدم و حوا در باغ عدن را بازگو می کند. شروع نابینایی او را از توجیه “راههای خدا برای انسان” در این اثر باز نداشت، و شیطان را به عنوان شخصیتی بسیار پیچیده در میانه جنگ وحشیانه با خدا در آسمانها به تصویر می کشید. با این حال، میلتون با موفقیت بسیاری از دستگاه‌های حماسی را که برای اولین بار توسط هومر معرفی شد، به کار می‌گیرد، از جمله فراخوانی موز، تعداد زیادی تشبیه و مجموعه‌ای از توصیف‌های بازی‌های جنگی بهشتی.

 17. الکساندر پوپ – تجاوز به قفل (1714)

تجاوز به قفل شاید یکی از خنده دارترین طنزهای شاعرانه در ادبیات انگلیسی باشد. با این حال پوپ از بسیاری از ابزارهای فوق الذکر شعر حماسی برای برافروختن غوغای بیهوده ناشی از نزاع واقعی بین دو خانواده لندنی در این داستان درباره یک تار مو استفاده می کند. با توجه به گستردگی فهرست‌نویسی او، توصیف‌های عجیب و غریب از بازی با ورق، و همچنین سفر مضحک به «غار طحال» (دنیای اموات خودش)، دشوار است استدلال کنیم که به «جدی‌تر» تعلق ندارد. ” در این لیست کار می کند.  

18. Epic of Manas (منتشر شده در 1792 – تاریخ واقعی نامشخص)

fb37723dfab469029d7ca75ab877ec491e5fdd22 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

کشور کوچک آسیای میانه قرقیزستان ممکن است در صحنه بین المللی به دلیل ادبیات خود شناخته شده نباشد، اما عظمت این شعر حماسی خیره کننده است. این اثر که یکی از طولانی‌ترین آثار شعری جهان به حساب می‌آید، داستان قهرمان ماناس را روایت می‌کند که نوعی چهره‌پردازی برای قرقیزهای متخاصم دیروز بود. ماناس که توسط شاعران سنتی مناشی خوانده می‌شود، نمادی فرهنگی است که نام خود را به بسیاری از مهم‌ترین مؤسسات کشور وام داده است .

19. لرد بایرون – دون خوان (1819)

حماسه ساختگی پوپ تنها اثری نبود که به هجو قد بلند شعر قهرمانانه پرداخت. بایرون که همیشه ذوق ارائه‌های پر زرق و برق داشت، از عناصر شعر حماسی برای بازگویی داستان زن بدنام با یک معکوس خاص استفاده می‌کند. برای اولین بار توسط منتقدان به عنوان لکه دار مورد تمسخر قرار گرفت، افکار عمومی به زودی تغییر کرد وقتی خوانندگان متوجه شدند که شعر 16000 بیتی شامل استفاده استادانه از امضای بایرون اوتاوا ریما است .

20. ازرا پاوند – The Cantos (1915-1962)  Cantos

0f804200bb8775e709af703ae1903d5cc82ec42c 3 - حماسه های معروف جهان کدامند ؟

پاوند شاید تفرقه انگیزترین اثر قرن بیستم باشد. که توسط برخی به عنوان یک شاهکار و توسط برخی دیگر کاملاً ناسازگار شناخته شد، کمکی نکرد که موفقیت اولیه آنها با دیدگاه های سیاسی او برخورد کرد، که در طی جنگ جهانی دوم در رادیو ایتالیا به اوج رسید. با این وجود، پاوند تلاش می‌کند تا ده‌ها اثر کلاسیک را با دوران مدرن مرتبط کند، از جمله-اما نه محدود- به ادیسه، آئنید، اشعار سافیک و حتی نوشته‌های کنفوسیوس. دایره المعارفی اما پراکنده، می توانید ببینید که چرا بقای آنها تا حد زیادی با مطالعه علمی و نه تایید عمومی حفظ شده است.

منبع انگلیسی محتوا : qwiklit

حسین قدیری پاسخ ویرایش شده نوامبر 15, 2021
گذاشتن نظر
1
ایمان قلی زاده (anonymous) 0 نظر

حماسه ی ماناس با پانصد هزار بیت واقعا یکی از شاهکارهای جهان هست ششصد قهرمان داره و اگه بخان از روش سریال بسازن باید سه برابر سریال گیم آف ترونز شخصیت و قسمت های مختلف بسازن

همه نوع شخصیت توش هست و خیلی اساطیرش خاص و باحاله

حسین قدیری تغییر وضعیت برای انتشار آگوست 17, 2023
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها6220 times
  • پاسخ ها3 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات