حسابداری شرکت های تولیدی چگونه است ؟

4

شرح حسابداری شرکت های تولیدی چگونه است ؟

Bahar.simiari سوال پاسخ داده شده آوریل 8, 2020
گذاشتن نظر
2

شرکت هایی را که مواد اولیه و کالاهایی را خریداری و آنها را تغییر شکل می دهند و یا به کالای دیگری تبدیل می کنند و به فروش می رسانند، شرکت های تولیدی می گویند. شرکت های تولیدی با استفاده از عوامل تولید به ساخت کالا می پردازند.
این نوع حسابداری از اهمیت خاصی برای مدیران ارشد شرکت های تولیدی برخوردار است چرا که بواسطه نتایجی که از آن بدست می اید مدیران می توانند نسبت به امور مالی برنامه ریزی کرده و کلیه فعالیت های شرکت را نظارت و کنترل کنند . با استفاده از این نوع حسابداری ، بهای تمام شده یک کالا محاسبه میشود و از این طریق می توان بر روی قیمت مواد اولیه ، دستمزد ها و سایر هزینه ها نظارت داشت و آنها را به حد قابل قبول و سود دهی رساند برای همین اگر بهای تمام شده کالا درست محاسبه نشود سایر فعالیت ها هم به اشتباه پیشرمی رود و سازمان را باخطرهای بزرگ مالی مواجه خواهد کرد.
اولین مبحث اصلی که در مورد حسابداری تولیدی باید به آن اشاره کرد دارایی های یک شرکت تولیدی است. مبحث بعدی هزینه های شرکت است. در حالت کلی به کلیه حقوق مالی که در اختیار شرکت قرار دارد دارایی های شرکت گفته می‌شود. دارایی اقسام گوناگونی دارند از جمله:
وجوه نقد: شامل پول نقد در صندوق، وجه نقد در بانک.
مطالبات (بدهکاران): شامل بدهکاران به شرکت، اسناد دریافتنی.
موجودی های جنسی و کالا و مواد اولیه و ملزومات.
اموال و اثاثیه و ساختمان
انواع هزینه از نظر ارتباط با فعالیت شرکت تولیدی
1.هزینه های تولیدی
هزینه هایی که مستقیماً به بخش تولید مربوط است و مجموعاً بهای تمام شده تولید کالا را تشکیل می‌دهند: برق مصرفی بخش تولید، دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و غیرمستقیم، هزینه حمل خرید مواد اولیه و …
2.هزینه های غیر تولیدی
هزینه هایی که برای استمرار فعالیت شرکت تولیدی لازم است مثل هزینه های عمومی و اداری، هزینه های توزیع و فروش، هزینه تعمیرات، استهلاک
درآمد شرکت تولیدی در حسابداری تولیدی
درآمدها نیز همچون هزینه‌ها به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شوند:
1. درآمدهای عملیاتی (اصلی)
2. درآمدهای غیر عملیاتی (فرعی)
درآمد حاصل از فروش کالای تولیدی شرکت جزو درآمد عملیاتی و اصلی شرکت است، زیرا هدف تاسیس شرکت کسب سود از طریق فروش این کالاها است. ولی درآمدهایی که از فروش ضایعات و درآمدهای اتفاقی (مانند سودهای بانکی، جوایز و …) حاصل می‌شود جزو درآمدهای غیر عملیاتی است.
سیستم حسابداری صنعتی باید به نحوی باشد تا اهداف زیر را برای شرکت تولیدی محقق سازد
• برای برنامه ریزی های مالی و غیر مالی راهگشا باشد و بتواند به عنوان یک سند مورد استناد و تصمیم گیری قرار بگیرد.
• هزینه موجودی ها را تعیین و اعلام نماید . یعنی باید بتواند کلیه هزینه های جاری و غیر جاری را شناسایی کرده و برای انها گزارش تهیه کند .
• بهای تمام شده کالای تولید شده را تعیین نماید. با تعیین بهای تمام شده، قیمت فروش و سرمایه گذاری های بعدی و میزان سود زیان تعیین شده و قابل تصمصم گیری میشود .
• بر اساس هزینه هایی که افراد و ماشین آلات و تجهیزات برای سازمان دارند کارایی انها را تعیین کند و اصلا مشخص نماید این موارد برای سازمان به صرفه هستند یا خیر و در صورت زیان بار بودن تعدیل ، ترمیم ، جایگزین و یا مشمول تغییر گردند .
• گاهی سایر قسمتها نیازمند یکسری اطلاعات برای تصمیم گیری میشوند این اطلاعات اگر در حیطه عمل حسابداری صنعتی باشد باید تهیه و در اختیار آنها قرار بگیرد.

نحوه محاسبات این امور از حوصله این بحث خارج بوده و در مباحث بعدی حتما بیان خواهد شد.

حسین قدیری ارسال نظر جدید آوریل 13, 2020

پاسخ فوق العاده ای دادید .

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها2057 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات