بررسي اثر تراكم و تاریخ كاشت گياه مادری بر جوانهزني و بنيه بذر سویا چگونه است ؟

0

ca2ab9eedbc7177b80261c89c21d77a7bc2c2b71 14 - بررسي اثر تراكم و تاریخ كاشت گياه مادری بر جوانهزني و بنيه بذر سویا چگونه است ؟بررسي اثر تراكم و تاریخ كاشت گياه مادری بر جوانهزني و بنيه بذر سویا چگونه است ؟

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 19, 2020
گذاشتن نظر
1

بررسی اثر تراکم و تاریخ کاشت گیاه مادری بر جوانهزنی و بنیه بذر سویا چگونه است ؟

به منظور بررسی اثر دماي بالا از طریق تاریخ کاشت و تراکم بوته بر کیفیت بذر سویا، آزمایشی به صورت طرح خردشده عاملی (اسپلیت فاکتوریل) بر مبناي طررح پایره بلروک هراي کامرل انجام شد. عوامل مورد بررسی تراریخ کاشرت (شرامل 1331-32 تصادفی با سه تکرار در مرکز تحقیقات کشاورزي مغان و مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کرج در سال زراعی L هزار بوته در هکتار و دو رقم ویلیامز و 533 و 433 ،333 تیر)، سه سطح تراکم کاشت 15 خرداد و 15 اردیبهشت، 15سه سطح بودند. نتایج آزمون جوانه 17 زنری اسرتاندارد نشران داد کره تیر به دست آمد همچنین، مشخص شد که در منطقره 15%)در تاریخ کاشت 31/2 خرداد و در منطقه کرج (15%) در تاریخ کاشت 32/1 بیشترین درصد گیاهچه هاي عادي در منطقه مغان ( L مغان رقم و در منطقه کرج رقم ویلیامز بیشترین درصد گیاهچه 17 هاي عادي را داشتند. نتایج آزمون پیري تسریع شده نشان داد که درصد گیاهچه هاي عادي پس از آزمون پیرري تسرریع شده در منطقه کرج بیشتر بود و این حکایت از بهتر بودن کیفیت بذر تولیدي در منطقه کرج نسبت به مغان دارد. در تراکمهاي کاشت هزار بوته در هکتار بین دو منطقه تفراوت 433 و 333 معنی هزار بوته درصد گیاهچه533 داري وجود نداشت و در هر دو تراکم کاشت، منطقه کرج نسبت به مغان برتري داشت اما در تراکم هراي عرادي پرس از آزمرون پیرري تسرریع شرده در %) تفاوت معنی55%) نسبت به منطقه مغان (11/1منطقه کرج ( تیرمراه در 15 هزار بوته در هکتر ار در تراریخ کاشرت 433) در تراکم 11/15 داري داشت. بیشترین شاخص وزنی بنیه گیاهچه ( منطقه کرج مشاهده شد .

کیفیت بذر سویا تحت شرایط مکرانی و زمرانی بسریار متغیر است و این امر نشان می دهد که شررایط محیطری در طول تولید بذر، ترثثیر بسریار مهمری در کیفیرت برذر دارد. شرایط محیطی می تواند در طول دوره رشد بذر، در طرول دوره خشک شدن (تکامل فیزیولوژیکی یا درو کردن) یرا بعد از پایان درو کردن بذرو در انبار بر کیفیرت دانره ترثثیر .شررایط (Sangkram and Noomhorm, 2002)بگرذارد محیطی تولید بذر که منجر به تغییر اندازه و وزن برذر و یرا شکل ظاهري آن میشود بر نمو و کیفیت بذر تثثیر گرذار (Guleria است .شاید بتوان تاریخ کاشت را et al., 2008) به عنروان مهرم تررین عامرل ترثثیر گرذار برر کیفیرت برذر و عملکرد دانه در نظر گرفت.

منبع : نشریه علوم و فناوری بذر ایران

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 21, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1585 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات