بررسي اثرات جايگاه بذر در طول گل آذين و ارتفاع بوته مادري روي هتروبلاستي بذر خاكشير تلخ چیست ؟

0

1eab17701e396b56379385c7563d4e0f818b4007 14 - بررسي اثرات جايگاه بذر در طول گل آذين و ارتفاع بوته مادري روي هتروبلاستي بذر خاكشير تلخ چیست ؟بررسي اثرات جايگاه بذر در طول گل آذين و ارتفاع بوته مادري روي هتروبلاستي بذر خاكشير تلخ چیست ؟

مصطفی قدیری سوال ویرایش شده دسامبر 23, 2020
گذاشتن نظر
1

بررسی اثرات جایگاه بذر در طول گل آذین و ارتفاع بوته مادری روی هتروبلاستی بذر خاکشیر تلخ چیست ؟

این بررسی در اموزشکده کشاورزی داراب در سال 1381 انجام شده است . در ازمایشگاه و گلخانه مطالعات جوانه زنی شده گیاچه روی بذر هایی که از موقیعیت  های مختلف گل اذین و ارتفاع های مختلف بوته مادری خاکشیر تلخ برداشت شده بودند با استفاده از طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد . تیمار ها عبارت بودند از سه ارتفاع بوته مادری (60 _ 40 ، 80 _ 60 و 80 _ 100 سانتیمتر ) و سه موقیعت بذر در طول گل اذین شامل : 1- بذر های موجود در خورجین های اول تا پنجم گل اذین ) 2- بذرهای موجود در خورجین های ششم تا دهم گل اذین ) 3 – بذر های موجود در بالای گل اذین ( بذر های موجود در خورجین های ششم تا دهم و اول تا پنجم گل اذین بلند ترین طول ساقه چه را تولید می کند  .

یکی از مکانیزم های مهم در بقا ء علف های هر تغییر در درصد جوانه زنی بذر علفهای هرز روی پایه مادری می باشد که به ان هتروبلاستی گفته می شود . تفاوت در رسیدگی بذر های روی پایه مادری باعث تفاوت در جوانه زنی انها خواهد شد که این موضوع یک مزیت اکوژوکی است

عواملی مانند تغییرات طول روز ، دما ، کیفیت و شدت نور ، سن گیاه  مادری ، موقیعت بذر روی گل اذین و ارتفاع پایه مادری در درصد جوانه زنی بذر ها موثر می باشد . پدیده هترومورفیسم نیز در تعداد زیادی از اشکال و رنک های متفائت که هر کدام  از این بذر عل قدرت جوانه زنی متفاوتی دارند که این پدیده به عوامل محیطی و ژنتیکی پایه مادری بر می گردد و به نوبه خود نقش مهمی در بقاء بذر علف های هرز در خاک دارد .

منبع : جهاد کشاورزی 

حسین برخورداری سوال پاسخ داده شده نوامبر 17, 2020
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1683 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات