اصول و نحوه نگهداری لاک پشتها به عنوان حیوان خانگی

1

اصول و نحوه نگهداری لاک پشتها به عنوان حیوان خانگی

2e30cf2287e16b3c4ab8ad1cf62479eaf973409e 227 - اصول و نحوه نگهداری لاک پشتها به عنوان حیوان خانگی

لاک‌پشت‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانید همه‌ آن‌ها را به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید، البته به شرطی که با نحوه مراقبت از آن‌ها آشنایی کافی داشته باشد.

اگر می‌خواهید لاک‌پشت خود را خوشحال نگه دارید باید: -غذا فراهم کنید -مخفی‌گاه فراهم کنید -نور و گرمای مورد نیازش را فراهم کنید. -از او در برابر شکارچی‌ها محافظت کنید.

در این مطلب از پت پزشک به اصول اولیه مراقبت از لاک‌پشت می‌پردازیم. هنگامی‌که تصمیم به نگهداری از لاک‌پشتی می‌گیرید باید در نظر داشته باشید که لاک‌پشت ها موجوداتی خون‌سرد هستند و به‌شدت نسبت به تغییرات دمایی حساس‌اند.

تهیه جا برای لاک‌پشت

بطورکلی دو نوع لاک‌پشت وجود دارد:

لاک‌پشت آبی که ۷۵٪ از زندگی‌اش را زیر آب می‌گذراند و هنگام آفتاب گرفتن و تخم‌گذاری به خشکی می‌آید

لاک‌پشت نیمه آبی که ۵۰ درصد داخل آب است و ۵۰ درصد داخل خشکی.

مواردی که هنگام تهیه جا برای لاک‌پشت باید مدنظر داشته باشید:

  • به آب بدون کلر احتیاج دارید که بسته به نوع لاک‌پشت‌تان باید آن را بکار ببرید. اگر لاک‌پشت آبی دارید ۷۵٪ از محل زندگی‌اش را باید آب تشکیل بدهد و اگر لاک‌پشت نیمه‌آبی دارید این مقدار باید ۵۰٪ باشد.
  • به غیر از آب لازم برای شنا کردن، باید آب خوردن هم فراهم کنید. این آب باید به طور روزانه تعویض شود تا از آلودگی جلوگیری شود.
  • گرما و نور دو مورد مهم هستند و در این خصوص می‌توانید از لامپ‌های UVB و UVA استفاده کنید که عملکردی مانند منبع نور طبیعی دارند. نور UV یا فرابنفش ویتامین دی لاک‌پشت را تامین می‌کند.
  • مخزن نگهداری لاک‌پشت باید از تهویه مناسب جهت ورود هوای تازه برخوردار باشد.
  • دمای آب مورد استفاده برای لاک‌پشت باید حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد و دمای محیط او حدوداً 26.5 درجه سانتی‌گراد باشد. مخزن نگهداری لاک‌پشت باید دارای دماسنج باشد تا همیشه این دماها را تنظیم نگهدارید.
  • محل زندگی باید به دو قسمت بخش شنا کردن و بخش آفتاب گرفتن تقسیم شود. اندازه قسمت آفتاب گرفتن بسته به اندازه لاک‌پشت و تعداد لاک‌پشت‌هایتان باید تعیین شود. مسلماً اگر لاک‌پشت نیمه آبی دارید این قسمت باید بزرگ‌تر باشد.
  • اگر از چند لاک‌پشت در یک آکواریوم نگهداری می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که به ازای هر لاک‌پشت به ۱۰ گالن آب احتیاج است.

تغذیه لاک‌پشت

گونه‌های مختلف لاک‌پشت نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند بنابراین در این‌باره باید با دامپزشک صحبت کنید و یا در مورد گونه لاک‌پشت خود تحقیقات کافی به عمل بیاورید. بعضی لاک‌پشت ها گیاه‌خوار، بعضی گوشت‌خوار و بعضی همه‌چیزخوار هستند. هر نوع لاک‌پشتی که دارید باید توجه کنید که نیازهای تغذیه‌ای او را به‌درستی برطرف کنید.

توصیه‌هایی برای تغذیه لاکپشت

میوه‌ها و سبزیجات: سبزیجات برای پر کردن رژیم غذایی لاک‌پشت ضروری هستند. هنگام انتخاب سبزیجات بیشتر به سراغ گیاهان و سبزیجات گوشتی و برگ دار همچون کلم، هویج، کاهو، کولارد و اسفناج بروید. چغندر، ذرت، نخود فرنگی و کدو هم از جمله سبزیجات مقوی برای لاک‌پشت‌ها بشمار می‌آیند. از بهترین میوه‌ها برای تغذیه لاک‌پشت نیز می‌توان گوجه‌فرنگی، سیب، کیوی، طالبی، توت‌فرنگی، موز و انبه را نام برد. حتی گل‌های مختلف ازجمله قاصدک، شمعدانی و میخک را نیز می‌توانید در اختیار لاک‌پشت‌تان بگذارید. بهتر است که مواد غذایی را در اندازه‌های کوچک و خرد شده در دسترس لاک‌پشت قرار دهید.

پروتئین: پروتئین مورد نیاز لاک‌پشت را می‌توان از طریق تخم‌مرغ، حلزون، جیرجیرک، کرم آرد و کرم خاکی تامین کرد.

غذاهای تجاری: هر از گاهی هم باید غذای تجاری در اختیار لاک‌پشت قرار دهید چراکه این خوراکی‌ها سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین آ هستند.

حفظ بهداشت لاکپشت

رسیدگی به بهداشت لاک‌پشت ضروری و تضمینی برای سلامتی اوست. در این زمینه می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

نکاتی برای رسیدگی به بهداشت لاکپشت:

  • به طور منظم آکواریوم را تمیز کرده و آب آن را عوض کنید تا از آلودگی جلوگیری شود. هنگام تمیزکاری قسمت‌های مختلف محیط زندگی لاک‌پشت را برداشته و تمیز کنید. تمیز کاری را باید با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال انجام دهید. پس از تمیزکاری همه‌چیز را سر جای خود قرار داده و آکواریوم را با آب بدون کلر پر کنید.
  • همواره اطمینان حاصل کنید که سیستم فیلتراسیون خوب کار می‌کند تا از تجمع مدفوع و مواد غذایی جلوگیری شود.
  • همیشه قبل از دست زدن به لاک‌پشت دست‌های خود را بشویید تا از انتقال میکروب جلوگیری شود.

اطمینان از سلامت لاکپشت

باید نیازهای لاک‌پشت خود را-مخصوصاً نیازهای آبی- به‌خوبی برطرف کنید چراکه لاک‌پشت‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های آبی مختلف هستند. دراین‌باره بهتر است که موارد زیر را در نظر داشته باشد:

اندازه مناسب آکواریوم: لاک‌پشت به فضای کافی احتیاج دارد تا آلودگی به حداقل برسد و اندازه این فضا به تعداد و اندازه آنها بستگی دارد. اگر آکواریوم خیلی کوچک باشد، لاک‌پشت فضای کافی در اختیار ندارد و دچار استرس می‌شود. اگر لاک‌پشت دچار استرس شود سیستم ایمنی‌اش ضعیف شده و مستعد ابتلا به عفونت‌های گوناگون می‌شود.

گرمایش مناسب: آکواریوم باید به میزان کافی گرم شود تا دمای بدن لاک‌پشت حفظ شود. در این زمینه می‌توانید از لامپ‌های حرارتی استفاده کنید یا آب آکواریوم را گرم کنید.

تامین نور: تامین نور کافی امری ضروری است چراکه کلسیم موردنیاز استخوان‌ها را فراهم می‌کند. نورUVB باید در اختیار لاک‌پشت‌ها با هر سن‌وسالی قرار بگیرد.

رژیم غذایی مناسب: بر اساس گونه‌ی لاک‌پشت‌تان به آن غذا بدهید. اگر مطمئن نیستید چه غذاهایی مناسب لاک‌پشت‌تان هستند با دامپزشک مشورت کنید. اگر از گونه آبی نگهداری می‌کنید باید بدانید که آن‌ها غذا خوردن در آب را ترجیح می‌دهند اما حواس‌تان باشد که باقی‌مانده‌های غذا را از داخل آکواریوم جمع کنید تا آب آلوده نشود.

تأمین آب با کیفیت: آب آکواریوم همواره باید تازه و عاری از باقی‌مانده‌های غذا باشد. در صورت ساطع شدن بوی نامناسب از آب یا انسداد فیلترها می‌توان متوجه شد که آب آلوده است.

منبع pet pezeshk.com

https://animal.irpsc.com

saeed.zajkani سوال ویرایش شده سپتامبر 24, 2021
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها843 times
  • پاسخ ها0 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات