اصول هرس درخت زیتون را شرح دهید

1

اصول هرس درخت زیتون را شرح دهید

آبیاری درخت زیتون

شرایط نور درخت زیتون 

زمان هرس درخت زیتون

نوع هرس را شرح دهید

arian__kabir سوال پاسخ داده شده آگوست 22, 2022
گذاشتن نظر
0

زیتون از درختان همیشه سبز است، هرس درختان زیتون ، با درختان خزان دار نظیر سیب، گلابی، هلو و … متفاوت است. مفهوم هرس زیتون فراتر از قطع شاخه هاي درختان است زیرا نتایج هرس این دو نوع درخت باهم متفاوت است و دامنه وسيع تري از عمليات تنك كردن يا حذف اندام ها به روش معمول را شامل مي شود .

نوکاریز | هرس درخت زیتون :
هرس يك سري از تدابير تعريف شده است كه باید هنرمندانه در فرم دهي و تشكيل تاج تأثیرگذار باشد و  نمو اندام هاي زايشي و رویشي و رشد فوقاني و تحتاني درخت را تعديل کند به طوري كه با انجام هرس عملكرد و كيفيت ميوه به حداكثر رسانده شود.

هرس درختان زیتون از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوریکه در زیتون وقتی از قیچی باغبانی برای هرس استفاده می شود قسمتی از شاخه و برگ فعال و بارده نیز حذف می شود. اگر به ناچار برای تغذیه کافی تعدادی از شاخه های بارده، حذف تعداد دیگری از شاخه های بارآور نیاز باشد در حقیقت مقداری محصول از بین می رود پس نباید درخت زیتون را به حال خود رها کرد و زمانی طولاتی به آن بی توجه شد تا ناگزیر برای حفظ مقداری محصول مقادیر دیگری را فدا کرد. بنابراین لازمه انجام هرس زیتون داشتن دانش كافي در خصوص مورفولوژي و فيزیولوژي درخت و آگاهي از اثرات متقابل محيط و درخت و همچنين تجربه فني و علمي كافي و ديد اقتصادي است. هرس درختان زیتون پس از كاشت نهال براي شروع تربيت و در سراسر طول عمر درخت براي باردهي مستمر و جوانسازی صورت مي گيرد. درخت زيتون از بدو كاشت نياز به هرس دارد و به هرس كاملا واكنش نشان مي دهد. نتیجه این که هر چه هرس درختان زیتون کمتر و ملایم تر باشد بهتر است، فقط با توجه به اینکه میوه ها روی شاخه های سال قبل تشکیل می شوند هرس ملایم باید طوری طراحی شود که همه ساله تعداد کافی شاخه های جوان سال اول حفظ شود تا در سال بعد این شاخه ها بار آورده و محصول مورد نظر را تأمین کنند. در درختان زيتون ميوه به طور طبيعي روي شاخه هاي سال قبل توليد مي شود، بنابراين براي توليد محصول فراوان لازم است همه ساله روي درخت تعداد كافي شاخه جديد با رشد متوسط توليد شود كه سال بعد ميوه ها روي اين شاخه ها ظاهر شوند. چوب زيتون نرم است و بسته به رقم شاخه هاي داراي ميوه خميده مي شوند، و درخت به آساني از جوانه های خوابيده شاخه توليد مي كند. بدين ترتيب كه روي انحناي شاخه ميوه دهنده (كه در اثر وزن ميوه خم شده اند) شاخه هاي جديد توليد مي شوند .

haras zeytoon1 1 - اصول هرس درخت زیتون را شرح دهید

نوکاریز | اهداف هرس درختان زیتون :

1- ايجاد ساختار متعادل تاج و فرم دهي اصلي

2- كم كردن رشد رويشي و تقويت فاز زايشي

3- ايجاد تنه و شاخه هاي قوي جهت تحمل بار محصول در زمان باردهي و دوران توليد اقتصادي

4- سطح ميوه ده جديد درخت و رسيدن به عملكرد بالا از نظر كمي و كيفي

5- كاهش تناوب باردهي با ايجاد تعادل در باردهي

6- كنترل اندازه درخت جهت سهولت عمليات برداشت، ايجاد سهولت در كنترل آفات و بيماري ها

7- جلوگيري از مسن شدن تاج و حذف شاخه هاي غيربارده و بالا بردن عمر اقتصادي باغ

8- تشكيل مجدد تاج بعد از خسارت ناشي از سرمازدگي يا آفات و بيماري هاي احتمالي

9- جوان سازی درختان مسن و رها شده

10- ايجاد تعادل در قسمت هاي هوايي تاج و ريشه درخت

11- برقراري تعادل غذايي و ايجاد شرايط مناسب توليد ميوه

12- قرينه سازي درخت و توزيع كانوپي (تاج) در اطراف درخت به طور يكسان

arian__kabir سوال پاسخ داده شده آگوست 22, 2022
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1464 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

ایا ایدز گزفتم؟ 0 پاسخ ها | 0 آرا
انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی سه بعدی متا املاک و مستغلات