آیا گربه‌ها می‌توانند از غذای سگ‌ها بخورند؟

0

آیا گربه‌ها می‌توانند از غذای سگ‌ها بخورند؟

این یک سوال متداول است که معمولا در ویزیت های دامپزشکی توسط مراجعه کنندگان پرسیده می‌شود.

پاسخ کوتاه “بله” است.

یک گربه می‌تواند مقدار کمی از غذای سگ‌ها را بخورد بدون اینکه دچار مسمومیت یا اثراتی بلند مدت شود. اما پاسخ مفصل‌تر در برگیرنده اختلافات نژادی بین دوستان گربه سان و سگ سان ما است. با وجود اینکه که یک مشت از غذای سگ به گربه شما آسیب نمی‌رساند، ولی قطعا کمکی هم به بهبود سلامت گربه شما نخواهد کرد. در ادامه اطلاعاتی را در زمینه تغذیه گربه و دلیل اینکه چرا نباید به صورت بلند مدت از غذای سگ‌ها برای گربه‌ها استفاده کرد در اختیار شما خواهیم گذاشت.

آیا گربه‌ها می‌توانند به صورت کاملا ایمن و بی‌ضرر برای بلند مدت از غذای سگ‌ها بخورند؟

خیر.

گربه‌ها نمی‌تواند با رژیم غذای سگ به زندگی خود ادامه دهند و این شرایط می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و حتی مرگ آور شود. بدین جهت که نیازهای تغذیه‌‌ایی این دو گونه با هم متفاوت است در نتیجه فرمولاسیون متفاوتی در تهیه غذای مخصوص این گونه‌ها لحاظ شده است.

نیازهای تغذیه‌ای متفاوت سگ‌ها و گربه‌ها

گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند، این بدان معنی است که آنها نیازمند رژیمی بر پایه پروتئین و چربی حیوانی هستند تا سیستم بدنی آنها بتواند به درستی فعالیت کند. سگ‌ها از طرف دیگر، می‌توان گفت همه چیزخوار هستند. این موجودات رژیم غذایی منعطف‌تری دارند و به راحتی می‌توانند از ترکیب گوشت و سبزیجات تغذیه کنند. رژیم غذایی سگ نمی‌تواند نیازهای تغذیه‌ایی اختصاصی گربه‌ها را تامین کند.

تفاوت‌های بین غذای گربه و سگ

در ادامه به تعدادی تفاوت کلیدی در فرمولاسیون غذای سگ و گربه اشاره می‌کنیم.

مزه

گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها درک متفاوتی از مزه‌ها دارند و حتی تعداد گیرنده‌های چشایی بین این دو گونه متفاوت است. گربه‌های بالغ بر 470 جوانه چشایی دارند در حالی که سگ‌ها 1700 جوانه و انسان‌ها 9000 جوانه چشایی دارند. عموما خوردن غذای سگ‌ها توسط گربه‌ها اتفاقی نامتعارف است؛ از این رو که گربه ها غذای سگ‌ها را غیراشتها آور درک می‌کنند. اما برعکس این رخداد بسیار معمول است زیرا سگ‌ها عاشق طعم و محتوای بالای پروتئینی و خوشمزه غذای گربه‌ها هستند.

پروتئین مورد نیاز گربه

براساس قوانین طبیعت، گوشتخواران اجباری از جمله گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها به محتوای پروتئینی بیشتری نیاز دارند. ندرتا بعضی از برندهای غذای سگ با سطوح بالاتری از پروتئینن تولید می‌شوند که حتی این موارد خاص هم نمی‌توانند تامین کننده احتیاجات گربه‌ها باشند. عموما درصد پروتئین در غذای سگ‌ها بین 18 تا 26 درصد بوده که این فاکتور در غذای گربه‌ها بیشتر می‌باشد و باید در محدوده 30 تا 34 درصد بالانس شود. در این بین بهتر است از مکمل‌های غذایی که بصورت کنسرو موجود می‌باشد و حاوی 40 تا 50 پروتئین است استفاده گردد.

اسید آمینه تورین

گربه ها (و انسان‌ها) از جمله پستاندارانی هستند که توانایی تولید اسید آمینه تورین را ندارند؛ از این رو دریافت این ماده اساسی از طریق رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است.

گربه‌هایی که کمبود تورین داشته باشند علائمی مثل ضعف عملکرد قلب (کاردیومیوپاتی متسع شونده)، از دست رفتن بینایی و مشکلات گوارشی را نشان می‌دهند. تمام غذاهای گربه تجاری امروزه غنی شده با اسید آمینه تورین هستند، درحالی که به ندرت این ماده در غذاهای آماده سگ افزوده می‌شود.

آراشیدونیک اسید

آراشیدونیک اسید یک اسید چرب است که گربه‌ها توانایی ساخت آن را ندارند و باید از طریق گوارش جذب شوند. گربه هایی که دچار کمبود این اسیدچرب هستند، علائم غیراختصاصی از بیماری را نشان می‌دهند. علائمی مثل سطوح غیرطبیعی فاکتورهای کبدی و کلیوی و به ندرت افزایش مشکلات پوستی نیز دیده می‌شود. از آنجایی که سگ‌ها قادر به تولید این اسید چرب می‌باشند، به ندرت این مکمل به غذای سگ‌ها اضافه می‌شود.

ویتامین A

این ماده مغذی نیز توسط بدن گربه‌ها ساخته نشده و نیازمند دریافت آن از طریق جیره غذایی هستند که متاسفانه این ماده غالبا در غذای سگ‌ها وجود ندارد. کمبود ویتامین A در بلند مدت می‌تواند باعث افت کیفیت پوست و مو، ضعف شدید عضلانی و احتمال کوری شبانه شود.

ویتامین نیاسین یا B3

از آنجایی که بدن گربه‌ها توانایی ساخت این ماده مغذی را ندارد در نتیجه نیاز است که رژیم غذایی اصلی گربه حاوی بافت های حیوانی بوده که منبع غنی از نیاسین هستند. هر چه مقادیر بافت‌های حیوانی نسبت به بافت‌های گیاهی کمتر باشد در نتیجه سطوح نیاسین غذای حیوان کمتر بوده که در بلند مدت اصلا به نفع سلامت گربه‌ها نمی‌باشد.

اهمیت سن حیوانات

براساس دستورالعمل‌های سازمان کنترل غذای آمریکا (AAFCO’s) فورمولاسیون تولید غذای گربه‌ها براساس مراحل زندگی آنها در سه گروه اصلی تعریف می شود:

  • رشد ( growth )
  • بقا یا نگهداری ( maintenance )
  • تمامی مراحل زندگی ( All-life stages )

گربه‌ها نه تنها به طور کلی به میزان مشخصی از پروتئین نیاز دارند بلکه این مقادیر در طول زندگی آنها کمی متغیر خواهد بود. بچه گربه‌ها به دلیل رشد سریع به مواد مغزی و منابع انرژی بیشتری نیاز دارند، در حالی که با افزایش سن مصرف پروتئین بیشتری جهت حفظ عضلات نیاز دارد. به طور قطع می‌توان گفت در طولانی مدت غذای سگ‌ها به دلیل محتوای پایین‌تر مواد مغذی و پروتئینی نمی‌تواند نیازهای گربه‌ها تامین کند.

مصرف غذای با کیفیت بالا مخصوص گربه ها بسیار با اهمیت است. با اینکه مصرف خوراک سگ‌ها برای گربه ها مسمومیت ایجاد نخواهد کرد اما مجددا تاکید می‌شود که این جیره‌ی متفاوت، برای نیازهای تغذیه‌ایی گربه طراحی نشده است

منبع petpezeshk.com

https://animal.irpsc.com

arian__kabir سوال پاسخ داده شده آگوست 21, 2022
گذاشتن نظر
0

افراد زیادی هستند که به عنوان حیوان خانگی، فقط یک سگ دوست داشتنی را انتخاب می کنند. این دسته از افراد محیطی شاداب و پر نشاط برای سگ خود می سازند و یک زندگی دلپذیر برای حیوان دست آموز خود ترتیب می دهند. اما دسته ای دیگر از افراد هم یک گربه ی پشمالوی ساکت و بدعنق را به مراتب بیشتر از سگ ها دوست دارند. این افراد یک زندگی اشرافی و پر از توجه برای گربه ی ملوس خود بوجود می آورند و همه ی عشق خود را در اختیار او قرار می دهند.

مرضیه ثاقب علیزاده پاسخ ویرایش شده آگوست 21, 2022
گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها1300 times
  • پاسخ ها1 پاسخ
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی املاک و مستغلات