آیا میتوانید گیاه یوکا را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

2

شرح دهید که آیا میتوانید گیاه یوکایی که از لحاظ قدی رشد زیادی کرده را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

ناشناس سوال پاسخ داده شده ژانویه 29, 2024

دوستان جهت خرید گیاه یوکا در سایز های مختلف میتوانید به سادگی با شماره ۰۹۱۰۸۱۵۸۰۳۰ تماس بگیرید مهندس مصطفی قدیری کارشناس عرضه محصولات گیاهی .

گذاشتن نظر
0
پروشا (anonymous) 1 نظر

سلام بعد از سر زنی یوکا طبق گفته ی شما یه نایلون روش کشیدم چون تنه بزرگ بود امکان بطری گذاشتن نبود الان تقریبا سه هفته شده ولی قسمت برش خورده رنگ سبز یا ابی شده بعضی از جاهاش مثل کپک زدن،  چیکار باید بکنم؟

حسین قدیری نظر ویرایش شده فوریه 25, 2024

سلام نایلون باعث پوسیدگی و قارچ میشود ، شما یا روغن وازلین ، یا چسب باغبانی بزنید ، اگر مشکوک به قارچ است باید از پایین تر برش دهید و توضیحات بالا را اجرایی نمایید .

گذاشتن نظر
0
پارسا (anonymous) 0 Comments

سلام وقت بخیر

یوکا دارم تنش تقریبا ۳۰ سانت محکم مثل تنه درخته

از وسط ساقه زده ولی از بالا هیچی رشد نمیکنه

میتونم تنه رو برش بدم با اره دوباره رشد کنه یا فقط میشع ساقه رو قلمه زد

حسین قدیری تغییر وضعیت برای انتشار فوریه 25, 2024
گذاشتن نظر
0
m.b (anonymous) 3 Comments

با سلام و عرض خسته نباشید

من یک درخت یوکا به ارتفاع ۱مترو ۷۰ در خانه دارم ولی بعد از کج شدن ساقه، ان را به سمت مخالف تکان دادم و بستم .از ان روز به بعد از پایین از طرفی که کج شده بود و فشار برای صاف کردن ان وارد شد شروع به خشک شدن کرده و ۱/۳   برگ های پایین مخصوصا سمتی که کج شده بود خشک شدن .ممنون میشم لطفا برای جلوگیری از خشک شدن قسمت بالایی درخت راهنمایی فرمایید

با سپاس فراوان

حسین قدیری ارسال نظر جدید می 29, 2023

سلام ، احتمال فاسد شدن بخش فشار آمده زیاد است چرا که با فشار به بدنه یوکا بافت ها آسیب خورده اند و این آسیب به فساد در بدنه منجر شده است ، بخشی که دچار این آسیب شده است را با تیغ تمیز برش دهید و پس از برش مشاهده کنید رنگ آن بخش رنگی غیر از سفید باشد فساد صورت گرفته و میبایست بدنه گیان برش داده شود و قسمت فساد جدا شود و گیاه را در آب گذاشته پس از ریشه دادن بکارید .

m.b اظهار نظر کرد

سلام یوکای من تموم جوانه‌هاش از بین رفته فقط یک جوانه با برگهای بیجان و افتاده داره،نصف بیشتر تنه هم نرم شده اما ریشه سالمه آیا میشه مجدد احیا بشه

حسین قدیری اظهار نظر کرد

سلام نبود نور کافی یا همان زردی آفتاب موجب پوسیدگی یوکا میشود و در صورتی که بدنه آن نرم و پوسیده است پیشنهاد میشود از قسمت سالم برش داده شده و بخش سالمی آن را در آب یا ماسه بادی ریشه دار کنید .

گذاشتن نظر
1
میرزائی (anonymous) 1 نظر

سلام وقت بخیر

یوکا من سه قلمه داره و ساقه بالاتر از قلمه ها کاملا جمع شده و ساقه پایین قلمه خیلی کم جمع شده

قلمه ها تقریبا یک ماهه برگاش باز نمیشه و چندتا ار برگای پایینی هم خشک شدن

باید قلمه زد واسه نجاتش؟

ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

حسین قدیری ارسال نظر جدید آگوست 20, 2022

سلام باید قلمه زده بشه . گیاه را پایین تر از بخشی که جم شده برش دهید در صورتی که ساقه مغزی روشن داشت البته بدون لک ” از روغن وازلین یا قارچ کن و یا چسب باغبانی برای پوشاندن بخش برش داده شده استفاده کنید ” .

گذاشتن نظر
2

سلام دوستان بدنه از یک منبع اطلاعاتی جهت تکثیر یوکا از طریق قلمه جمع آوری و ترجمه کردم در اختیار شمامطالعه کنید :

محتوای مقاله:

اگر فیل یوکا ( یوکا elephantipes) بیش از حد آسیب دیده باشد ، در طول سال شاخه های بسیار بلندی تشکیل می شود که فقط در نوک برگ ها برگ دارند. در مکانهایی که نور خوبی دارند ، مانند یک هنرستان ، برگهای یوکا بسیار زیادتر است و حیاتی تر به نظر می رسد. اگر مکان مطلوبتری در دسترس است ، باید از فرصت استفاده کرده و شاخه های بلند را به یک کنده کوتاه ببرید تا درخت یوکا خود را از پایین بازسازی کنید. با این حال ، شاخه های بریده شده برای کمپوست بسیار مناسب هستند. از آنها می توانید با کمی تلاش yuccas جدید جذب کنید.

ساقه یوکا را با چاقوی تیز یا اره به قطعات 20 تا 30 سانتی متری برش دهید و بخاطر داشته باشید که بالا و پایین آن کجاست. اگر نمی توانید به طور قابل اعتماد این موضوع را از طریق بافت سطح تشخیص دهید ، باید به راحتی انتهای بالا را با یک رشته یا یک پیکان مشخص کنید. می توانید با یک قلم نوک نمدی ضخیم پیکان را روی پوست بکشید.

ریشه ساقه را با گلوله ریشه ای که بعد از قطع شاخه های بلند در خاک تازه قرار داده اید قرار دهید و برش ها را با موم درخت عبور دهید. از خشک شدن بیش از حد بافت فیبری و مرطوب جلوگیری می کند. یوکا در یک نقطه گرم و روشن ، نه خیلی آفتابی روی طاقچه پنجره ، به سرعت جوانه می زند و یک سر برگ سبز جدید ایجاد می کند.
یوکا را با قلمه های شاخه ضربکنید

yucca cut and multiply - آیا میتوانید گیاه یوکا را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

yucca cut and multiply 2 - آیا میتوانید گیاه یوکا را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

پس از قطع شاخساره ، با استفاده از اره ریز یا چاقوی بسیار تیز قطعه ای را در پایین (سمت چپ) ببرید ، سپس آن را در گلدان با خاک گلدان غنی از هوموس (راست) بکارید.

ریشه ها یا شاخه های یوکا بدون ریشه نیز با موم درخت پوشانده می شوند و حدود یک سوم تا یک چهارم طول آنها را در گلدان های کوچک با مخلوط خاک گلدان غنی از ماسه و هوموس قرار می دهند. سپس قلمه های ساقه را به خوبی ریخته و روی آنها را بپوشانید ، از جمله گلدان را با کیسه های پلاستیکی شفاف یا بطری های پلاستیکی بپوشانید. شما همچنین به یک مکان گرم و روشن ، نه خیلی آفتابی روی طاقچه پنجره نیاز دارید و باید کاملاً مرطوب نگه داشته شود. به عنوان یک قاعده ، قلمه های یوکا پس از تنها سه تا چهار هفته جوانه های جدید و نرم را نشان می دهد. از این مرحله می توانید فویل را برداشته و گیاهان را کمی بارور کنید.

yucca cut and multiply 3 - آیا میتوانید گیاه یوکا را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

yucca cut and multiply 4 - آیا میتوانید گیاه یوکا را از وسط ببریم و قسمت های بریده شده را در خا‌ک بگذاریم ؟

یک بطری آب ساخته شده از پلاستیک شفاف به عنوان یک گلخانه کوچک (سمت چپ) عمل می کند تا اولین شاخه های جدید (راست)

پس از اینکه برگها به خوبی شکل گرفتند ، یوکاهای جدید به گلدانهای بزرگتر خاک معمولی گلدان منتقل می شوند. اتفاقاً روش تکثیر توضیح داده شده برای درخت درخت (Pandanus) و درخت اژدها (Dracaena) نیز مفید است. به هر حال: نقاشی که اغلب از یوکاپالمه استفاده می شود به این دلیل است که ساقه گیاه شبیه درختان نخل واقعی است. با این حال ، یوکا اصطلاحاً Palmlilie است که از خانواده گیاهان مارچوبه است. از نظر گیاه شناسی به کف دست راست مربوط نیست.

جهت مطالعه انگلیسی مطالب میتوانید‌وارید لینک زیر شوید :

منبع : garden-landscape

حسین قدیری سوال پاسخ داده شده ژوئن 11, 2021
گذاشتن نظر
1

روش تکثیر گیاه یوکا
گیاه یوکابرگها بزرگ و کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز می باشد. با حذف جوانه انتهایی ، گیاه دو یا سه شاخه خواهد شد. این گیاه به آبیاری کمتری نیازمند است. ساقه گل دهنده هر چند سال یکبار نمودار شده و گلهای سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون ظاهر می شوند ولی در آپارتمان به گل می نشیند. ساقه گل دهنده گیاه یوکا هر چند سال یکبار نمودار شده و گل های سفید و کرم به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون می دهند که محل قرار گرفتن گل آذین وسط برگ است.میوه های قهوه ای رنگ گوشتی و تخم مرغی شکل ظاهر میشود که تا 2.5 سانتی متر طول دارد .گیاه یوکا می تواند تا 9 متر در ارتفاع رشد کند و در عرض تا 4.5 متر گسترده شود، اما معمولا کمتر از 6 متر ارتفاع میگیرد.برگ های آن مانند بند، بدون ستون فقرات و تا 1.2 متر طول دارد.
این گیاه نسبت به شرایط نامساعد نور دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل در اکثر خانه ها دیده می شود.درخت یوکای امریکایی، بلندترین گونه از جنس یوکادر خانواده خنجریان است. نام های متداول برای این گونه عبارتند از درخت یوکای بدون ستون فقرات، یوکای امریکایی نرم نوک ، یوکای آبی، یوکای امریکایی غول و itabo. این گیاه بومی مکزیک، بلیز، کاستاریکا، گواتمالا و هندوراس است و گیاه ملی کشور السالوادور میباشد.
واع یوکا
این گیاه دو گونه دارد یکی که فاصله برگ ها در آن زیادتر است و گل نمی دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می شود و نوع دیگر که فاصله برگ های آن کمتر است و گل هایی به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم رنگ می دهد و برای کشت در باغچه مناسبتر است.

هر دو گونه را می توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد.
روش تکثیر
یک روش تکثیر جدا کردن پاجوش ها ( پا گیاه ) در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها. کاشتن قلمه در شن و ریشه دار کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می دهد. البته اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده نمایید .
روش قلمه زدن گیاه یوکا
در بهار قسمت بالای گیاه را، از چند گره بالاتر از خاک قطع کنید، و قسمت بالا که همراه با برگ است را، در ماسه قرار دهید تا تولید ریشه ی نابجا کند. جوانه های قسمت باقی مانده در خاک هم رشد می کنند و می توان دوباره از آن قلمه گرفت.قلمه ها به طول مختلف تهیه می شوند و حداقل طول مناسب حدود 10 سانتیمتر است. اگر از قسمت ساقه که دارای برگ است استفاده می کنید قبل از کاشت، برگهای قسمت پاینی را جدا کنید ،انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو کنید و در ماسه مرطوب بکارید.دما 18 تا 21 درجه باشد .مکن است ریشه زایی 6 ماه طول بکشد.
نیازهای گیاه یوکا
نور :
به نور کافی احتیاج دارد در آفتاب کامل می توان آن را نگهداری کرد ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل می شود و فاصله برگ ها زیاد می گردد .
درجه حرارت :
درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتیگراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی می توان آن را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری نمود .
آبیاری :
در تابستان آن را همیشه مرطوب نگهدارید و هر 2 تا 3 روز یکبار آبیاری نمایید. در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود.
کلاً اکثر گیاهان چون در زمستان به علت دمای پایین رشد نمی کنند به آب کمی نیازمند هستند.
خاک :
خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.
گرما :
لازم است در زمستان آن را در جای خنک قرار دهید اگر در فصل سرد در محل خیلی گرم قرار داشته باشد برگهایش خشک می شوند خشکیدگی برگها از نوک برگ شروع می شود با انتقال گیاه به محل خنک و خیس نمودن برگهایش می توان آن را از گرما نجات داد.
مراقبت و هرس کردن گیاه یوکا
مراقبت و هرس¬ کردن در مورد گیاه یوکا، کار آسانی است. زمانی که گیاه یوکا برای فضایی که در آن قرار دارد بیش از حد بلند می- شود، به آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید. قسمت میانی تنه¬ ی گیاه یوکا را پیدا کرده و علامت¬ گذاری کنید و یا محلی را که علاقه دارید هرس شود را مشخص کنید سپس با استفاده از یک اره و یا یک هرس ¬کننده¬ ی تیز، تنه¬ ی گیاه را به دو قسمت تقسیم کنید.
قسمت پایینی و ریشه ¬دار تنه¬ ی گیاه را در درون گلدان بکارید. بعد از آن که گلدان را به خوبی آبیاری کردید، کار هرس ¬کردن به اتمام می¬ رسد. در طول زمانی که گیاه در حال ترمیم ¬شدن است، کار مراقبت از آن را به صورت نرمال ادامه دهید. در مدت زمانی کوتاه، گیاه شروع به تولید برگ¬ های جدید خواهد کرد. این گیاه بعد از ترمیم، به خوبی گیاه قبلی به نظر خواهد رسد با این تفاوت که گیاهی به مراتب کوتا ه ¬تر و با سایز و اندازه¬ای مناسب¬تر خواهد بود.
بهترین زمان برای هرس کردن یوکا
مانند اغلب گیاهان، بهترین زمان برای هرس ¬کردن گیاه یوکا، درست قبل از شروع دوره¬ ی رشد گیاه است. این زمان در اوایل بهار خواهد بود. اگرچه اید ه آل ترین زمان برای هرس، فصل بهار است اما گیاه یوکا می¬ تواند در هر زمانی هرس شود. فقط مطمئن شوید که گیاه یوکا در طول زمان ترمیم، به میزان کافی، نور دریافت کند.
_هرس کردن ساقه ی گلهای یوکا
اگرچه این کار یک هرس کردن به معنای واقعی نیست اما بیشتر مردم در مورد جدا کردن ساقه ¬ی گل ¬های یوکا بعد از پژمرده شدن آ نها، سردرگم می شوند. ساقه ی گل می تواند در هر زمانی حتی قبل از اتمام گل دهی، هرس شود. به آسانی ساقه ی گل را با استفاده از یک قیچی تیز مخصوص هرس کردن یا یک کاتر، در حدود 5/7 تا 10 سانتی متر بالای محلی که ساقه¬ ی گل از ساقه¬ ی اصلی گیاه جدا می- شود، ببرید.
مانند هر کار دیگری در مورد گیاه یوکا، مراقبت و هرس کردن یوکا نیز کار بسیار ساده ای است. ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد اما من به شما تضمین می دهم که در مورد گیاه یوکا این عمل بسیار معمولی و آسان است.
منبع:

حسین قدیری ارسال نظر جدید فوریه 25, 2024

سپاس جناب آقای احمدی عزیز از پاسخ تخصصی خودتون

Yousefi اظهار نظر کرد

سلام.من یوکا خریداری کردم وقتی به خانه آوردم و بازش کردم یکی از ساقه هایش کنده شده بود …چطوری میتوانم ساقه را قلمه بزنم؟

سلام ساقه یوکا رو داخل آب بزارید ریشه دار میشه یه روش دیگه گذاشتن داخل ماسه بادی هست که اونم خوبه ریشه دار میشه .

رضا اظهار نظر کرد

سلام بنده یک یوکا دارم که بیش از ۱۵ سال سن داره و نزدیک سقف شده و الان دو ساله از کمر یک جوانه دیگه داده چیکار کنم زیبا بشه منطورم بریدن ممنون

حسین قدیری اظهار نظر کرد

سلام و درود بر شما اگر عکس بارگذاری میکردید میتوانستم جای برش را نیز به شما بگویم . درنظر بگیرید یوکا را اگر به درستی ببرید میتوانید قسمت بریده شده و جدا شده را در آب ریشه دار کنید و قسمت برش داده شده که به مادر وصل است را با استفاده از روغن وازلین یا چسب باغبانی پوشش دهید تا بیماری قارچی نگیرد .
قلمه یوکا موجب میشود گیاه مادری رشد بهتری پیدا کند و پر تر شود .

سلام وقت بخیر
یوکا من ساقش از بالا کاملا جمع شده و وسطش هم تا حدودی داره جمع میشه و سه قلمه داره ک برگاش باز نمیشه، حالا باید قلمه بزنم؟؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

سلام گیاه را از بخش سالم برش بدید و در صورتی که مغز ساقه رنگ روشن و بدون لکه داشت بخش بالایی را با روغن وازلین بپوشانید .

مهلا اظهار نظر کرد

سلام
گل یوکا من برگهاش کاملا جدا شده فقط تنه یوکا مونده میتونم دوباره احیاش کنم ک برگ بده چون برگ های ب طور کامل جدا شده
و ی کود هم معرفی میکنین نزدیک 2دارمش رشدش خیلی کمه برگم ک اصلا نمیده

سلام اگر یوکای شما بدنه اش نپوسیده باشه احیا میشود در نظر بگیرید یوکا نیاز به زردی آفتاب غیر مستقیم روزانه دو ساعت را نیاز دارد .
در صورتی که نور کافی به یوکا نرسد ریشه های آن میپوسد .
برای احیا میبایست اول بدنه یوکا را بررسی کنید پوسیده نباشد روش آن به این صورت است که بدنه یوکا از جایی که سر از خاک در آورده است را فشار دهید اگر به داخل فرو نرود سالم است البته این تست از روی خاک است .
کود مناسب برای رشد مجدد نیتروژن است و میتوانید با استفاده از کود هیومیک اسید و نیتروژن گیاه را مجدد احیا کنید .

علی اظهار نظر کرد

سلام یوکا که قلمه زده شده تنه اش بازرشدمیکنه؟یادیگه همون اندازه میمونه؟

سلام قلمه جوانه خواهد زد و بدنه با گذشت زمان ذخیم تر خواهد شد

گذاشتن نظر
پاسخ خود را بنویسید .
  • فعال
  • بازدیدها24179 times
  • پاسخ ها6 پاسخ ها
ورود به متاورس | متاورس ایرانی
ورود به متاورس ایران یا همان متاورس ملی

علامت ذره بین Tutorials سمت راست به رنگ قرمز به شما کمک خواهد کرد .

جدید ترین سوالات پرسیده شده

انتخاب ورزش رزمی 0 پاسخ ها | 1 رای
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نماد اعتماد الکترونیک اسناد و املاک کشور مرکز آموزش ویدیویی انجمن حم فروشگاه ملی تولید کنندگان مدیریت بر مدیران حم سامانه حیوانات رسانه ملی اخبار متا دانشگاه متاورس استخدام | دانش فروشگاه حم تبلیغات ملی بازار NFT متاورس رنگ نقشه ملی املاک و مستغلات